Spis treści
Postanowiłeś spełnić swoje marzenie i właśnie skończyłeś pisanie własnej książki? Kolejny etap – doprowadzenie do publikacji swojego dzieła – może okazać się znacznie trudniejszy. Jak wydać książkę? Istnieje co najmniej kilka opcji, które warto rozważyć. Pamiętaj, że nie chodzi tylko o to, aby książkę wydać, ale zrobić to tak, aby odnieść sukces. Przedstawiamy możliwe rozwiązania wraz z omówieniem ich mocnych i słabych stron.
Uzyskaj wstępną recenzję
Przed rozpoczęciem poszukiwań profesjonalnego wydawcy, warto postarać się o rozmowę z osobą, która ma jakiekolwiek pojęcie na temat sztuki pisania. Najlepiej, gdy będzie to osoba, do której masz łatwy dostęp i która szczerze, obiektywnie oceni Twoją twórczość – wystarczy, iż będzie to znajoma nauczycielka języka polskiego, dziennikarz lokalnej gazety czy nawet absolwent humanistycznego kierunku studiów, takiego jak filologia polska czy dziennikarstwo.
Dlaczego tak ważne jest, aby w pierwszej kolejności uzyskać rzetelną recenzję? Przyczyna jest prosta – najczęściej sami nie mamy dystansu do własnego dzieła, a przed zderzeniem z brutalnym rynkiem wydawniczym warto zapoznać się z obiektywną oceną osoby bezstronnej.
Jeżeli chcesz osiągnąć sukces i wydać książkę, powinieneś zadbać o wciągającą fabułę. Powieść musi wyróżniać się na tle innych, być oryginalna i napisana ciekawym, barwnym językiem. Oczywiście, książka, którą chcesz wydać, nie musi być powieścią. Jeżeli planujesz wydać np. poradnik, zadbaj przede wszystkim o rzetelność zawartych w nim informacji. Trzeba pamiętać, że w wydanej już książce nie będziesz mógł wprowadzić żadnych zmian.
Jak wydać własną książkę w tradycyjnym wydawnictwie?
Większość znanych tradycyjnych wydawnictw zamieszcza na swoich witrynach internetowych oferty dla pisarzy zainteresowanych współpracą z nimi. Jeżeli interesuje Cię współpraca z konkretnym wydawnictwem, zacznij od przestudiowania informacji na jego stronie internetowej i sprawdzenia, jakie wysuwa oczekiwania wobec autorów.
Najczęściej wydawnictwa proszą o przesłanie wybranego fragmentu lub całości powieści oraz konkretnych informacji uzupełniających, takich jak notatka na temat autora, krótkie streszczenie powieści i informacja na temat grupy docelowej książki.
Warto część najbardziej istotnych i ciekawych informacji umieścić już w pierwszej wiadomości e-mail, wysyłanej do wydawcy. Większość wydawnictw otrzymuje mnóstwo maili od osób pragnących opublikować swoją książkę, dlatego najmniej interesujące wiadomości pozostają bez odpowiedzi.
Wato zatem, abyś zwiększył swoje szanse na sukces wydawniczy, już podczas pierwszej próby nawiązania współpracy zachęcając pracownika wydawnictwa do zapoznania się z Twoją twórczością.
Jeżeli masz zamiar zwiększyć swoje szansę na wydanie książki i od razu wyślesz propozycję do większej ilości wydawnictw, nie zapomnij o zapoznaniu się z profilem i oczekiwaniami każdego z nich.
Postaraj się nie wysyłać wiadomości hurtem do wszystkich wydawnictw – spersonalizowane maile wyglądają znacznie lepiej i świadczą o profesjonalnym podejściu autora oraz o szacunku do potencjalnego przyszłego partnera biznesowego.
Decydując się na wydanie książki w profesjonalnym wydawnictwie, zwykle nie ponosisz żadnych wstępnych kosztów – umawiasz się za to z wydawcą na konkretne honorarium. Umowa, którą podpiszesz reguluje zasady, na podstawie których otrzymasz wynagrodzenie za wydaną książkę.
Jak się jednak okazuje, czasami autor ponosi przynajmniej część kosztów publikacji. Mówimy wtedy o rozwiązaniu zwanym Vanity Press.
