Spis treści
Podobne pytania, również People Also Ask (PAA) to funkcja Google SERP, która pokazuje najczęściej zadawane pytania związane z oryginalnym zapytaniem i udziela na nie odpowiedzi.
Podobnie jak w przypadku każdej funkcji SERP, PAA przyciąga uwagę użytkowników bardziej niż zwykłe fragmenty wyszukiwania i może generować ruch, jeśli Twoja witryna się tam znajdzie.
W tym przewodniku przyjrzę się bliżej, jak działa People Also Ask, i podam przydatne wskazówki dotyczące optymalizacji.
To, o co pytają ludzie, to i jak to działa
Technicznie rzecz biorąc, People Also Ask to opisywany fragment. Może pojawiać się na różnych pozycjach SERP, zwykle między pierwszą a czwartą pozycją.
Skrzynka PAA zawiera kilka pytań związanych z pierwotnym zapytaniem. Gdy klikniesz na jedno z pytań, pole rozszerzy się, aby uzyskać szczegółową odpowiedź i dodać kilka dodatkowych pytań związanych z klikniętą linią. Poza tym PAA oferuje przejście do SERP dla klikniętego pytania.
W maju 2023 r. pole Ludzie też pytają pojawia się w około 68% SERP na komputery stacjonarne.
Dlaczego People Also Ask jest tak ważny dla SEO?
Ponieważ pole Ludzie też pytają przyciąga uwagę użytkowników (tj. kliknięcia), byłoby nierozsądnie nie wykorzystywać go w swojej strategii SEO. Oto jak:
- Wzbogać swoją strategię dotyczącą treści: ponieważ pole PAA zawiera pytania, które prawdziwi ludzie zadają na temat zapytania, dobrym pomysłem jest wykorzystanie tej funkcji jako źródła nowych pomysłów na treści.
- Uzyskaj dodatkowy ruch na stronach w SERP 2nd i 3d: Nie jest konieczne, aby strona miała wysoką pozycję w rankingu, aby została wyróżniona w Ludzie też pytają. Potrzebne są krótkie, ale rzeczowe odpowiedzi.
- Kontroluj wyszukiwania związane z marką: Posiadanie SERP marki ma kluczowe znaczenie dla każdej firmy, więc lepiej byłoby, gdybyś udzielił odpowiedzi na wszelkie możliwe pytania, które użytkownicy mogą zadać na temat Twojej marki.
- Zajmuj więcej nieruchomości SERP: pola PAA dają możliwość pojawienia się na pierwszym SERP dwa razy lub nawet więcej — oprócz zwykłego fragmentu wyszukiwania. Posiadanie dodatkowych bezpłatnych (!) linków do Twojej witryny to zdecydowanie strzał w dziesiątkę, dzięki czemu możesz wygrać więcej pozycji oprócz fragmentów wyszukiwania.
Jak zbierać Ludzie zadają też pytania?
Zanim rozpoczniesz optymalizację pod kątem funkcji Ludzie też pytaj , musisz najpierw znaleźć odpowiednie pytania, które użytkownicy mogą zadać na temat Twojej firmy lub produktu.
Jasne, możesz spróbować myśleć logicznie i wyobrazić sobie niektóre z możliwych pytań, ale ich potencjał ruchu nadal pozostanie tajemnicą. Lepiej więc skorzystać z alternatywnych metod, aby znaleźć propozycje słów kluczowych i pytania, które z większym prawdopodobieństwem przyniosą rzeczywistą wartość i kliknięcia.
Wyszukaj w Google swoje słowa kluczowe
To najłatwiejszy i jednocześnie jeden z najbardziej czasochłonnych sposobów zbierania pomysłów na optymalizację PAA. Wszystko, czego potrzebujesz, to wyszukać w Google swoje słowa kluczowe i spojrzeć na prawdziwe pola PAA, które pojawiają się w SERP.
Zaletą jest to, że widzisz prawdziwe pytania, które ludzie zadają na ten temat. Z drugiej strony ta metoda jest dość czasochłonna, ponieważ będziesz musiał ręcznie wyszukiwać w Google każde słowo kluczowe, na które kierujesz reklamy. Co więcej, potencjał ruchu tych pytań nadal będzie nieznany.
