Spis treści
- Zaczynamy
- Wyniki Wyszukiwania
- Co to Pozycjonowanie, SEO
- Jak skutecznie wypozycjonować stronę internetową
- Optymalizacja Strony Internetowej
- Dobór fraz kluczowych do pozycjonowania
- Algorytmy SEO
- Mity SEO
- Ile kosztuje pozycjonowanie ? Zarobki w SEO
- Jak wybrać Agencję SEO (pozycjonującą?)
- Narzędzia SEO
- Black Hat SEO
- Kary Google
- Profil Twojego klienta
- Audyt strony internetowej
- Linki do witryny
- Pierwsze efekty pozycjonowania
- Ewolucja i przyszłość pozycjonowania
Czytając ten artykuł powinieneś mieć już podstawowe informacje na temat tego co to jest pozycjonowanie stron i podstawowych pojęć z tym związanych. Musisz mieć świadomość, że SEO to cały czas i szybko zmieniające się zasady, choć fundamenty od lat są te same.
To co kiedyś było skuteczne wczoraj, nie koniecznie musi działać dzisiaj, a nawet może zaszkodzić niż pomóc w osiągnięciu wymarzonych wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google, czy innych wyszukiwarek.
Ten poradnik nie sprawi, że Twoja storna będzie wysoko w szybki i prosty sposób. Zadaniem tego wpisu jest zainspirowanie i wskazanie kierunku do poszukiwania najlepszej drogi dla własnej strony internetowej. Wymusza to również forma samego wpisu – kompletny poradnik, kurs, czy książka z tego zakresu posiada 100 – 1000 stron.
Zagadnienia przede wszystkim kierowane są dla stron hobbystycznych i mikro firm, osób z mała i podstawową wiedzą na temat SEO i ograniczonym budżetem.
Zaczynamy
Długi początek, ale chcę żebyś wiedział, że aktualnie pozycjonowanie stron to zbieg kompetencji technicznych i marketingowych (z uwzględnieniem wielu jego aspektów marketingu) i wygląda „trochę inaczej” dla małych stron i mało konkurencyjnych fraz, a inaczej dla dużych sklepów internetowych.
Pozycjonowanie stron internetowych to podstawowa forma marketingu internetowego. Codziennie 20 milionów Polaków rozpoczyna poszukiwanie informacji od wpisania interesujących ich pytań do wyszukiwarki Google. Ta forma reklamy jest nieinwazyjna i postrzegana bardzo pozytywnie, choć świadomość istnienia pozycjonowania stron jest już na całkiem wysokim poziomie, wciąż możemy traktować tą formę reklamy jako ukrytą przez co wzbudzającą duże zaufanie.
Wyniki Wyszukiwania
Wyniki wyszukiwania Google cały czas ewoluują i prawdopodobnie ewolucja ta będzie przyspieszać, co będzie miało nie małe znaczenie dla pozycjonowania stron. Kierunek zmian wyznacza przede wszystkim chęć jak najdokładniejszego odpowiedzenia na zapytania semantyczne i poznanie intencji wpisującego. Dlatego każdy kto optymalizuje stronę internetową powinien zadać sobie pytanie, czego poszukują moi klienci, czym się zajmuje i jak mogę pomóc im w rozwiązaniu ich problemu.
W wynikach wyszukiwania Google możemy również znaleźć wyniki Knowledge Graph (różnego rodzaju), Answer Box, Knowledge Cards i wiele innych. Również należy pamiętać o płatnych wynikach wyszukiwania czyli linkach sponsorowanych Google Adwords, kampaniach produktowych Google Merchant czy reklamach hoteli.
Co to Pozycjonowanie, SEO
Efektywne pozycjonowanie stron www to nieustanny proces. Raz wykonane działania nie gwarantują nam zdobycia wysokich pozycji w wyszukiwarce pod frazami kluczowymi wpisywanymi przez internautów. Wynika to przede wszystkim ze zmian w algorytmach, zmieniającej się technologii, zmieniających się przyzwyczajeń użytkowników, jak i ze względu na ciągle rosnącą konkurencję i powszechność Internetu. Wszystkie te elementy są ze sobą powiązane.
SEO to ciągłe badania, analizy, testy mające na celu sprawdzenie teorii. To codzienna praca, a także rozmowa z udziałowcami firmy, tworzenie strategii, współpraca z wieloma działami przedsiębiorstwa.
Jak skutecznie wypozycjonować stronę internetową
To banał, ale Twórz stronę i markę, którą pokochają Twoi odbiorcy. W praktyce oznacza to, że po pierwsze strona musi być nowoczesna – przystosowana do urządzeń mobilnych, powinna szybko się wczytywać, zawierać bogate i unikalne treści, które będą użyteczne dla użytkowników.
Content is King
To czego szukają użytkownicy sieci to wysokiej jakości treści – artykuły, grafiki, video, muzyka. Tym samym Google chce właśnie te treści dostarczać użytkownikom i promować najlepszych twórców. Ze względu na coraz lepsze algorytmy Google w tym w szczególności Panda (algorytm odpowiadający za jakość contentu) treści te muszą być coraz lepsze.