Vanity Press – inwestycja we własną publikację
Vanity Press polega na opublikowaniu książki przez profesjonalne wydawnictwo, ale za pieniądze autora. Ewentualnie wydawnictwo zgadza się dzielić z autorem koszty na zasadach określonych w umowie zasadach. W praktyce oznacza to, iż łatwiej jest wydać książkę tą drogą, niż w przypadku, gdy to wydawnictwo ponosi całość kosztów procesu wydawniczego.
Koszty wydania książki to m.in.: redakcja i korekta treści, przygotowanie tekstu do druku, promocja oraz dystrybucja książki. Powszechnie uważa się, iż wydanie książki drogą Vanity Press za mniej prestiżowe od wydania książki w tradycyjny sposób w wydawnictwie.
Ponadto częstym problemem wynikającym z publikacji książki metodą Vanity Press jest jej promocja oraz dystrybucja, stanowiące spory wydatek dla początkującego autora. Istnieją firmy oferujące współfinansowanie autorów publikujących tą drogą, jednak przed podjęciem się tego typu współpracy warto przeprowadzić porządny research na temat działań promocyjnych świadczonych przez tego typu firmy, które często niestety nie wywiązują się z warunków podpisanych przez siebie umów.
Vanity Press jest atrakcyjne o tyle, iż wydawnictwo chętniej zgadza się na to rozwiązanie niż na tradycyjną publikację, z tego prostego powodu, że w tym przypadku nie ryzykuje własnych środków lub wydaje ich niewielkie ilości. Jednak publikowanie tą drogą polecamy tylko w wypadku, gdy wszystkie próby tradycyjnego wydania książki zakończą się niepowodzeniem,
Self-Publishing – jak wydać książkę samemu?
Self-Publishing polega na wydaniu własnej książki całkowicie samodzielnie, bez najmniejszego udziału profesjonalnego wydawnictwa. W praktyce oznacza to, iż jako autor będziesz musiał zająć się w całości procesem wydawniczym – od korekty i redakcji, po projekt graficzny i przygotowanie okładki oraz druk, a także końcowe procesy – promocję i dystrybucję wydanej książki.
Z pozoru może wydawać się to bardzo trudnym zadaniem, zwłaszcza dla początkującego autora. Na polskim rynku funkcjonuje jednak wielu pisarzy, którzy świetne poradzili sobie z samopublikowaniem, zarabiając całkiem pokaźne kwoty na swoich dziełach.
Najczęściej jednak są to osoby, których publikacja poprzedzona była ciężką pracą na blogu czy w mediach społecznościowych. Znacznie łatwiej było im osiągnąć sukces sprzedażowy, dzięki rozpoznawalności i rzeszy fanów, których mieli jeszcze przed napisaniem choćby jednej linijki tekstu.
Jeśli zastanawiasz się jak wydać książkę samodzielnie, z pewnością stawiasz sobie wiele podstawowych, a jednak istotnych pytań. Czy istnieje szansa na osiągnięcie sukcesu sprzedażowego wydając książkę self-publishing przez nieznanego pisarza, nieaktywnego w mediach społecznościowych czy na blogach?
Najprawdopodobniej tak, jednak przed podjęciem decyzji o publikowaniu na własną rękę, należy zdać sobie sprawę z tego, jak bardzo jest to trudne i pracochłonne. Po napisaniu i sprawdzeniu książki, autora czeka wykonanie wszystkich kolejnych czynności wydawniczych, takich jak wydruk, magazynowanie, sprzedaż, dystrybucja czy promocja.
Ażeby wydać książkę profesjonalnie, przygotuj się, iż będziesz musiał skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych firm, takich jak drukarnie, co wiąże się z kolejnymi wydatkami. Ostatecznie to autor odpowiada za całość działań związanych ze sprzedażą książki i tylko od niego zależy, czy ktoś ją zakupi.
Należy jednak wskazać również na niewątpliwie zalety samopublikowania. Przede wszystkim, dzięki temu rozwiązaniu autor jest niezależny. Nikt nie ingeruje w treść jego dzieła, ani nie narzuca mu estetyki, w jakiej ma być utrzymana książka. Ponadto, autor nie musi z nikim dzielić się zyskami ze sprzedaży książki – całość zatrzymuje dla siebie.