Skorzystaj z generatorów pytań PAA
Istnieje wiele narzędzi, które mogą generować mnóstwo pytań PAA na podstawie docelowego słowa kluczowego. AlsoAsked [1]https://alsoasked.com/ jest jednym z nich. Darmowa wersja pozwala na zainicjowanie 3 sesji dziennie. Wszystko, co musisz zrobić, to wpisać słowo kluczowe i określić język, lokalizację i głębokość wyszukiwania. Przykład poniżej:
Przykładem jest również answerthepublic.com
Więcej o doborze fraz kluczowych znajdziesz również we wpisie: https://michal.wiercimok.pl/frazy-kluczowe/
Jak zoptymalizować pod kątem ludzi. Podobne pytania
People Also Ask SEO łączy optymalizację treści i działania SEO na stronie. Oto, co powinieneś zrobić, aby znaleźć się w pudełku PAA.
Oceń swoje obecne treści
Tworzenie i (lub) optymalizacja treści to pierwszy krok, który należy wykonać w zakresie optymalizacji PAA.
Po zebraniu wystarczającej liczby pytań za pomocą metod wymienionych powyżej, musisz przeanalizować swoją witrynę, aby sprawdzić, czy masz już odpowiednie strony do optymalizacji. Jeśli nie, utwórz nowe strony obejmujące wszystkie potrzebne tematy.
Jeśli treść Twojej witryny jest właściwie przygotowana i potrzebujesz tylko optymalizacji pod kątem PAA, przejdź do modułu Badania słów kluczowych > Ranking słów kluczowych w Rank Tracker i dodaj swoją witrynę, aby znaleźć wszystkie strony w rankingu 50 lub 100 najlepszych. Zastosuj filtry zgodnie z PAA pytania i sprawdź znalezione strony.
Zadbaj o to, by Twoje treści zawierały informacje
Bez względu na to, czy optymalizujesz istniejące strony, czy piszesz nowe od podstaw — upewnij się, że podawane informacje są dobrze ustrukturyzowane i logiczne.
Sformatuj treść tak, aby po pytaniach natychmiast pojawiały się odpowiedzi. Odpowiedzi nie powinny być zbyt długie — wystarczy jeden akapit. Jeśli pytanie wymaga odpowiedzi w kilku krokach, użyj wypunktowań, z których każdy obejmuje kluczową ideę każdego kroku.
Zastosuj znaczniki schematu pytań i odpowiedzi
People Also Ask jest technicznie funkcją SERP, więc Google musi doskonale rozumieć Twoje treści, aby móc je tam przyciągnąć. A uporządkowane dane to najlepszy sposób na przedstawienie informacji w najbardziej przystępnej formie.
W przypadku optymalizacji PAA warto zastosować schematy QAPage[2]https://schema-org.translate.goog/QAPage?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp , FAQPage[3]https://schema-org.translate.goog/FAQPage?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp , Question[4]https://schema-org.translate.goog/Question?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp i Answer Schemas[5]https://schema-org.translate.goog/Answer?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp.
Dodanie znaczników schematu związanych z pytaniami na twoich stronach również zwiększa twoje szanse na uzyskanie rozszerzonego fragmentu wyszukiwania.
Co dalej: Ludzie też pytają i generatywne wyszukiwanie AI
Jak podano w maju 2023 r. [6]https://dejanmarketing.com/data-behind-may-2023-algorithm-update/ , zapytania podobne do pytań poniosły znaczną utratę ruchu w porównaniu z poprzednim okresem (kwiecień 2023 r.). SEO uważają, że może to być związane ze zmianami w strukturze SERP — wyniki organiczne spadają, ustępując miejsca nowym blokom (czasem beta-testowanym), wynikom rozszerzonym, panelom wiedzy itp.
Poza tym Google Search Generative Experience[7]https://www.seroundtable.com/google-search-generative-experience-ai-35360.html robi obecnie hałas, ponieważ technologie sztucznej inteligencji są integrowane niemal wszędzie w sieci.
Jak wynika z eksperymentów laboratoryjnych Google, nowa sekcja z długą, szczegółową odpowiedzią wygenerowaną przez sztuczną inteligencję zajmie większość widocznego obszaru SERP, tak jak poniżej:
Źródło
↑1 | https://alsoasked.com/ |
---|---|
↑2 | https://schema-org.translate.goog/QAPage?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp |
↑3 | https://schema-org.translate.goog/FAQPage?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp |
↑4 | https://schema-org.translate.goog/Question?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp |
↑5 | https://schema-org.translate.goog/Answer?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp |
↑6 | https://dejanmarketing.com/data-behind-may-2023-algorithm-update/ |
↑7 | https://www.seroundtable.com/google-search-generative-experience-ai-35360.html |