Wiele firm wie, że „treść to król”, ale nie do końca rozumie to zdanie tworząc duże ilości niskiej jakości, treści nastawione na słowa kluczowe i wyszukiwarki. Wiele firm wciąż uważa, że nakłady na treść nie muszą być duże – w końcu wszyscy potrafimy pisać, jaka to sztuka. Z własnego doświadczenia, wiemy, że niemal zawsze jeśli firma zdeklaruje się do tworzenia treści, zapał twórczy kończy się jeszcze przed pierwszą publikacją lub stworzony materiał zwyczajnie nie nadaje się do publikacji.
Dobry Marketing Treści
Celem dobrych treści jest wysokiej jakości odpowiedź na pytania zadawane przez użytkowników, treść wzmacniająca markę i prowadząca do konwersji (pożądane działanie – najczęściej sprzedaż).
Umiejscowienie treści powinno być w widocznym obszarze stron. Absolutnie nie powinno się stosować treści w tym samym kolorze co kolor tła, tylko po to, by miały one wpływ na pozycjonowanie. Treści powinny być zamieszczane na wysokich pozycjach na stronie – widoczne bez przewijania na pierwszym ekranie po wczytaniu strony. W jednym z hangout`ów, pracownik Google John Muller, zasugerował, że wyszukiwarka nie bierze pod uwagę treści, które są ukryte w różnego rodzajach tabach, zakładkach, itp. Założenie jest takie, że skoro treść nie została od razu załadowana na stronie, to jest ona mało ważna.
Google w jednym z oficjalnych podręczników pisze, że bez problemy rozpoznaje rodzaj treści na stronie – menu nawigacyjne, treści reklamowe, poszczególne widgety, komentarze, itp., a w rankingu pozycjonowania udział biorą unikalne wartościowe treści.
Z tego samego powodu treści powinny być odpowiednio sformatowane. Podziel tekst na akapity, korzystaj z śródtytułów, wypunktuj, użyj linkowania wewnętrznego, zwieraj w treści słowa kluczowe.
Porada
- Nie wystarczy napisać artykuł i o nim zapomnieć. Warto rozbudowywać go z czasem o zdobyte nowe informacje. Artykuły należy optymalizować również pod kątem technicznym. Po jakimś czasie przeprowadź analizę widoczności artykułu oraz zdobywanego ruchu (frazy kluczowe, pozycje fraz kluczowych, współczynnik odrzuceń).
- Lepiej napisać jeden dobry artykuł niż dwa słabe. Jeśli piszesz dwa artykuły o podobnej tematyce i możesz je połączyć, połącz je. Artykuł będzie lepiej widziany w oczach Google oraz unikniesz kanibalizacji w wynikach wyszukiwania.
- Treści dobieraj do grupy docelowej. Jeśli Twój produkt jest bardzo techniczny, ale kupują go zwykli użytkownicy, nie zarzucaj ich branżowym żargonem, lecz użyj bardziej opisowych treści oraz języka korzyści.
- Dzięki dobrym treściom publikowanym na stronie, obniżasz również koszt za kliknięcie w linkach sponsorowanych Google Adwords.
Optymalizacja Strony Internetowej
W pliku pomocy Google (https://support.google.com/webmasters/answer/35291) możemy przeczytać: „Jeśli rozważasz zatrudnienie SEO, im szybciej to zrobisz, tym lepiej. Planowanie zmian w witrynie lub uruchomienia nowej to dobry moment na taką decyzję.”
Wiele firm tworzy stronę internetową bez konsultacji ze specjalistami ds. SEO i stawia ich przed faktem dokonanym z prośbą o magiczną optymalizację strony, by szybko znaleźć się w pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Budowa strony powinna być poprzedzona zaplanowaniem głównej funkcji strony internetowej, jej użyteczności, architektury informacji, ustaleniem strategii treści, designu, a także kierunku rozwoju, budowy strategii widoczności w sieci.
Tworzenie zoptymalizowanych stron
Dobre treści podawaj na stronach, które będą nieść dobre doświadczenia użytkowników. Tak jak dba się o dobrą prezentację witryny sklepowej, tak samo powinno się dbać o witrynę internetową.
Dobrze zoptymalizowana strona internetowa to:
- Strona przystosowana do wyświetlania na wielu ekranach.
- Strona prosta w nawigacji.
- Zoptymalizowane tytuły stron, tag <title>.
- Zoptymalizowane dane meta, mają duże znaczenie w lepszym zrozumieniu przez wyszukiwarki treści strony.
- Zoptymalizowana struktura strony, odpowiednio zastosowane nagłówki, H1, H2, Hx.
- Linkowanie wewnętrzne, jako ułatwienie nawigacji oraz powiązania między sobą treści.
- Wdrożenie protokołu HTTPS na stronie.
Google do swoich wytycznych dla webmasterów dodał informacje, że traktuje bezpieczne strony jako bardziej wiarygodne. Już w 2014 (https://googlewebmastercentral.blogspot.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html) roku Google informowało o możliwości wpływu tej funkcji na ranking w wyszukiwarce.
