W maju 2022 r. firma Google wprowadziła ważną aktualizację swojej europejskiej polityki w zakresie zgody użytkownika.

Reklamodawcy i marketerzy muszą uzyskać ważną zgodę od użytkowników w Unii Europejskiej (UE/EOG) oraz w Wielkiej Brytanii na wykorzystanie plików cookie lub wykorzystanie danych osobowych do spersonalizowanych reklam.

Nieprzestrzeganie spowoduje zawieszenie Twojego konta Google.

Właściwości pod Twoją kontrolą

W przypadku produktów Google używanych w dowolnej witrynie, aplikacji lub innej usłudze, która jest pod Twoją kontrolą, podmiotem stowarzyszonym lub Twoim klientem, użytkowników końcowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii obowiązują następujące obowiązki.

Musisz uzyskać prawnie ważną zgodę użytkowników końcowych na:

korzystanie z plików cookie lub innych lokalnych pamięci masowych, jeśli jest to prawnie wymagane; oraz
zbieranie, udostępnianie i wykorzystywanie danych osobowych do personalizacji reklam.

Ubiegając się o zgodę, musisz:

  • przechowywać rejestry zgód udzielonych przez użytkowników końcowych; oraz
  • przekazywać użytkownikom końcowym jasne instrukcje dotyczące cofnięcia zgody.
  • Musisz wyraźnie wskazać każdą stronę, która może gromadzić, otrzymywać lub wykorzystywać dane osobowe użytkowników końcowych w wyniku korzystania przez Ciebie z usługi Google. Musisz również zapewnić użytkownikom końcowym widoczne i łatwo dostępne informacje o korzystaniu przez tę stronę z danych osobowych użytkowników końcowych.

Właściwości pod kontrolą osoby trzeciej

Jeśli dane osobowe użytkowników końcowych usługi innej firmy są udostępniane firmie Google w związku z korzystaniem przez Ciebie z usługi Google lub integracją z nią, musisz podjąć uzasadnione pod względem handlowym starania, aby zapewnić, że operator usługi innej firmy spełnia powyższe obowiązki. . Własność strony trzeciej to witryna, aplikacja lub inna własność, która nie znajduje się pod kontrolą użytkownika, podmiotu stowarzyszonego lub klienta i której operator nie korzysta jeszcze z produktu Google, który obejmuje te zasady.

Jak spełnić wymagania Google dotyczące zgody?

Dla kogo to jest?

Każdy, kto korzysta z usług Google w witrynach lub aplikacjach skierowanych do obywateli UE za pomocą plików cookie gromadzących dane osobowe.

Oznacza to, że jeśli używasz np. Google Ads do remarketingu swojego produktu lub usługi skierowanej do użytkowników z UE, musisz uzyskać ważną zgodę na używanie plików cookie .

Co musisz zrobić, aby uzyskać ważną zgodę

Musisz uzyskać prawnie ważną zgodę odwiedzających witrynę/aplikację na:

  • korzystanie z plików cookie lub innej pamięci lokalnej.
  • zbieranie, udostępnianie i wykorzystywanie danych osobowych do personalizacji reklam.

Uzyskując zgodę, musisz:

  • zbierać i bezpiecznie przechowywać wszystkie zgody użytkowników.
  • przekazać użytkownikom jasne instrukcje dotyczące wycofania lub zmiany zgody.

Ponadto Google wymaga wyraźnego informowania użytkowników o:

  • jakie dane są zbierane.
  • komu dane są udostępniane.
  • do czego wykorzystywane są dane.

Co się stanie, jeśli nie uzyskasz ważnej zgody podczas korzystania z produktów Google?

 Jeśli nie zastosujesz się do nowej polityki w zakresie zgody użytkownika z UE, Google zawiesi Twoje konto po 7-dniowym ostrzeżeniu. Google zacznie egzekwować nową politykę w zakresie zgody użytkownika 11 maja 2022 r.

Rozwiązania Consent Management 

Wdrożenie możesz rozpocząć od kontaktu z swoim działem IT oraz prawnikiem. W przypadku samodzielnego wdrażania, warto poszukać informacji pod hasłami:

  • Consent Management Platform
  • Consent Management Provider
  • Consent Management Sysytem
  • Consent Management Plugin

Sam aktualnie testuję różne możliwości. Trudno jednoznacznie polecić jedno rozwiązanie, gdyż przypadków jest wiele. Czasem lepszy będzie usługa, czasem lepsza wtyczka do WordPress, itp.

Przykładowe wtyczki:

Porównanie narzędzi do Consent Mode

  Bezpłatna Ilość podstron Bezpłatna Ilość odsłon Płatna wersja od Uwagi
Cookie-script.com 10 2000 8 euro Bezkonkurencyjny w kategorii ceny do jakości
Cookieyes.com 100 25000 10 euro Najlepsza darmowa opcja dla stron do 25k odsłon
Cookiebot.com 50 12 euro Najbardziej rozpoznawalna marka na rynku
Cookiefirst.com 9 euro Bezpłatna wersja z wieloma ograniczeniami

Dodatkowe informacje:

https://support.google.com/analytics/answer/9976101?hl=pl

https://www.google.com/about/company/user-consent-policy-help/

https://policies.google.com/technologies/partner-sites

https://blog.google/products/marketingplatform/360/measure-conversions-while-respecting-user-consent-choices/

Formularz odpowiedzi na ostrzeżenie o naruszeniu polityki w zakresie zgody użytkownika z UE

https://support.google.com/adspolicy/contact/euucp?hl=pl

Polecane artykuły:

https://www.simoahava.com/custom-templates/consent-mode/

https://www.youtube.com/watch?v=KVXnCdImOSk

Published On: 28 lutego, 2024 / Categories: Marketing / Tags: /

About the Author: Michał Wiercimok

Consent Mode - Tryb uzyskiwania zgody w witrynach i aplikacjach mobilnych 7
Od 2003 roku związany z branżą e-marketingu w tym w szczególności z marketingiem w wyszukiwarkach. Właściciel jednej z najszybciej rozwijającej się i najbardziej perspektywicznej agencji interaktywnej na polskim rynku według Google.

Zostań na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze wskazówki!

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Add notice about your Privacy Policy here.