Michał Wiercimok
  • Strona główna
  • Tu zacznij
    • O mnie
    • Zatrudnij mnie
  • Blog
    • Marketing
    • Blogowanie
    • Biznes
    • Eventy
    • Różne
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Tu zacznij
  • Blog
  • Kontakt
Michał Wiercimok
  • Strona główna
  • Tu zacznij
    • O mnie
    • Zatrudnij mnie
  • Blog
    • Marketing
    • Blogowanie
    • Biznes
    • Eventy
    • Różne
  • Kontakt
  • Biznes

Ile to kosztuje? Ile za to wziąć?

  • 12 września 2017
  • 5 minute read
Total
0
Shares
0
0
0
0
Spis treści
  1. Czas, podstawowa waluta
  2. Jak obliczyć wartość projektu
  3. Wycena
  4. Podsumowanie

Ile to kosztuje? Jedno z pierwszych pytań klienta agencji, czy freelancera.

Ile kosztuje stworzenie strony, sklepu internetowego?
Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
Ile kosztuje stworzenie logo?
Ile kosztuje …

Najczęstsze odpowiedzi (zwłaszcza na forach i grupach Facebook):
1. To zależy.
2. Tyle ile samochód, teraz tylko musimy ustalić jakiego samochodu Pan potrzebuje, jaki samochód Pan chce i na jaki Pana stać.
3. A ile jest Pan w stanie za to dać?

Prawda jest taka, że zarówno jedna, jak i druga strona często nie wie o jakiej kwocie może rozmawiać.

Klient nie wie, bo skąd może wiedzieć ile kosztuje stworzenie strony, czy inna usługa IT? Klient wie na przykład ile kosztuje zrobienie dachu dla powierzchni 300 m² – specjalista IT raczej nie będzie tego wiedział.

To Ty specjalisto musisz przygotować szczegółową informację na temat kosztów i różnic w wycenie.

Tak samo jak koszt dachu może być uzależniony od użytych materiałów, czasu realizacji, rodzaju dachu, itp. (tak ja też się nie znam). Tak samo usługi IT są od siebie różne.

Czas, podstawowa waluta

Czas, to najważniejszy zasób jaki każdy z nas posiada i który znika bezpowrotnie, czasu który przeminął nie da się odzyskać ani kupić.

W przypadku większości usług internetowych klient kupuje od usługodawcy czas, który każdy ma ograniczony do 24 godzin w ciągu dnia. Wartość tego czasu zależna jest od doświadczenia jakie posiada specjalista i oczywiście stawki za jaką godzi się pracować.

Wybierając specjalistę musisz się zastanowić, co wolisz poświęcić – czas czy pieniądze. Czy wolisz poświęcić się prowadzeniu swojego biznesu, czy oszczędności na specjaliście.

Jak obliczyć wartość projektu

Informacja ta, jak sądzę, będzie przydatna i dla klienta – dzięki czemu będzie mu łatwiej zrozumieć skąd się bierze wycena końcowa – i dla wielu (nie tylko początkujących) agencji oraz freelancerów.

Same obliczenia przedstawię na podstawie pracy w agencji – mogą się one trochę różnić od wyliczeń freelancera.

  1. Zakładamy, że specjaliści na umowę o pracę zarabiają 3000 zł netto (mediana). W zależności od miasta, wielkości agencji itp. Wartości te mogą być niewiele niższe i o wiele wyższe w agencjach obsługujących międzynarodowe korporacje.

2. Koszt dla pracodawcy, przy takiej umowie to ponad 5000 zł. Poniżej szczegóły z programu wFirma.

Ile to kosztuje? Ile za to wziąć? 1

3. Koszty związane z działalnością, w zależności od jej rodzaju:
– programy graficzne, np. Adobe 69,99 €/mies ~300 zł
– narzędzia SEO, np.: ahrefs.com $179/mies, majestic.com 139.99€/mies, Screaming Frog 149£/rok, semstorm.com 149zł/mies (tu lista jest naprawdę długa).
– inne oprogramowanie niezbędne do wykonywania czynności pracowniczych
– koszt zakupu sprzętu biurowego, jak komputery (które na stanowiskach specjalistów warto wymienić na nowsze po 3-4 latach), monitory, biurka itp. (zakładając 7000/48 mies = 145 zł kosztów miesięcznych)
– czynsz za biuro (zakładając średnio 10m² na osobę * 50 zł netto)
– utrzymanie biura (zakupy do biura, zużycie mediów, internet, itp.)

Koszty te znowu będą różne w zależności od wielu czynników, szereg osób powie, że są niedoszacowane, drugie tyle powie, że są zawyżone. Dla dalszych wyliczeń przyjmijmy 1000 zł dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem.

Aby dokładniej obliczyć te koszty, przygotowaliśmy arkusz w Google Docs, który pozwoli oszacować średni koszt specjalisty w agencji interaktywnej (i nie tylko). Możecie go pobrać stąd:

[sociallocker id=856]

Aby wypełnić swoimi danymi skopiuj arkusz: http://bit.ly/koszt-pracy

[/sociallocker]

4. Średnio w ciągu roku jest 252 dni roboczych (pon-pt), dodając do nich 26 dni urlopu, 11 dni świąt, 8 dni zwolnienia lekarskiego, 4 dni szkoleniowe, gdy nie pracujemy. Pozostają 202 dni, w których wykonujemy pracę. Pracujemy zazwyczaj 8h, ale średnio 20% tego czasu jest nieproduktywne –  nie ma możliwości by pracować na 100% przez cały ten czas, jak i nie ma możliwości by 100% w biurze była opłacona przez klienta.