Więcej na temat ostaniach zmian w wytycznych dla webmasterów znajduje się na https://www.seroundtable.com/changes-in-the-google-webmaster-guidelines-21551.html - Optymalizacja czasu wczytywania strony. Jest to czynnik wpływający zarówno na ranking strony, jak i zachowanie użytkowników. Szybciej wczytywana strona wpływa pozytywnie na jej odbiór, przez co liczba konwersji się zwiększa.
Przede wszystkim Mobile
Gdy powstawało Google do sieci podpięte było 300 milionów użytkowników, korzystających z mało wygodnych komputerów, dużych kineskopowych monitorów. Dziś do sieci podpiętych jest 3 miliardy ludzi, z czego większość korzysta z urządzeń mobilnych.
Dziś dobrze zoptymalizowana storna internetowa, to przede wszystkim storna dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Jest to nieodwracalny trend, który również promuje Google. Coraz więcej czynności wykonujemy na urządzeniach mobilnych, po sam telefon sięgamy ponad 100 razy dziennie.
Już samo tworzenie stron internetowej powinno rozpocząć się od projektu na komórkę. Powód jest prosty, projektując na mały ekran, skupiamy się na najważniejszych rzeczach. Zależy nam, by były one łatwo dostępne zaraz po wczytaniu strony. O wiele łatwiej jest dodać kolejne funkcjonalności na dużym ekranie, niż obcinać je na małym.
RWD (Responsive Web Design) to jedno z skuteczniejszych rozwiązań, które pozwoli w dość łatwy sposób tworzyć strony dobrze wyświetlane na laptopach, komórkach, tabletach, ale również smarwatch’ach czy smart telewizorach i konsolach do gier.
Linki to nie wszystko
Zdobywanie linków do witryny wciąż jest bardzo ważne, jednak podejście do ich zdobywania w ostatnich latach znacznie się zmieniło. Przyczyną, jak w przypadku konieczności zwiększania jakości treści, jest algorytm, tym razem nosi on nazwę Pingwin.
Zdobywając linki do witryny powinno zadać sobie pytanie: czy link zostanie kliknięty, czy może doprowadzić do konwersji, czy na pewno będzie użyteczny dla internautów, czy jest zamieszczony na stronie powiązanej tematycznie z naszą działalnością?
Dobór fraz kluczowych do pozycjonowania
Dobór fraz do pozycjonowania to proces, który bardzo często jest przeprowadzany zbyt szybko. Do pozycjonowania frazy wybierane są na „czuja” i pochopnie. To największy błąd, bowiem dobór odpowiednich fraz ma kluczowe znaczenie dla efektywności pozycjonowania.
Wyobraź sobie, że po kilku miesiącach Twoja strona ląduje w upragnionym TOP10 na wybrane wcześniej frazy, ale absolutnie nie przekłada się to wzrost zysków. Okazuje się, że frazy są źle dobrane – pieniądze wydane, a efektów brak. Jak uchronić się przed wrzuceniem kasy w błoto?
Chcesz dowiedzieć się, jak powinien wyglądać prawidłowo przeprowadzony wybór fraz do pozycjonowania. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Jak dobrać frazy kluczowe do kampanii Google AdWords i pozycjonowania.
Algorytmy SEO
Pingwin – algorytm krający za spam. Algorytm ten karze za nienaturalne i spamowe profile linków prowadzące do pozycjonowanej witryny. Aby uniknąć kary z strony tego algorytmu, nie stosuj metod black hat, zdobywaj linki z wartościowych i tematycznych storn.
Panda – algorytm mający na celu monitorowanie jakość treści na stronie, nakłada kary za niski jej poziom (słabą wartość merytoryczną, małą objętość, duplikaty treści). Aby się ustrzec przed karami z strony tego algorytmu, należy unikać sztucznego generowania treści jedynie dla wyszukiwarek.
Koliber – algorytm, który został stworzony by interpretować synonimy i kontekst wyszukiwania. Uwzględnia przy obliczaniu trafności odpowiedzi na zapytanie takie czynniki, jak dotychczasowa historia wyszukiwań, profil internaty, lokalizację użytkownika.
Gołąb – algorytm odnoszący się do lokalnych wyników wyszukiwania Google. Mający na celu dostarczanie jak najlepszych odpowiedzi na zapytania lokalne.
Brainrank – algorytm oparty o uczenie maszynowe, sztuczną inteligencję. Przyszłość pozycjonowania (i nie tylko) oparta o big data oraz sztuczną inteligencję. Prawdopodobnie połączenie powyższych algorytmów (i nie tylko) obliczenia w czasie rzeczywistym oraz samo nauka.
Mity SEO
- Gwarancja rankingu. Żaden specjalista ds. pozycjonowania nie może zagwarantować, że strona internetowa pojawi się na określonej pozycji. Takie deklaracje powinny być traktowane z rezerwą. Wynika to z mnogości czynników wpływających na pozycje (mówi się o około 200 czynnikach rankingowych), przez co trudne jest zarządzanie nimi wszystkimi, zwłaszcza, że czynniki te nie są jawne i ciągle ulegają zmianą. Dodatkowo ranking w wyszukiwarce jest personalizowany oraz geolokalizowany, co powoduje, że rożne osoby w tym samym czasie mogą widzieć różne wyniki wyszukiwania.
