Spis treści
WordPress to aktualnie najpopularniejszy skrypt stron internetowych na świecie. Jego pierwotne przeznaczenie to platforma blogowa, więc czy warto stworzyć na nim sklep internetowy?
Istnieje wiele wtyczek umożliwiających rozszerzenie strony na WordPress o sklep internetowy. W tym wpisie skupimy się na najpopularniejszej wtyczce WooCommerce, której autorem są programiści tworzący samego WordPressa.
WooCommerce jest najpopularniejszym rozwiązaniem eCommerce na świecie, które daje pełną kontrolę zarówno właścicielom sklepów, jak i developerom.
Tak brzmi oficjalny opis wtyczki w bibliotece mediów na wordpress.org.
Dlaczego WooCommerce jest tak popularny
Popularność WooCommerce zdobywa przede wszystkim dzięki sławie samego WordPress’a, a tak naprawdę posiada wszystkie jego dobre cechy. Na rozwiązaniu, jakim jest Woocommerce, możemy zrobić praktycznie wszystko, co wymyślimy (a niejednokrotnie więcej, niż wymyślimy), choć oczywiście w pewnym momencie ma swoje ograniczenia. Dzięki temu skryptowi możemy relatywnie szybko stworzyć:
- sklep internetowy,
- system sprzedaży biletów (np. do parku rozrywki, escape room, itp.),
- system sprzedaży przedmiotów wirtualnych (na przykład ebooki),
- system sprzedaży kursów internetowych,
- system sprzedaży kursów offline (na przykład kurs kitesurfingu),
- system opłat abonamentowych (płatne miesięczne subskrypcje) ,
- system sprzedaży itp.
Znajdziesz niezliczoną liczbę developerów Dzięki popularności wtyczki, nie będziesz mieć problemu z znalezieniem osób, które pomogą w rozwijaniu skryptu. W przypadku innych rozwiązań, w tym w szczególności dedykowanych, często skazywani jesteśmy na jedną agencję, która ma wyłączność na edycję kodu. Przez to jesteśmy na łasce takiej agencji, a ona może dyktować dowolne ceny za wdrożenia, gdyż nikt inny nie będzie mógł edytować kodu.
Szablony sklepowe WooCommerce
W sieci znajdziesz całe mnóstwo szablonów darmowych, przystosowanych do prowadzenia sklepu internetowego na WooCommerce.
Na przykład: https://woocommerce.com/storefront/
Czasami jednak warto porzucić bezpłatne szablony i zainwestować kilkadziesiąt dolarów w płatne, na przykład z stron:
Przeglądanie tego typu szablonów może cię również zainspirować i pokazać przykładowe możliwości sklepu na tym skrypcie.
Mity na temat WooCommerce
W sieci krąży wiele mitów na temat poręczania WordPress i Woocommerce. Najpopularniejsze z nich to:
- Sklep na WooCommere jest tylko dla sklepów z małą ilością produktów. Sam mam w sklepie na WooCommerce 125 000 produktów. Przy takiej ilości (jak we wszystkich skryptach) jest wymagana odpowiadania optymalizacja i dobry hosting. Istnieją jednak również sklepy z milionami produktów – działające bez zarzutu. Zobacz: wpintense.com/2016/08/16/scaling-woocommerce-1-million-products-talk-wordcamp-brighton/
- Sklep na WooCommerce jest niebezpieczny Skrypt jest rozwijany praktycznie przez 24 godziny, poprzez zespół programistów pracujących na całym świecie. Dzięki temu, skrypt korzysta z najnowszych rozwiązań technologicznych (jak na przykład z najnowszej wersji PHP). Wszystkie, wykryte dziury w systemie są szybko i sprawnie aktualizowane. Jeśli słyszysz o włamaniach, to prawdopodobnie miały one miejsce z powodu braku aktualizacji i dużej skali działania. Jeśli 30% światowego e-commerce opiera się o to rozwiązanie, naturalnym jest, że częściej usłyszysz o problemach tej platformy, niż o skrypcie, który używa 1000 sklepów.
