Ile to kosztuje? Jedno z pierwszych pytań klienta agencji, czy freelancera.
Ile kosztuje stworzenie strony, sklepu internetowego?
Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
Ile kosztuje stworzenie logo?
Ile kosztuje …
Najczęstsze odpowiedzi (zwłaszcza na forach i grupach Facebook):
1. To zależy.
2. Tyle ile samochód, teraz tylko musimy ustalić jakiego samochodu Pan potrzebuje, jaki samochód Pan chce i na jaki Pana stać.
3. A ile jest Pan w stanie za to dać?
Prawda jest taka, że zarówno jedna, jak i druga strona często nie wie o jakiej kwocie może rozmawiać.
Klient nie wie, bo skąd może wiedzieć ile kosztuje stworzenie strony, czy inna usługa IT? Klient wie na przykład ile kosztuje zrobienie dachu dla powierzchni 300 m² – specjalista IT raczej nie będzie tego wiedział.
To Ty specjalisto musisz przygotować szczegółową informację na temat kosztów i różnic w wycenie.
Tak samo jak koszt dachu może być uzależniony od użytych materiałów, czasu realizacji, rodzaju dachu, itp. (tak ja też się nie znam). Tak samo usługi IT są od siebie różne.
Czas, podstawowa waluta
Czas, to najważniejszy zasób jaki każdy z nas posiada i który znika bezpowrotnie, czasu który przeminął nie da się odzyskać ani kupić.
W przypadku większości usług internetowych klient kupuje od usługodawcy czas, który każdy ma ograniczony do 24 godzin w ciągu dnia. Wartość tego czasu zależna jest od doświadczenia jakie posiada specjalista i oczywiście stawki za jaką godzi się pracować.
Wybierając specjalistę musisz się zastanowić, co wolisz poświęcić – czas czy pieniądze. Czy wolisz poświęcić się prowadzeniu swojego biznesu, czy oszczędności na specjaliście.
Jak obliczyć wartość projektu
Informacja ta, jak sądzę, będzie przydatna i dla klienta – dzięki czemu będzie mu łatwiej zrozumieć skąd się bierze wycena końcowa – i dla wielu (nie tylko początkujących) agencji oraz freelancerów.
Same obliczenia przedstawię na podstawie pracy w agencji – mogą się one trochę różnić od wyliczeń freelancera.
- Zakładamy, że specjaliści na umowę o pracę zarabiają średnią krajową 7800 zł brutto (aktualizacja 2024). W zależności od miasta, wielkości agencji itp. Wartości te mogą być niewiele niższe i o wiele wyższe w agencjach obsługujących międzynarodowe korporacje.
2. Koszt dla pracodawcy, przy takiej umowie to ponad 9 397,44 zł. Poniżej szczegóły z programu wFirma.
3. Koszty związane z działalnością, w zależności od jej rodzaju:
– programy graficzne, np. Adobe 69,99 €/mies ~300 zł
– narzędzia SEO, np.: ahrefs.com $179/mies, majestic.com 139.99€/mies, Screaming Frog 149£/rok, semstorm.com 149zł/mies (tu lista jest naprawdę długa).
– inne oprogramowanie niezbędne do wykonywania czynności pracowniczych
– koszt zakupu sprzętu biurowego, jak komputery (które na stanowiskach specjalistów warto wymienić na nowsze po 3-4 latach), monitory, biurka itp. (zakładając 7000/48 mies = 145 zł kosztów miesięcznych)
– czynsz za biuro (zakładając średnio 10m² na osobę * 50 zł netto)
– utrzymanie biura (zakupy do biura, zużycie mediów, internet, itp.)
Koszty te znowu będą różne w zależności od wielu czynników, szereg osób powie, że są niedoszacowane, drugie tyle powie, że są zawyżone. Dla dalszych wyliczeń przyjmijmy 1000 zł dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem.
Aby dokładniej obliczyć te koszty, przygotowaliśmy arkusz w Google Docs, który pozwoli oszacować średni koszt specjalisty w agencji interaktywnej (i nie tylko). Możecie go pobrać stąd: http://bit.ly/koszt-pracy
4. Średnio w ciągu roku jest 252 dni roboczych (pon-pt), dodając do nich 26 dni urlopu, 11 dni świąt, 8 dni zwolnienia lekarskiego, 4 dni szkoleniowe, gdy nie pracujemy. Pozostają 202 dni, w których wykonujemy pracę. Pracujemy zazwyczaj 8h, ale średnio 20% tego czasu jest nieproduktywne – nie ma możliwości by pracować na 100% przez cały ten czas, jak i nie ma możliwości by 100% w biurze była opłacona przez klienta.
5. Dodając wszystkie wartości otrzymamy koszt pracy na poziomie około 90-110 zł netto/h. Do tej wartości należy doliczyć marżę agencji interaktywnej w wysokości 10-20%.
Wycena
Już wiemy, że na wycenę składa się czas niezbędny na wykonanie projektu i stawka godzinowa. Więc zastanówmy się skąd biorą się ceny poszczególnych usług.
Stworzenie prostej strony internetowej opartej o CMS WordPress, 10 zakładek, strona oparta o gotowy szablon i materiały klienta – 15h.
Stworzenie profesjonalnej strony internetowej opartej o WordPress
Brief, wywiad, koncepcja – 15h
Projekt graficzny 10 zakładek – 40-60h
Copywrting – już na etapie projektowania strony uwzględniając kompozycję, optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz nastawienie na sprzedaż – 20-40h
Kodowanie szablonu pod CMS – 60-80h
Wdrożenie dodatkowej wersji językowej – 15-20h
Razem: 150 – 215 godzin pracy różnych specjalistów.
Obie strony w założeniu to proste strony firmowe, jednak różnica czasu pracy nad nimi wynosi 1000% – nie możemy również oczekiwać podobnej jakości wykonania.
Jednak jeśli nasza branża jest bardzo konkurencyjna, nie warto oszczędzać na specjalistach. Co wydaje się być dużą różnicą pomiędzy 1 500 zł, a 15 000 zł, może się okazać ułamkiem inwestycji w przypadku większej liczby i jakości konwersji. W ostatecznym rachunku dzięki temu możemy zarobić więcej. To jednak temat na osobny wpis, traktujący o budowaniu ROI przewag konkurencyjnych i marki.
Tak samo wygląda wycena pozycjonowania stron w organicznych wynikach wyszukiwania, którą opisałem już w jednym z poprzednich artykułów. I tak samo wygląda wycena większości usług.
Podsumowanie
Jeśli otrzymujesz niską wycenę danej usługi prawdopodobnie ktoś poświęci na to mało czasu. Lub dopiero się uczy, nie gwarantuje wysokiej jakości i jest w stanie poświęcić na projekt więcej czasu kosztem stawki godzinnej wykonania.
To co wydaje się na początku tańsze może się w dłuższej perspektywie okazać droższe: złe lub słabe wykonanie, spowodują niższe przychody i większe wydatki w przyszłości.
Nie zawsze warto wybierać najdroższe rozwiązania, warto dokładnie obliczyć jaka opcja dla nas będzie najbardziej opłacalna i jak szybko się zwróci.
Jakość pamięta się długo po tym jak zapomni się cenę
Guccio Gucci
Proszę daj znać, czy artykuł okazał się pomocny i czy tworzyć więcej artykułów opisujące dobre praktyki w prowadzeniu agencji interaktywnej.