- Ważny jest Page Rank (PR) – w trakcie pisania tego artykułu Google całkowicie wycofało wyświetlanie zielonego paska Page Rank. Sam algorytm nadal będzie funkcjonował. Wysokość Page Ranku nie miała nigdy nic wspólnego z pozycją w wyszukiwarce – strony z niższym PR mogły być wyżej w wynikach wyszukiwania.
- Agencja SEO wspierana przez Google. Google w żaden sposób NIGDY nie certyfikował, wspierał, czy polecał jakiejkolwiek agencji SEO. Google certyfikuje agencje zajmujące się płatnymi wynikami wyszukiwania Google Adwords.
- Google Adwords podnosi pozycję również w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Nie. Google Adowrds w żaden sposób nie wpływa na naturalne wyniki.
- Duży ruch na stronie powoduje, że strona jest wysoko w wynikach wyszukiwania. Już wielokrotnie spotkałem się z takim błędnym przeświadczeniem, które myli przyczyny z skutkami. To wysokie pozycje w wyszukiwarce powodują duży ruch, a nie na odwrót.
- Liczy się tylko pierwsze miejsce.
Ile kosztuje pozycjonowanie ? Zarobki w SEO
W 2014 roku przeprowadziliśmy jedyne takie kompleksowe badanie branży SEO. (https://www.marketingowy.net/raport-branza-seo-2014/) wraz z największym polskim forum na temat pozycjonowania forum.optymalizacja.com oraz najlepszymi specjalistami w kraju. Choć od raportu minęło trochę czasu, nadal jest on aktualny i warty przeczytania.
Przede wszystkim z raportu wynika, ze średnia pensja specjalisty to 5 455 zł netto. Największy przedział pensji waha się pomiędzy 3000 – 5000 zł netto. Przyjmując te wartości koszt samego zatrudnienia z wszystkimi obowiązującymi podatkami to 9 327,91 zł (całkowity koszt pracodawcy).
Koszty kampanii SEO:
- Praca specjalisty do spraw pozycjonowania
- Praca specjalisty do spraw treści – copywriter
- Praca menadżera projektu
- Praca grafika
- Szkolenia w celu podnoszenia umiejętności
- Narzędzia niezbędne do analiz i pozycjonowania
- Domeny i serwery internetowe wspomagające pozycjonowanie
- Budżet na zakup miejsca pod publikację treści i linków
Tym sposobem łatwo obliczyć ile kosztuje i ile jest warte profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych.
Dobrzy specjaliści nie muszą martwić się o brak pracy
Największy portal zrzeszający specjalistów z całego świata opublikował raport, z którego niezmiennie od lat wynika, że jest bardzo duże zapotrzebowanie na specjalistów ds. pozycjonowania, jak i ogólnych umiejętności z zakresu marketingu internetowego.
Mimo wszystko w internecie można nadal znaleźć wiele ofert pozycjonowania z rozliczeniem „za pozycje” czy w bardzo niskich cenach. Ale koszty pozycjonowania dla wszystkich są mniej więcej takie same, liczą się jedynie umiejętności i podejście. Wnioskować zatem można, iż oferty o podejrzanie niskich wycenach będą skutkować mizerną jakością i niewielkim czasem poświęcanym na pozycjonowanie serwisu klienta.
Oczywiście są branże, gdzie uda się pozycjonować za 300-500 zł miesięcznie, ale nie ukrywajmy większość komercyjnych branż na to nie pozwala.
Jak wybrać Agencję SEO (pozycjonującą?)
Odpowiedź nie jest prosta. Aktualnie pozycjonowanie staje się bardzo popularne wśród polskich firm, przez co na rynku pojawia się coraz więcej osób, które bez wiedzy chcą na tym zarobić. Również wiedza polskich przedsiębiorstw na temat pozycjonowania jest bardzo słaba i przestarzała przez co rodzą się niezdrowe sytuacje.
Polski rynek pozycjonowania storn, wygląda aktualnie tak, że praktycznie każda agencja, firma hostingowa, itp. oferuje pozycjonowanie, ale mało która je wykonuje. Wynika to z braku specjalistów oraz kosztu ich zatrudnienia.
Firmy oferujące takie pozycjonowanie często korzystają z automatycznych narzędzi, metod niskiej jakości (spam) nie traktują usługi jako strategicznej z punktu widzenia. Wychodzą z założenia, jak się uda, to się uda.
Agencja SEO jako partner
Z racji tego, że pozycjonowanie wymaga nakładów pieniężnych (dla komercyjnych branż, dużych) oraz jego efekty widoczne są po kilku miesiącach (a nawet później), wiele firm na zachodzie wpisuję tą usługę jako strategiczną dla firmy.
