Michał Wiercimok
  • Strona główna
  • Tu zacznij
    • O mnie
    • Zatrudnij mnie
  • Blog
    • Marketing
    • Blogowanie
    • Biznes
    • Eventy
    • Różne
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Tu zacznij
  • Blog
  • Kontakt
Michał Wiercimok
  • Strona główna
  • Tu zacznij
    • O mnie
    • Zatrudnij mnie
  • Blog
    • Marketing
    • Blogowanie
    • Biznes
    • Eventy
    • Różne
  • Kontakt
  • Biznes
  • Marketing

Wycena pozycjonowania stron internetowych

  • 24 lipca 2017
  • 5 minute read
Total
0
Shares
0
0
0
0
Spis treści
  1. Agencja, korporacja, klient
  2. Co więc nie gra ?
  3. Rozwiązanie ?
  4. Podsumowanie

Przez ostatni czas pomimo okresu wakacyjnego odbywałem wiele spotkań z firmami poszukującymi nowej agencji SEO. W większości były to firmy na okresach wypowiedzenia w dużych (największych) firmach zajmujących się pozycjonowaniem w naszym kraju. Powód poszukiwania nowej agencji w skrócie to zazwyczaj niezadowalające wyniki oraz brak należytej obsługi klienta – korporacyjność.

Agencja, korporacja, klient

Nie jestem handlowcem, nie mam doświadczenia w sprzedaży, zwłaszcza zdobywanego w korporacjach. Trudno było mi przedstawiać naszą firmę, która od samego początku (2008 rok) zajmuje się i jest jej głównym produktem pozycjonowanie stron w “piękny” sposób. “Problemem” tu było przede wszystkim to, że na samym końcu w pewien sposób będę odpowiadał za wyniki i zadowolenie klienta. Nie obiecuje więc czegoś, czego nie jestem pewien, wprost mówię, jakie są szanse i zagrożenia. Mówiąc o tych drugich pewnie często się sam podkopuję, zwłaszcza po pytaniu o gwarancje.

W przypadku korporacji handlowiec zgarnie prowizję, strona klienta trafi do losowego pozycjonera, który będzie się kontaktował z nim przez project managera. Oczywiście taka struktura przy dużych organizacjach jest potrzebna do efektywniejszego działania samej organizacji, ale powoduje to rozmycie odpowiedzialności.

Handlowiec będzie w stanie obiecać wszystko pokazując kolorowe prezentacje, by podpisać umowę, ewentualne niepowodzenie będzie winą już działu SEO firmy. Sam pozycjoner skupiający się na (zbyt) wielu klientach i braku możliwości kontaktu z samym klientem, nie będzie w stanie wyjaśnić co się dzieje i porozmawiać o ewentualnej zmianie strategii pozycjonowania.

Klient w przypadku pozycjonowania jak samo pozycjonowanie znacząco się zmienił przez ostanie lata. Kiedyś pozycjonowanie dla przeciętnego zjadacza chleba to była magia, zwłaszcza, że efekty można było szybko uzyskać przy niskim nakładzie pracy. Dziś wiedza na temat pozycjonowania wielu klientów jest już lepsza (choć często opierają się na wiedzy sprzed kilku lat), co w pewien sposób ułatwia z nim współpracę. Jedyne co można zarzucić klientom to kładzenie dużej wagi do ceny – ale i tu trudno im się nie dziwić.

Najczęstszym problemem w tym przypadku jest ograniczona wiedza klienta, oraz to, że nie widzi wartości jaką niesie za sobą pozycjonowanie. Zwłaszcza, że historia polskiego SEO jest dość unikalna na skalę świata.

Co więc nie gra ?

Jednej idealnej odpowiedzi nie ma, ale to pytanie natchnęło mnie do napisania tego artykułu. A dokładniej co nie gra w tym, że firmy rezygnują z dużych agencji, a my nie do końca potrafimy przedstawić idealną propozycję działań.

