Spis treści
Prowadzenie działań SEO polega na ciągłym, długotrwałym (niekończącym się) działaniu. Korzystniej jest związać się z wyspecjalizowaną agencją, czy zatrudnić na stałe specjalistę?
Usługa pozycjonowania stron internetowych, oprócz dużego doświadczenia i kosztownych narzędzi wymaga znajomości szerokiej ilości zagadnień, na które składają się umiejętność przeprowadzania audytów SEO pod kątem wyszukiwarek, umiejętności programistyczne służące wdrażaniu zmian w kodzie strony, umiejętność tworzenia treści, które przykują uwagę użytkownika oraz będą zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, a także umiejętność budowania odnośników do witryny. Choć to nie koniec, tu zakończmy. Wymagana multidyscyplinarność w prowadzeniu działań z tego zakresu sprawia, że jedna osoba będzie miała trudności merytoryczne i czasowe, by się wszystkim zająć.
Zatrudniając agencję, otrzymujemy opiekę specjalistów z wybranych dziedzin. Dodatkowo, agencja dzieli koszt narzędzi SEO na większą ilość swoich klientów, dzięki czemu może osiągać o wiele wyższą efektywność kosztową.
Należy również pamiętać, że SEO to tyle samo różnych przypadków, co stron w internecie. Ciągłe zmiany i nowości powodują, że jednej osobie pracującej nad jedyną stroną, będzie trudniej spojrzeć na całość, znaleźć nową drogę. Lepiej poradzi sobie zespół, który pracuje nad większą ilością przypadków.
Kampanie SEM dobra agencja zoptymalizuje, a lepsze efekty pokryją koszty zatrudnienia. A może dobry pracownik zrobi to lepiej za swoją pensję? Plusy i minusy obu rozwiązań.
Stworzenie podstawowej kampanii Google AdWords jest bardzo proste. Sam system jest tak stworzony, że praktycznie każdy bez większych trudności uruchomi swoją pierwszą kampanię. Niestety, uruchomienie kampanii to dopiero wierzchołek góry lodowej. Sam system AdWords tak naprawdę jest jednym z największych systemów reklamowych na świecie, a jego zaawansowana konfiguracja, która pozwala rozwinąć skrzydła wymaga poświęcenia czasu oraz doświadczenia.
W mojej opinii, niemal zawsze warto zatrudnić do tego specjalistę, który dzięki doświadczeniu w zarządzaniu kampaniami z dużymi budżetami skonfiguruje i poprawnie poprowadzi działania.
W przypadku małych, lokalnych biznesów, które mają ograniczoną liczbę usług, jak np. mechanik samochodowy, fryzjer, itp. często wystarczy jednorazowa usługa i audyt konfiguracji co jakiś czas. Samym zarządzeniem budżetami, w zależności od aktualnego grafiku może zająć się właściciel.
W przypadku większych kampanii oraz kampanii dla e-commerce, prace są prowadzone bez przerwy. Tu nad zwiększaniem efektywności kampanii często czuwa sztab ludzi odpowiedzialnych za prowadzenie konta Google AdWords, analitykę, optymalizację konwersji, itp.
Zalety i wady zatrudnienia agencji
Pros
Zalety
- Szersze komentencje
- Zoptymalizowane koszty narzędzi SEO
- Zoptymalizowane koszty utrzymania zaplecza SEO
- Agencja się nie zwolni, nie pójdzie na L4
- Łatwość wypowiedzenia umowy
- Koszty adekwatne do pracy
Cons
Wady
- Mniejsza kontrola
- Zaplecze SEO jest własnością agencji
W przypadku zatrudniania specjalisty, wady i zalety wymieniają się trochę miejscami w stosunku do zatrudniania agencji.
Wady i zalety zatrudnienia specjalisty
Pros
Zalety
- Pracuje tylko dla naszej firmy
- Wszystkie prace i materiały zostają w naszej firmie
Cons
Wady
- Konieczność finansowania wielu narzędzi
- Konieczność finansowania szkoleń
- Ograniczony zakres wiedzy
- W przypadku odejścia, zabiera całą wiedzę ze sobą
- Urlopy i zwolnienia lekarskie
- Koszt utrzymania zaplecza SEO
- Mała liczba prawdziwych specjalistów na rynku
- Wysoki koszt zatrudniania
Nadzór nad pracami
Długo myślałem nad kontrolą i monitorowaniem prac. W obu przypadkach opierać się to powinno na raportach i informacjach od wykonawcy.
Jednak agencje często zasłaniają się know-how, a my otrzymujemy jedynie ogólne informacje na temat przeprowadzanych prac. Wiele osób uważa, że agencja nie powinna mieć nic do ukrycia, ale tak naprawdę zarabia ona w dużej mierze dzięki swojej wiedzy, a zdradzanie wszystkich swoich sposobów na wysokie pozycje mogło by doprowadzić do obniżenia ich efektywności i rentowności.
Pracownik na etacie już tego typu wymówką nie może się wykręcić. Powinien dokładnie raportować to, co wykonał. Jednak jeśli pracodawca nie posiada doświadczane w SEO, nie będzie w stanie do końca zweryfikować tych działań oraz czasu, jaki został na nie poświęcony. Częstym problemem jest również praca nad własnymi projektami osób zatrudnionych na etat w czasie pracy.
Podsumowanie
Prowadzę agencję, więc moje postrzeganie tego zagadnienia może być trochę subiektywne. Ale w dobie outsourcingu wszystkiego co możliwe, optymalizacji kosztowej i specjalizacji, wybór niemal zawsze powinien paść na agencję zewnętrzną.
Metaforycznie mówiąc, lepiej jest kupić bilet na samolot, niż cały samolot, chyba, że nas stać, chcemy być niezależni i będzie nam się to opłacać.
Artykuł powstał jako cześć wypowiedzi dla Interaktywnie.com w raporcie: ‘Marketing w wyszukiwarkach 2018’. Zainteresowanym marketingiem w wyszukiwarkach polecam zapoznanie się.
Macie swoje pomysły na plusy i minusy zatrudniania agencji i specjalistów? Napiszcie w komentarzu!