Wysokie wyniki wyszukiwania to tak naprawdę „efekt uboczny” wszystkich działań związanych z pozycjonowaniem (optymalizacja strony / budowa linków / obecność w mediach społecznościowych). Dlatego powinno się pamiętać, że również po stronie cfirmy (działu marketingu, PR, IT) pojawią się obowiązki i sugestie zmian
W agencjach SEO jak wszędzie pracują ludzie, to o nich przede wszystkim warto pytać. To tak jak by porównywać restaurację fast food z restauracją z gwiazdkami Michelin. Niby tu i tu są kucharze, ale…
Pozycjonowanie opiera się na wielu testach, metodzie prób i błędów. Dlatego też sugeruje wybranie doświadczonej agencji, która nie będzie się uczyć na Twoim biznesie. Ewentualne ratowanie strony ukaranej przez Google, może się okazać o wile bardziej pracochłonne niż jej nieumiejętne pozycjonowanie.
Pytaj o metody, zakres prac, strategie na pozycjonowanie. Te wszystkie informacje powinny być transparentne, na pewno część tych prac jest zastrzeżone jako know-how, ale nie oszukujmy się pewne standardy pozycjonowania są ogólne. Jest to również element weryfikacji znajomości technik pozycjonowania przez agencje jak i podejścia. Żadna agencja pozycjonująca przez spam nie będzie chciała się tym chwalić.
Pytaj o poprzednich klientów i historie sukcesów. Pozycjonowanie to usługa w dużym stopniu narażona na uzyskanie kary z strony Google poprzez ryzyko związane z manipulacją stron. Jak i efektywność poprzez własne unikalne metody. Dlatego też agencje nie za często chcą pokazywać adresy klientów. Nie mniej w każdej agencji są strony zaprzyjaźnionych firm, które pozwolą na takie prezentacje.
Warto Pamiętać
- „rozliczenie za efekt” nie gwarantuje rosnących pozycji w wyszukiwarce
- nie korzystaj z ofert o podejrzanie niskich kosztach
- wykorzystaj efekt skali: większa inwestycja = większy zysk
- niskobudżetowa kampania testowa nie obrazuje efektów pełnej reklamy
Więcej na temat rekrutacji agencji SEO również z zaleceniami Google opisaliśmy w artykule: Jak wybrać firmę pozycjonującą? (Agencje SEO)
Narzędzia SEO
Aktualnie pozycjonowanie i optymalizacja stron to praca na bardzo dużej ilości danych. Wraz z rozwojem i rosnącym zaawansowaniem algorytmów również specjaliści SEO muszą analizować i przetwarzać coraz większą ilość informacji. Aby sprostać tym wymaganiom powstaje coraz więcej zaawansowanych narzędzi SEO. Najważniejsze z nich opisałem w osobnym artykule: https://michal.wiercimok.pl/narzedzia-seo.
Black Hat SEO
Wiele agencji zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych wciąż zdobywa linki dla samego zdobywania. Bardzo często są to linki z miejsc w ogóle nie odwiedzane przez internautów, zdobywane poprzez błędy zabezpieczeń w skryptach i inny spamerski sposób. Takie podejście wynika często z niewiedzy agencji lub próby cięcia kosztów pozycjonowania.
Działania takie wiążą się z dużym ryzykiem ukarania przez Google pozycjonowanej w ten sposób strony. Ponowne odzyskanie pozycji strony może okazać się czasochłonne i droższe niż samo nieetyczne pozycjonowanie. Jeśli nie chcesz by Twoja firma była postrzegana w złym świetle, jako zdobywająca niskiej jakości spamerskie linki, oraz żeby Twoja firma nie była narażona na straty, nie wybieraj tego typu oferty.
Kary Google
Wszystkie działania mające na celu sztuczne manipulowanie wynikami wyszukiwania, dla wyszukiwarki Google są działaniami łamiącymi zasady. W opinii Google powinniśmy tworzyć bardzo dobre strony i treści, a pozycje samie się pojawią.
Dlatego należy pamiętać o cienkiej linii, której przekroczenie może skutkować nałożeniem kary przez Google i obniżeniem rankingu naszej stron, a nawet w skrajnych przypadkach, całkowitym uśnięciem strony z indeksu wyszukiwarki.
Najczęstszą karą nakładaną przez wyszukiwarkę Google są, kary algorytmiczne. O najważniejszych algorytmach pisałem kilka akapitów wcześniej. I tak jeśli nasza treść na stronie internetowej jest niskiej jakości, duplikowana, możemy zostać ukarani przez algorytm „panda”, jeśli linki do naszej witryny w dużej ilości są niskiej jakości, możemy zostać ukarani przez algorytm „pingin”.
Według Google, algorytmy te działają w czasie rzeczywistym, czyli kary mogą być nadane z dnia na dzień, i tak samo zdjęte. Nie mniej od czasu do czasu (perspektywa kilku, kilkunastu miesięcy), pojawiają się większe aktualizacje algorytmu, które z dnia na dzień dosięga wiele stron internatowych.
Wyjście z takich kar, rozpoczyna się od rozpoznania przyczyny, a następnie jej usunięcia. Jeśli treści w naszym serwisie były w większości powielone, lub posiadaliśmy wiele podstron z treścią małej objętości, należy takie treści przeredagować lub usunąć z indeksu. Google z czasem, powinien prze-indeksować nasz serwis i ponownie uwzględnić w rankingu.