Wydaje mi się że między innymi często wpływa na to ma nie podawanie przez klienta budżetu i nie przekazywanie wielu informacji na początku. Zapewne myśli, że gdy go nie poda, dostanie niższą ofertę. Co oczywiście nie jest prawdą.

W takim przypadku agencja musi podejmować się dodatkowych analiz i estymować budżet dla klienta by sprostać wymaganiom. Efektem tak przedstawionej propozycji będzie wstrzelenie się w widełki cenowe które przewidywał klient, lub nie.

Wycena pozycjonowania stron najczęściej oparta jest o stały budżet miesięczny na działania SEO, ten znowu jest estymowany na podstawie czasu pracy i “materiału” w celu osiągnięcia wysokich pozycji w relatywnie szybkim czasie. Jako ciekawostka, pracujemy nad wzorem (algorytmem), który te wartości będzie sam wyliczał – aktualnie wyceniamy prace na podstawie doświadczenia.

Taka, wycena jak każda estymacja z uwzględnieniem obaw o przekroczenie budżetu klienta może być nie efektywna. I tu właśnie prawdopodobnie rodzi się przyczyna problemów. Klient ostatecznie wybierający ofertę wpasowującą się w budżet i wymagania, podpisuje umowę. Po kilku miesiącach agencja zauważa, że budżet zwyczajnie jest zbyt niski w celu osiągnięcia pozycji (wzmożona konkurencja, zmiany w algorytmach, niedoszacowanie  budżetu, itp). Agencja będzie robić co się da, ale będzie pod presją czasu i za niskiego budżetu, co odbije się również na obsłudze klienta. Klient agencji uważa, że skoro agencja zgodziła się na taki, a nie inny budżet na początku obiecując skuteczną pracę powinna wykonać ją w tym budżecie.

Rozwiązanie ?

Jak w przypadku większości konfliktów – rozmowa. Obie strony muszą być na nią gotowe i pamiętać, że w współpracy obie strony muszą być z niej zadowolone.

Rozmowa powinna pojawić się już na początku w sprawie budżetu. Sam budżet również warto planować w dłuższych cyklach niż miesięczny. Na przykład 100 000 zł na rok, wiedząc, że wzmożone działania content marketingowe będą prowadzone w pierwszym i czwartym kwartale, a w drugim i trzecim budżet na te działania będzie mniejszy.

Takie podejście pozwoli na faktyczne budowanie długoterminowej strategii, a nie z miesiąca na miesiąc. 

Budżet ten z góry można podzielić na zakres działań, budżet na pracę agencji (tu rozbicie na stawki godzinowe prace nad stroną www, budowanie linków do witryny, raportowanie, obsługa klienta). Średnia stawka na rynku to: 100-150 zł netto/h (wkrótce szczegółowy artykuł na temat kosztów w branży), oraz dodatkowy budżet na zdobywanie linków poprzez marketing treści, artykuły sponsorowane, itd. (stawki można poznać min. na platformie whitepress).

Drugim dobrym rozwiązaniem, trochę odwrotnym od pierwszego, jest rozpoczęcie współpracy na 3-6 miesięcy (w SEO to cały czas krótko), wspólne weryfikowanie postępów w pracach, bycie otwartym na to, że budżety i strategia pozycjonowania, po poznaniu zachowań strony na działania agencji mogą, ale nie muszą się zmienić. To rozwiązanie będzie łatwiejsze w wdrożeniu w mniejszych agencjach SEO, ale nie niemożliwe do wdrożenia w korporacjach.

Podejście takie kierowane jest przede wszystkim do konkurencyjnych branż i większych firm. Pozycjonowanie lokalne dla na przykład fryzjera z Gdańska jest o wiele łatwiej wycenić i przewidzieć.

Podsumowanie

Pozycjonowanie to proces, który jest ciężko do końca przewidzieć na początku współpracy, ale dla dobra wszystkich stron, należy pamiętać o rozmowach i traktowaniu się po partnersku. Efektywne pozycjonowanie występuje tylko tam gdzie obie strony na tym zarabiają.

