Spis treści
W rosnącej złożoności algorytmów wyszukiwarek i coraz większej ilości danych do analizy specjaliści do spraw pozycjonowania używają coraz więcej i bardziej zaawansowanych narzędzi, by „przechytrzyć” Google oraz wyprzedzić konkurencję. Poniżej lista jednych z najpopularniejszych.
Narzędzia Google dla SEO
Zbiór narzędzi Google ułatwiające optymalizację stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, użytkowników oraz pozycjonowanie.
Google Search Console – śledzenie najważniejszych danych na temat kondycji strony
Google Page Insights – Sprawdzanie szybkości witryny
Mobile Friendly Test – Sprawdzanie mobilności strony, przystosowania strony internatowej do urządzeń mobilnych
Disavov Tool – narzędzie zrzekania się niechcianych linków.
Narzędzie do testowania danych uporządkowanych – Testowanie danych strukturalnych
Google Analytics – zaawansowane statystyki strony, udostępnianie bezpłatnie przez Google
Bezpieczne przeglądanie – Sprawdza złośliwe oprogramowanie i wyłudzanie informacji z strony internetowej.
Audyt SEO
Aby Twoja storna internetowa była poprawnie czytana przez roboty i użyteczna dla odwiedzających musisz zadbać o jej techniczne aspekty. Więcej o audytach SEO przeczytasz w artykule Audyt SEO strony internetowej.
Screaming Frog SEO Spider – dla małych stron do 500 URLi za ramo, dla większych jedynie 149 £ rocznie. Potężne narzędzie do audytów stron i nie tylko.
SEO PowerSuite – zestaw narzędzi do między innymi audytów SEO pod różnym kątem.
clusteric.com – polskie narzędzie do przeprowadzania analiz pod kątem pozycjonowania.
SEOquake – proste, darmowe narzędzie, które potrafi zaoszczędzić mnóstwo czasu.
sitebulb.com – w przyjazny graficznie sposób przedstawia wyniki analiz SEO.
Sprawdzanie pozycji w Google
Więcej na temat narzędzi sprawdzania pozycji opisane zostało w osobnym artykule: https://michal.wiercimok.pl/sprawdzanie-pozycji-w-google
Sprawdzanie duplikatów treści
Unikalność i użyteczność treści to jeden z najważniejszych czynników rankingowych w Google. Należy zadbać i pilnować by nie byłe one skopiowane z innych serwisów, czy też inne serwisy nie kopiowały naszych treści.
copyscape.com – sprawdzanie oryginalności streści na stronie internetowej.
siteliner.com – sprawdzanie unikalności treści w obrębie własnej witryny.
www.seoreviewtools.com/duplicate-content-checker/
www.seoreviewtools.com/duplicate-content-checker/
Sprawdzanie poprawności przekierowań
Złe lub brak odpowiednich przekierowań, może tworzyć problemy z indeksowaniem się strony oraz tworzyć duplikaty treści.
www.httpstatus.io – umożliwia sprawdzenie wielu adresów, kombinacji na raz
www.webconfs.com/http-header-check.php – pomaga odczytać nagłówki strony, w tym czy jest przekierowany.
Sprawdzanie szybkości witryny
Szybka strona internetowa, to dostarczanie użytkownikowi pozytywnych doświadczeń. 53% użytkowników mobilnych opuści stronę jeśli ta będzie się wczytywać dłużej niż 3 sekundy [1]Google Data, Global, n=3,700 aggregated, anonymized Google Analytics data from a sample of mWeb sites opted into sharing benchmark data, March 2016.. Szybkość wczytywania się strony jest również czynnikiem rankingowym [2]https://webmasters.googleblog.com/2018/01/using-page-speed-in-mobile-search.html
tools.pingdom.com – możliwość sprawdzenia szybkości strony z różnych miejsc świta, jak: Tokio, Frankfurt, Londyn, Waszyngton, San Francisco, Sydney, San Paulo.
gtmetrix.com – narzędzie audytujące stronę pod kątem szybkości wraz z rekomendacjami
Google Page Insights – Sprawdzanie szybkości witryny od Google.
Wyszukiwania fraz kluczowych
Więcej informacji na temat wyszukiwania fraz kluczowych znajdziesz w moim artykule: www.internetmaker.pl/frazy-slowa-kluczowe
Analiza linków przychodzących
Linki przychodzące do witryny, tworzą jej autorytet, dzięki czemu zdobywa wysokie pozycje w wyszukiwarce. W kwestii linków nie ma demokracji, linki słabej jakości maja mały lub w ogólnie nie mają wpływu na ranking strony, wręcz mogą szkodzić. Należy zadbać o linki wysokiej jakości.
ahrefs.com – dla mnie najlepsze narzędzie.
majestic.com – według mnie aktualnie posiada mniej danych niż ahres.com, lecz ma dłuższą historię, co pozwala sprawdzić jak wyglądało linkowanie w dłuższej perspektywie czasu.
sistrix.com – niemieckie narzędzie SEO.
cognitiveSEO – zestaw narzędzi do pozycjonowania stron, między innymi analiza linków (w tym informacje o linkach niższej jakości
Link Research Tools – narzędzie przede wszystkim do oceny jakości linków przychodzących.
Moz Pro – analiza linków przychodzących do witryny. Dostępna bezpłatna wersja programu oraz API.
Analiza widoczności strony w Google
Narzędzia wskazujące widoczność stron w wynikach wyszukiwania – czyli informacje pod jaką ilością fraz kluczowych, na jakich pozycjach oraz jaki ruch zdobywają poszczególne strony internetowe.
semstorm.com [Polskie narzędzie] Warto przetestować za darmo.
senuto.com [Polskie narzędzie] Warto przetestować za darmo. Poniżej wideo pokazujące krok po kroku jak je można wykorzystać.
ahrefs.com – narzędzie najczęściej używane przeze mnie. Prawdopodobnie z przyzwyczajenia, ale również ze względu na mnogość różnych funkcji.
Analiza wyników wyszukiwania
Narzędzia sprawdzające różne parametry stron internetowych, pozwalając znaleźć czynniki wpływające na wysokie pozycje w danych wynikach wyszukiwania. Następnie optymalizację własnej strony pod tym kątem.
surferseo.com – polskie narzędzie do analizy stron w wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu dowiesz się co możesz poprawić na swojej stronie względem stron z pierwszych miejsc.
canonicalized.com/rambler-app/
Podsumowanie
Nie ma narzędzi i cudownych automatów, które za nas by pozycjonowały strony internetowe. Sam zakup narzędzi, bez wiedzy na temat zasad działania wyszukiwarek, nie pozwoli wykorzystać ich w poprawny sposób. Same narzędzia powinny być wykorzystywane jak nawigacja w samochodzie – kierują nas do celu, ale musimy mieć do nich ograniczone zaufanie by nie wylądować w ślepym zaułku lub rzece 😉
A Wy jakich narzędzi SEO używacie? Jakie są wasze ulubione narzędzia? Podziel się w komentarzu!