W przeszłości zdarzało się tak, że wyjście z filtra było możliwe dopiero przy kolejnej dużej aktualizacji algorytmu. Czyli raz na kilka miesięcy. Jak wspomniałem, aktualnie, zmiany w postrzeganiu strony przez Google weryfikowane jest szybciej, jednak nie ma reguły, kiedy kara zostanie zdjęta.
Google również poprzez zespół dbania o jakość wyników wyszukiwania, może nałożyć karę ręczną. Warto regularnie sprawdzać zakładkę „Ręczne działania” w Google Search Console (https://search.google.com/search-console/manual-actions)
Profil Twojego klienta
Załóżmy, że prowadzisz mały regionalny biznes / sklep w niszowej branży. Wcześniej nie były prowadzone działania związane z pozycjonowaniem strony.
Zastanów się nad grupą docelową.
O tym jak ją dobierać napiszę innym razem. Teraz chodzi o frazy kluczowe jakie potencjalny klient może wpisać wyszukując usługi czy produkty Twojej firmy.
O doborze fraz pisaliśmy w artykule Jak dobrać frazy kluczowe do kampanii Google Ads i pozycjonowania. Pozycjonowanie to strategia, poświęć na ten punkt trochę czasu. Jeśli, nie jesteś pewien jak wyszukują Twój biznes potencjalni klienci, skorzystaj wcześniej z kampanii Google Ads.
Lepiej wydać na początku xxx zł budżetu, niż osiągnąć pozycje pod frazami, które nie będą konwertować. Wato pamiętać, że możesz otrzymać dodatkowe środki na pierwsza reklamę Google Ads. 200 zł kontaktując się z wsparciem Google, nawet 375 zł współpracując z agencją interaktywną.
Audyt strony internetowej
Jeśli masz nowoczesną stronę internetową (a tak zakładaliśmy) opartą o jeden z popularnych systemów jak WordPress, PrestaShop, Magento – większość, rzeczy będziesz miał gotowych lub do względnie prostej optymalizacji.
Tu zależy również wiele od tego jakiego szablonu używasz, jak to wszystko jest skonfigurowane, itp. ale na pewno nie będzie tragedii. Jeśli masz skrypt oparty o technologię SaaS lub darmowe rozwiązania (jak na przykład WIX) musisz liczyć się z ograniczeniami dotyczącymi optymalizacji poprzez brak dostępu do kodu stornu.
Większość producentów tych rozwiązań powoli zaczyna dbać o SEO, jednak często są „chwilę” za aktualnymi trendami.Sprawdź najczęstsze błędy SEO posiłkując się artykułem Audyt SEO strony internetowej.
Zadbaj o:
– Treści na stronie. Niech będą użyteczne, unikalne i o dużej objętości. Tu musisz znać podstawy SEO i zasady optymalizacji pod kątem fraz, zwłaszcza długiego ogona. Unikaj: duplikatów (również tych w obrębie własnej domeny), podstron z niską zawartością treści (thin content), ukrytej treści, nadużywania fraz kluczowych, zamieszczania tekstów SEO w stopce.
– Mobilność strony. Aktualnie ponad 50% wyszukiwań jest z kanału mobile, z najnowszych danych na przełomie roku 2017/2018 zostanie wprowadzony nowy index Google „Mobile First”; oznaczać to będzie, że na urządzeniach mobilnych znaczny priorytet będą miały strony przystosowane właśnie do tych urządzeń (w pewnym stopniu już teraz to obserwujemy – czerwiec 2017).
– Szybkość wczytywania strony internetowej. Już od 2010 roku jest to czynnik rankingowy (https://webmasters.googleblog.com/2010/04/using-site-speed-in-web-search-ranking.html). Waga tego czynnika prawdopodobnie cały czas rośnie, zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych.
Jest to o tyle ważne, że Google (i nie tylko, również Amazon i inne firmy) posiada bardzo dużo badań, że czas wczytywania story wpływa bezpośrednio na konwersję, czy przychód z reklam. Dodatkowe źródła.
– Zabezpieczenie strony. Również oficjalny sygnał rankingowy (od 2014) https://webmasters.googleblog.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html. Tu nie będę się rozpisywał czemu, a polecę gotowe darmowe narzędzia jakimi są letsencrypt.org czy cloudflare.com.
Polecam zawłaszcza ten drugi ze względy na łatwość konfiguracji oraz dodatkowe możliwości. Wdrażając protokół SSL musisz pamiętać o częstym problemie z mixed content. Punkt ten jest już teraz wymagany w usługach Google, jak na przykład kampanie produktowe Google (bez bezpiecznego protokołu nie uruchomisz usługi).
– Poprawne indeksowanie się strony. Dodaj stronę do Google Search Console, będziesz mieć dostęp do informacji na temat kondycji oraz powiadomień dotyczących strony. Dodaj mapę strony w formacie xml by ułatwić Google indeksowanie treści, ważne w szczególności w przypadku większych serwisów i sklepów internetowych.
Tutaj też zastanów się, czy wszystkie podstrony powinny znaleźć się w indeksie ? Czy potencjalny użytkownik na prawdę potrzebuje wejść na 33 podstronę kategorii w sklepie ? Jeśli to nie potrzebne nie indeksuj stron kategorii, z nieznaczącymi treściami (polityka prywatności, regulaminy, itp.) Google posiada ograniczone zasoby, stara się je optymalizować, sprawmy więc by miał w indeksie często aktualizowane nasze najważniejsze strony.