Brak szczerości na wszystkich etapach może powodować niedomówienia i konflikty w przyszłości, co nie jest na rękę żadnej ze stron.

Napiszcie w komentarzach jakie są wasze doświadczenia i jak sobie z tym radzicie. Sam artykuł jest jedynie wyrażeniem opinii na ten temat. Napiszcie również jakie kolejne tematy, które was interesują poruszyć.

 

Total
0
Shares
Udostępnij 0
Tweet 0
Udostępnij 0
Previous Article
Jak udostępnić konto Google Ads? 1
  • Marketing

Jak udostępnić konto Google Ads?

  • 16 lipca 2017
Zobacz post
Next Article
6 najczęściej zadawanych pytań agencji SEO 2
  • Marketing

6 najczęściej zadawanych pytań agencji SEO

  • 8 września 2017
Zobacz post

Newsletter

Podobał Ci się artykuł? Dołącz do newslettera!

Może Ci się spodobać
Pozycjonowanie Bing 3
Zobacz post
  • Marketing
  • SEO

Pozycjonowanie Bing

  • Michał Wiercimok
  • 26 marca 2023
Przekierowanie 302 4
Zobacz post
  • SEO

Przekierowanie 302

  • Michał Wiercimok
  • 7 marca 2023
Jak zdobyć klienta: 15 sprawdzonych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów 5
Zobacz post
  • Biznes

Jak zdobyć klienta: 15 sprawdzonych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów

  • Michał Wiercimok
  • 5 marca 2023
Google Signals - co to jest? 6
Zobacz post
  • Marketing

Google Signals – co to jest?

  • Michał Wiercimok
  • 2 marca 2023
Google Performance Max 7
Zobacz post
  • Google Ads

Google Performance Max

  • Michał Wiercimok
  • 28 lutego 2023
Wytyczne Google'a dotyczące tworzenia treści przy użyciu AI 8
Zobacz post
  • Marketing
  • SEO

Wytyczne Google’a dotyczące tworzenia treści przy użyciu AI

  • Michał Wiercimok
  • 28 lutego 2023
Wszystko, co musisz wiedzieć o pliku .htaccess 9
Zobacz post
  • SEO

Wszystko, co musisz wiedzieć o pliku .htaccess

  • Michał Wiercimok
  • 25 lutego 2023
Core Web Vitals - co to jest? 10
Zobacz post
  • Marketing
  • SEO

Core Web Vitals – co to jest?

  • Michał Wiercimok
  • 24 lutego 2023
3 comments
  1. Mama Marketing pisze:
    29 lipca 2017 o 10:09

    Wiele zależy od samego klienta, jego wiedzy i wspomnianych już doświadczeń z przeszłości. Niezrozumienie, czy nieporozumienia powstają już na etapie wstępnych rozmów, gdzie oczekiwania względem dostępnego budżetu czy czasu w jakim należałoby wypracować efekt są nie realne do spełnienia. Dość ciekawym zjawiskiem są też dyskusje w czasie których przepalana jest energia na tłumaczenie konieczności wdrożenia konkretnego rozwiązania albo korygowanie nieprawdziwych informacji.

    Odpowiedz
  2. Paweł Gontarek pisze:
    3 sierpnia 2017 o 10:06

    Klient nie ma budżetu – klient chce jak najtaniej 🙂

    Odpowiedz
    1. Sławomir Borowy pisze:
      4 sierpnia 2017 o 11:31

      jak nie ma budżetu, to nie jest klient

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Dowiaduj się co nowego w e-marketingu

Michał Wiercimok
  • Pozycjonowanie Katowice
  • Mapa Strony
  • O mnie
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies

Input your search keywords and press Enter.

Zarządzaj swoją prywatnością

Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Statystyka

Marketing

Funkcje
Zawsze aktywne

Zawsze aktywne
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}