- WooCommerce jest darmowy Choć sam WordPress i WooCommerce są darmowe (na licencji GPLv2 https://pl.wordpress.org/about/license/) to wiele wtyczek, aby je pobrać, wymaga opaty (na przykład za „wsparcie”). Z racji tej licencji wiele płatnych wtyczek znajdziesz również za darmo, jednak jeśli jesteś początkującym użytkownikiem, odradzam instalowanie wtyczek z nieznanego źródła, gdyż mogą zawierać szkodliwe oprogramowanie.Szczerze mówiąc, jeśli tworzysz sklep, który ma zarabiać, musisz się liczyć z inwestycją. A opłata za wtyczkę to wygrodzenie jej twórców, dzięki czemu mogą tworzyć jeszcze lepsze nowości.
Jakie sklepy działają na WooCommerce?
Zagraniczne:
- bloomscape.com
- allblackshop.com
- www.chucklinggoat.co.uk
- mikesorganicdelivery.com
Polskie:
- sylveco.pl
- hauever.pl
- poczta-balonowa.pl
- fashionelka.pl
- vetexpert.eu
- yi.pl
- unirepatria.pl (wykonanie Top Position)
- www.surfpoint.pl (wykonanie Top Position)
- www.czajnikowy.com.pl
- bardotti.pl
- plantwear.pl (Spółka notowana na New Connect)
Więcej przykładów znajdziesz na: https://woocommerce.com/showcase/
Czy sklep na WordPress jest dla Ciebie?
Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Rozważania na ten temat warto podjąć indywidualnie na podstawie celów i planów biznesowych. Jeśli znasz WordPress i podstawy HTML, CSS, PHP. Może się to okazać bardzo dobrym skryptem na początek. Jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu stronami, a chcesz otworzyć swój pierwszy sklep, lepszym rozwiązaniem może się okazać sklep w wersji abonamentowej. Najprostszym sposobem, żeby się przekonać czy WooCommerce to jest to, jest jego instalacja i przetestowanie samodzielnie.
Ciekawe wtyczki do WooCommerce
automatewoo.com – automatyzacja działań w sklepie, porzucone koszyki, Follow Up, reaktywowanie uśpionych kupujących, kupony i wiele innych.
6 comments
Można znaleźć kluczowe odpowiedzi na temat Woo. Dzięki za wyświetlenie tematu. 😉
Ciekawy wpis, zastanawiam się, czy Woo jest w stanie uciągnąć planowane 60k produktów, ale widzę, że jest nadzieja 🙂 Jeżeli to nie tajemnica, to z jakiej firmy hostingowej korzystasz? Ja zdecydowałem się na dhosting, ze względu na skalowanie zasobów. Czy Twój sklep działa w ramach afiliacji? Boje się, że codzienna aktualizacja produktów wpłynie niekorzystnie na cache zapytań do bazy i w efekcie serwis będzie „zamulał”.
Adam, też właśnie z dhosting – sam mam klika serwerów + serwery dla klientów. Cache to podstawa, a odświeżanie produktów / cen u mnie akurat jest rzadko. Jak zawsze wszystko tkwi w szczegółach. Warto kontaktować się z wsparciem hostingu, myślę, że doradzą i pomogą. Z swoich przygód to miałem serwer dedykowany, za który płaciłem ~500 zł netto miesięcznie, gdzie miałem problemy z wydajnością (brak wiedzy i czasu na jej zdobycie w zarządzaniu serwerami), a tutaj wszystko mi działa za podobną wartość tylko, że rocznie. 😉
Mam sklep oparty o opencart 2.0 z modyfikacjami. Grafik z którym współpracuje kiedyś polecał mi preste i magento. Od jakiegoś czasu zaczął robić sklepy na wp i z podziwu wyjść nie może. Czy migracja z OC na WP stanowiłaby duży problem?
To zależy. 🙂 Ale w większości przypadków nie powinno być większa problemów. Przed migracją warto spisać najważniejsze funkcje, które się używa, oraz te których brakuje. Następnie przygotować się do wdrożenia.
Ciekawe przykłady. WooCommerce staje coraz popularniejszy.