Dlaczego krótkoterminowe myślenie może kosztować Cię połowę zysków?

Wyobraź sobie, że układasz skomplikowane puzzle. Każdy element pasuje perfekcyjnie, a Ty zbliżasz się do ukończenia obrazu. Jednak w momencie, gdy zostało już tylko kilka brakujących fragmentów, nagle rezygnujesz i zostawiasz układankę niekompletną.

W dzisiejszym świecie reklamy cyfrowej taka sytuacja zdarza się zaskakująco często. Reklamodawcy pod wpływem presji rynkowej koncentrują się niemal wyłącznie na krótkoterminowych wynikach swoich kampanii, ignorując długoterminowe efekty. Nowe badanie Google i WARC ujawnia, że taka strategia może oznaczać stratę nawet 50% potencjalnych zysków.

Tak jak porzucenie układanki, rezygnacja z długoterminowego myślenia w marketingu oznacza utratę szansy na pełen obraz sukcesu.

W jaki sposób marketerzy tracą połowę swojego ROI?

Wielu reklamodawców optymalizuje swoje budżety marketingowe, bazując wyłącznie na krótkoterminowych wynikach. Nawet w kampaniach budujących markę, gdzie celem jest długoterminowa wartość, firmy często kierują się tylko natychmiastowymi wskaźnikami efektywności.

Jednak badania przeprowadzone przez firmę Nielsen na zlecenie Google pokazują, że zwrot z inwestycji w media w pierwszych czterech miesiącach jest równy zwrotom z kolejnych 20 miesięcy:

Jak odblokować ukryte 50% marketingowego ROI w 2025 r. 3
Think with Google Źródło: Google/WARC, CH, DE, DK, ES, FR, IT, NL, PL, RO, SE, UK, „Beyond the horizon: The holistic path to measuring media investments”, październik 2024 r.

Oznacza to, że ponad połowa zwrotów pozostaje niezauważona, a firmy nie mają pełnej wiedzy o skuteczności swoich inwestycji. Co gorsza, ich decydenci również nie zdają sobie sprawy z długoterminowych efektów działań marketingowych.

Badanie wykazało, że:

  • Krótkoterminowy zwrot z inwestycji wynosi średnio 1,87 GBP na każdego 1 GBP wydanego na media.
  • Gdy uwzględnimy długoterminowe efekty, wartość ta wzrasta do 4,11 GBP.

Tradycyjne modele atrybucji mają trudności z uchwyceniem długoterminowych efektów budowania marki. Dlatego konieczne jest mierzenie wskaźników takich jak świadomość marki oraz jej rozważanie przez konsumentów w czasie.


Jak zoptymalizować wydatki na media pod kątem maksymalnego ROI?

Znalezienie odpowiedniej równowagi między inwestycjami w budowanie marki (górny lejek sprzedażowy) a strategiami nastawionymi na natychmiastowy zwrot (dolny lejek) to wyzwanie dla każdego marketera.

Google i WARC we współpracy z Ipsos MMA przeanalizowali strategie e-commerce europejskich marek i opracowali rekomendację optymalnego podziału budżetowego:

  • 50-60% budżetu powinno być przeznaczone na budowanie marki.
  • 40-50% budżetu na działania efektywnościowe, takie jak reklamy displayowe i kampanie PPC.
Think with Google
Źródło: Google/WARC, CH, DE, DK, ES, FR, IT, NL, PL, RO, SE, UK, “Beyond the horizon: The holistic path to measuring media investments”, Oct. 2024.

Przykład sukcesu Domino’s

Sieć pizzerii Domino’s wdrożyła strategię, w której kampanie na YouTube były wykorzystywane zarówno do budowania świadomości marki, jak i do kampanii efektywnościowych. Efekt? 45% wzrost ogólnego ROI na platformie wideo.

„Wcześniej rozważalibyśmy te dwa rodzaje kampanii oddzielnie” – mówi Sarah Barron, CMO U.K. & Ireland w Domino’s. „Ale nowe wyniki pokazały, że wzajemnie się wzmacniają”.


Jak zaplanować kampanię marketingową w 2025 roku, aby zmaksymalizować ROI?

Wnioski z badań są jednoznaczne: skuteczna strategia reklamowa wymaga długoterminowego podejścia i odpowiedniego podziału budżetu.

  1. Zachowaj równowagę w alokacji budżetu: przeznacz 50-60% na budowanie marki i 40-50% na kampanie efektywnościowe.
  2. Wykorzystuj nowoczesne narzędzia pomiarowe, takie jak modelowanie marketingu mix (MMM), aby uzyskać pełny obraz zwrotu z inwestycji.
  3. Dbaj o elastyczność budżetową, aby móc reagować na nieprzewidziany popyt na produkt lub usługę.

Podsumowanie

Inwestowanie w długoterminowe budowanie marki jest kluczowe dla maksymalizacji zwrotów z inwestycji. Badania wskazują, że już 1% wzrost świadomości marki może przynieść wzrost sprzedaży krótkoterminowej o 0,4% oraz długoterminowej o 0,6%.

Dobre wyniki marketingowe nie przychodzą z dnia na dzień. Ale dla tych, którzy konsekwentnie inwestują w budowanie marki, nagrody są nieuniknione.

Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-emea/marketing-strategies/data-and-measurement/unlock-hidden-marketing-roi/

Published On: 5 lutego, 2025 / Categories: Google Ads, Różne /

About the Author: Michał Wiercimok

Jak odblokować ukryte 50% marketingowego ROI w 2025 r. 7
Od 2003 roku związany z branżą e-marketingu w tym w szczególności z marketingiem w wyszukiwarkach. Właściciel jednej z najszybciej rozwijającej się i najbardziej perspektywicznej agencji interaktywnej na polskim rynku według Google.

Zostań na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze wskazówki!

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Add notice about your Privacy Policy here.