Niewątpliwie dla autorów przekonanych, iż są w stanie samodzielnie wydać książkę jest to kluczowy argument przemawiający na korzyść self-publishing. Odpowiednie rozplanowanie całego procesu publikacji oraz przygotowanie do poszczególnych jego etapów dają duże szanse na ostateczny sukces.
Jak wydać książkę dla dzieci?
Wielu początkujących autorów decyduje się rozpocząć swoją przygodę z pisaniem od książek dla dzieci, uznając to za najprostsze zadanie. Wydanie książki dla dzieci warto rozpocząć od znalezienia odpowiedniego wydawnictwa, specjalizującego się w literaturze dziecięcej.
Tak jak ma to miejsce w przypadku innych powieści, tak i powieść dla dzieci wymaga odpowiedniego przedstawienia treści pracownikowi wydawnictwa. Warto, abyś zrobił wyczerpujący research na temat wydawnictw zajmujących się książkami dla dzieci, gdyż umożliwi Ci to wybór kilku najbardziej odpowiadających Twoim preferencjom.
Przed zgłoszeniem się do danego wydawnictwa zapoznaj się z jego oczekiwaniami wobec autorów i na podstawie tej wiedzy skonstruuj spersonalizowaną wiadomość.
W przypadku książek dla dzieci często zdarzają się organizowane przez wydawnictwa, a także przez inne firmy (sklepy odzieżowe, zabawkarskie, markety) konkursy, w których mogą wziąć udział początkujący autorzy.
Nagrodą jest wydanie książki adresowanej do najmłodszych czytelników. Konkursy tego typu stanowią idealną okazję do zaistnienia na rynku literatury dziecięcej.
Jak wydać książkę naukową?
Zdecydowaliśmy się poświęcić osobny akapit wydaniu książki naukowej, gdyż wydaje się to szczególnie trudnym zadaniem. Poszukiwania wydawcy, który zdecyduje się na publikację książki naukowej, mogą być naprawdę kłopotliwe.
Książki naukowe z reguły przynoszą bowiem mniejsze zyski niż powieści, w związku z czym wydawnictwa są o wiele bardziej restrykcyjne, jeśli chodzi o wymagania wobec autorów. Często stawiają szereg irracjonalnych wręcz wymagań lub żądają od autora pokrycia całości lub części kosztów wydania książki.
Wydanie książki naukowej jest również bardziej ryzykowne w przypadku metody self-publishing, jednak często okazuje się jedynym możliwym rozwiązaniem.
Planując publikację książki naukowej, warto zainteresować się możliwymi do uzyskania dofinansowaniami, które udzielane są przez Ministerstwo Nauki. Do wniosku o tego typu wsparcie należy dołączyć dwie recenzje uzyskane od pracowników naukowych, zatrudnionych przez dwa różne ośrodki uniwersyteckie. Ponadto, aby zwiększyć szansę na wydanie książki naukowej, warto odnaleźć wydawnictwo specjalizujące się w tematyce napisanej przez nas pracy.
Wydanie własnej książki zawsze wymaga czasu, a często również poświęcenia znacznych kosztów finansowych. Autor ma do wyboru w zasadzie 3 rozwiązania – tradycyjną publikację przez wydawnictwo, Vanity Press oraz self-publishing. Każde z rozwiązań z pewnością ma swoje zalety, jednak Vanity Press wydaje się najmniej korzystne ze względu na konieczność ponoszenia wysokich kosztów przy jednoczesnym obowiązku dzielenia się zyskiem.
Wydanie książki tą metodą jest również mniej prestiżowe. Najwygodniejszym i najszybszym sposobem na wydanie książki jest wykonanie tego metodą tradycyjną – przez zlecenie wydawnictwu, które w całości finansuje publikację. Niestety często nie łatwo znaleźć wydawnictwo chętne do wyłożenia własnych środków.
Samopublikowanie – self-publishing – rozwiązuje ten problem oraz zapewnia autorowi niezależność oraz największe zyski.