Linki do witryny
Przeczytałeś już ponad 5000 znaków i 700 słów. Mam nadzieję, że wiesz jak ważne są treści na stronie. Drugą „nogą” pozycjonowania są linki do witryny.
To one wciąż są jednym z głównych czynników wpływających na pozycję w wyszukiwarce Google. Przez ostanie lata w tej kwestii jednak dużo się zmieniło. Jeśli trafisz na materiały o pozycjonowaniu sprzed października 2013 kiedy Google wprowadziło aktualizację algorytmu „Pingwin 2.1”, traktuj je z dystansem.Algorytm ten dotknął tak wielu stron (~30-40% stron w Google, którymi zajmowały się agencje SEO), że po raz pierwszy w historii, wspominano to w portalach nie związanych z branżą (np. http://technologia.dziennik.pl/internet/artykuly/441534,pingwin-rzadzi-zmiany-w-algorytmie-google.html).
Jak zdobywać linki do witryny?
Założyliśmy na początku, że mamy ograniczony budżet, a nasz biznes to lokalne usługi lub niszowy sklep internetowy. Moja sugestia to rozpocząć od dodania strony do katalogów stron internatowych.
Jest to metoda, która wciąż działa. Wybieraj jednak katalogi moderowane przestawiającą wartość (ruch / wysokie współczynniki według narzędzi jak ahrefs / majesticseo). W przypadku usług lokalnych, spróbuj wykorzystać narzędzia do monitoringu internetu. Wielu ludzi zadaje pytania na forach internetowych i mediach społecznościowych pytania o polecanie „Dobrego fryzjera w Warszawie”.
Choć nie zawsze, link taki będzie przekazywał wartość pod katem pozycjonowania, sam link może pomóc w zdobyciu klienta. Prowadź poradnik, blog, zrób coś dla społeczności lokalnej czy grupy docelowej.
Przygotuj raport i infografikę, którą uda się zainteresować lokalne media czy portale branżowe. Te następnie będą linkować do źródła.Wykorzystaj współpracę z blogerami i portalami internetowymi. Możesz robić to na własną rękę wyszukując ich poprzez Google lub poprzez jedną z platform jak whitepress.pl.
Warto również zdywersyfikować linki prowadzące do naszej strony poprzez tworzenie tak zwanego zaplecza SEO. Czyli sami tworzymy strony linkujące do naszej głównej domeny. Strony takie możemy tworzyć na darmowych platformach jak blogspot.com, jak i wykupionych domenach, serwerach.
Systemy wymiany linków – szczerze mówiąc, nie bawił bym się w 2019 roku tego typu sposobami pozyskiwania linków. Choć sugeruję, żebyś sam przetestował ten model na przykład na stronie zapleczowej. Wszystkie zdobyte linki, jeśli to możliwe również powinny zostać podlinkowane z zewnętrznych źródeł, by również zdobyły autorytet.
[Tu będzie grafiaka]Jak powinien wyglądać link do strony?
Kiedyś najpopularniejszą i najskuteczniejszą formą zdobywania linka było wstawienie słowa kluczowego jako treść kotwicy (anchor text).
<a href="http://adres-strony.pl">pozycjonowana fraz kluczowa</a>
Metoda ta nadal jest skuteczna, jednak jest nienaturalna z punktu widzenia Google. Oznacza to, że musimy budować odpowiedni profil linków, a w niskim procencie opierać się własnie o linki tego typu.
Aby zróżnicować profil linków i zadbać o jego dobrą kondycję stosuj w tekście kotwicy bezpośrednie adresy URL, dodawaj w nim brand, mieszaj linki z słowami kluczowymi i brandem (np.: Pozycjonowana fraza – Internet Maker), twórz linki z większą zawartością treści (mikrocytat artykułu), linkiem może być tytuł (<title>) danej podstrony.
Najbezpieczniej zawsze będzie zdobywać linki w formie adresu URL, czyli na przykład dla tego artykułu link na zewnętrznej stronie wyglądał by:
<a href="https://michal.wiercimok.pl/pozycjonowanie-stron-poradnik/">www.internetmaker.pl/pozycjonowanie-stron-poradnik</a>
Pamiętaj: W pozycjonowaniu stron liczy się wiedza, cierpliwość (na efekty pozycjonowania trzeba czekać tygodnie, miesiące, lata) i doświadczenie.
To ostanie jest szalenie ważne, wyobraź sobie testowanie różnych metod pozycjonowania przez rok czasu, by przekonać się, że nie są w 100% skuteczne, a następnie rozpocząć testy nowych metod. W tym czasie algorytm zostanie zmieniony co najmniej kilkaset razy.
Kieruj się zasadą „jakość, nie ilość”, rób wszystko dla użytkowników witryny, a nie wyszukiwarki, zaowocuje to w dłuższej perspektywie „efektem ubocznym” w postaci wysokich pozycji.