5. Dodając wszystkie wartości otrzymamy koszt pracy na poziomie około 90-110 zł netto/h. Do tej wartości należy doliczyć marżę agencji interaktywnej w wysokości 10-20%.

Wycena

Już wiemy, że na wycenę składa się czas niezbędny na wykonanie projektu i stawka godzinowa. Więc zastanówmy się skąd biorą się ceny poszczególnych usług.

Stworzenie prostej strony internetowej opartej o CMS WordPress, 10 zakładek, strona oparta o gotowy szablon i materiały klienta – 15h.

Stworzenie profesjonalnej strony internetowej opartej o WordPress
Brief, wywiad, koncepcja – 15h
Projekt graficzny 10 zakładek – 40-60h
Copywrting – już na etapie projektowania strony uwzględniając kompozycję, optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz nastawienie na sprzedaż – 20-40h
Kodowanie szablonu pod CMS – 60-80h
Wdrożenie dodatkowej wersji językowej – 15-20h

Razem: 150 – 215 godzin pracy różnych specjalistów.

Obie strony w założeniu to proste strony firmowe, jednak różnica czasu pracy nad nimi wynosi 1000% – nie możemy również oczekiwać podobnej jakości wykonania.

Jednak jeśli nasza branża jest bardzo konkurencyjna, nie warto oszczędzać na specjalistach. Co wydaje się być dużą różnicą pomiędzy 1 500 zł, a 15 000 zł, może się okazać ułamkiem inwestycji w przypadku większej liczby i jakości konwersji. W ostatecznym rachunku dzięki temu możemy zarobić więcej. To jednak temat na osobny wpis, traktujący o budowaniu ROI przewag konkurencyjnych i marki.

Tak samo wygląda wycena pozycjonowania stron w organicznych wynikach wyszukiwania, którą opisałem już w jednym z poprzednich artykułów. I tak samo wygląda wycena większości usług.

Podsumowanie

Jeśli otrzymujesz niską wycenę danej usługi prawdopodobnie ktoś poświęci na to mało czasu. Lub dopiero się uczy, nie gwarantuje wysokiej jakości i jest w stanie poświęcić na projekt więcej czasu kosztem stawki godzinnej wykonania.

To co wydaje się na początku tańsze może się w dłuższej perspektywie okazać droższe: złe lub słabe wykonanie, spowodują niższe przychody i większe wydatki w przyszłości.

Nie zawsze warto wybierać najdroższe rozwiązania, warto dokładnie obliczyć jaka opcja dla nas będzie najbardziej opłacalna i jak szybko się zwróci.

Jakość pamięta się długo po tym jak zapomni się cenę

Guccio Gucci

Proszę daj znać, czy artykuł okazał się pomocny i czy tworzyć więcej artykułów opisujące dobre praktyki w prowadzeniu agencji interaktywnej.

Total
0
Shares
Udostępnij 0
Tweet 0
Udostępnij 0
Previous Article
6 najczęściej zadawanych pytań agencji SEO 3
  • Marketing

6 najczęściej zadawanych pytań agencji SEO

  • 8 września 2017
Zobacz post
Next Article
Brighton SEO 15 września 2017 4
  • Eventy
  • Marketing

Brighton SEO 15 września 2017

  • 18 września 2017
Zobacz post

Newsletter

Podobał Ci się artykuł? Dołącz do newslettera!

Może Ci się spodobać
5 najgorszych pomysłów na biznes online 5
Zobacz post
  • Biznes

5 najgorszych pomysłów na biznes online

  • Michał Wiercimok
  • 23 lipca 2020
Darmowe i płatne szkolenia internetowe 6
Zobacz post
  • Biznes
  • Marketing

Darmowe i płatne szkolenia internetowe

  • Michał Wiercimok
  • 20 grudnia 2019
Pomysł na biznes 7
Zobacz post
  • Biznes

Pomysł na biznes

  • Michał Wiercimok
  • 18 lipca 2019
Jak założyć sklep internetowy
Zobacz post
  • Biznes

Jak założyć sklep internetowy

  • Michał Wiercimok
  • 22 stycznia 2019
Praca zdalna - nowy wymiar zatrudnienia? 8
Zobacz post
  • Biznes

Praca zdalna – nowy wymiar zatrudnienia?

  • Michał Wiercimok
  • 14 września 2018
Zobacz post
  • Biznes

Oferta handlowa

  • Michał Wiercimok
  • 26 maja 2018
Wycena pozycjonowania stron internetowych 9
Zobacz post
  • Biznes
  • Marketing

Wycena pozycjonowania stron internetowych

  • Michał Wiercimok
  • 24 lipca 2017
Google Partners Rising Stars 10
Zobacz post
  • Różne
  • Biznes

Google Partners Rising Stars

  • Michał Wiercimok
  • 10 maja 2017

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Dowiaduj się co nowego w e-marketingu

Michał Wiercimok
  • Pozycjonowanie Katowice
  • Mapa Strony
  • O mnie
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies

Input your search keywords and press Enter.

Zarządzaj swoją prywatnością

Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Statystyka

Marketing

Funkcje
Zawsze aktywne

Zawsze aktywne
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}