Pierwsze efekty pozycjonowania
Jeśli zaczynasz pozycjonowanie całkowicie nowej domeny, można ona trafić (i tak prawdopodobnie się zdarzy) na zjawisko nazywane „Google Sandbox”. Jest to czas (nawet 9-12 miesięcy), w którym Google może ocenić faktyczna jakość strony. W tym czasie systematycznie powinny trwać prace nad stroną, powinny być dodawane nowe treści, budowany profil linków. Samo „Google” mówi o tym, że rozpoczynając współpracę z agencja SEO kilka miesięcy to minimalny okres by zauważyć efekty (link).
Google w ten sposób walczy między innymi z spamem. Ale, możesz również postawić się z drugiej strony. Pracowałeś latami nad swoją stroną i jej pozycjami w wyszukiwarce. Twoja strona jest wysoko w wynikach wyszukiwania, nagle pojawia całkowicie nowa strona, a Twoja spada w rankingu. Chyba wiesz do czego zmierzam…
Poniżej przykład dla bloga, zakładanego na nowej domenie.
Jak widzisz na wykresie, ruch na stronie pojawił się i zaczyna rosnąć dopiero po kliku miesiącach systematycznej pracy (niebieski wykres). Wzrost ruchu na początku wykresu, to zjawisko nawyzywane Fresh Site Bonus lub „honeymoon”.
Jest to okres w którym Google może zbierać dodatkowe informacje, aby zrozumieć, czy strona spełnia intencje użytkowników, patrząc na ich zachowanie. Ilość artykułów i słów kluczowych rosłą systematycznie, lecz nie rosła tak dynamicznie jak ruch na stronie.
Aby, ominąć czas i przyspieszyć efekty pozycjonowania, wielu specjalistów SEO przechwytuje wygasające domeny z historią by na nich tworzyć strony.
Jeśli posiadasz wieloletnią domenę, na której była strona, a sama domena zindeksowana w Google, również będzie Ci łatwiej i szybciej ją wypozycjonować niż w przypadku tworzenia strony od nowa.
Ewolucja i przyszłość pozycjonowania
Jest to tekst powstały w wyniku wielu rozmów z osobami zainteresowanymi pozycjonowaniem (zarówno z małych jak i dużych firm, zarówno młodych, jak i bardziej doświadczonych). Osoby te bardzo często mają mylne pojęcie o pozycjonowaniu, często w cząstkową wiedzą, sprzed wielu dobrych lat. Inną dużą grupą osób, niestety, są osoby które korzystały z słabych firm SEO, efektem czego są złe doświadczenia w postaci krótkotrwałego zdobycia pozycji, lub w ogóle braku zdobycia pozycji.
Pozycjonowanie wymaga nie tylko dużo czasu na sam proces, ale pochłania niemal w proporcji 50:50 czas na czytanie branżowej prasy, naukę, testy, przystosowanie się do nowych algorytmów.
Należy Pamiętać, że SEO nie jest nauką ścisłą dlatego ten tekst zawiera jedynie opinię autora i zalecania. Należy również pamiętać, że chociaż podstawowe zasady pozycjonowania się nie zmieniają to algorytm wyszukiwania zmienia się cały czas.
5 comments
Jesli ktos ma dobrą usługę/produkt kampania w Google Ads zarobi na siebie i na klienta i na prowadzacego kampanie ma ona jeszcze jedna zalete jest nieprawdopodobnie skalowalna i efekty są natychmiast. W SEO od 2013 roku nie ma juz nic pewnego, tzn pewne jest jedno duza ilosc pracy i pieniedzy wlozonych w prowadzenie kampanii i brak jakichkolwiek gwarancji efektów. Z roku na rok (oczywiscie to jest uzaleznione od branzy i lokalizacji) ilosc pracy i nakladow wzrasta i powoli roznice kosztowe pomiedzy Google Ads a SEO sie zacieraja, Google powoli dopina swoj cel ktory mialo od zawsze w stosunku do branzy SEO. Za pare lat na rynku SEO pozostana firmy oferujace nic nie znaczace pakiety abonamentowe dla nieswiadomych jeleni ktorych nigdy nie brakowalo, to dzieje sie juz dzis, nawet duze agencje SEO (liderzy rynku) wciskaja pakiety z bardzo wysokimi karami za odstapienie od umowy i lista fraz o tak „wysokim” zainteresowaniu ze strony internautów ze nawet z TOP3+ nie sa one w stanie wypracowaac jakiegokolwiek zysku dla klienta takiej agencji. Z łezką oka wspominam czasy kiedy oferowało się klientom rozliczenia dzienne za pozycje fraz ktore generowały sumarycznie 4-5 cyfrową liczbe odwiedzin miesiecznie dzisiaj taki sposob rozliczen z klientem jest nierealny, chyba ze na frazy kalibru „wypas owiec w bieszczadach” ….
Bardzo trafne spostrzeżenia, widać, że artykuł pisała osoba posiadające duże doświadczenie. Nie zgadzam się z poprzednim komentarzem – seo umierało już wiele razy.
Bardzo dobry, obszerny poradnik dla początkujących specjalistów seo. Dużo ważnych aspektów zostało tutaj poruszonych.