Spis treści
Decyzja zapadła: „Bierzemy pozycjonowanie”. Brawo! Doskonale, to bardzo dobra decyzja – pozycjonowanie to jedna z najskuteczniejszych form promowania biznesu w Internecie. O tym, czy pozycjonowanie przyniesie spodziewany efekt, decyduje wiele czynników. Kluczowym, dla skuteczności działań, jest etap doboru wraz kluczowych. Fraz, które idealnie, zdefiniują naszą ofertę.
Wybór fraz do pozycjonowania to pierwszy i zarazem kluczowy etap prac. Frazy powinny dokładnie odzwierciedlać naszą ofertę – musimy wziąć pod uwagę zarówno zachowania użytkowników (zapytania, które wpisują w wyszukiwarkę), jak i konkurencyjność poszczególnych słów kluczowych.
Efektywne pozycjonowanie strony internetowej w dużej mierze uzależnione jest od właściwego doboru słów kluczowych, dlatego dziwi fakt, że wielu pozycjonerów bagatelizuje ten etap i często dobiera frazy „na czuja” i pospiesznie. Jakie efekty może przynieść takie działanie?
Minęło 6 miesięcy, od momentu rozpoczęcia pozycjonowania. Twoja strona uplasowała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, ale wybrane wcześniej frazy nie generują ruchu lub generują ruch niskiej jakości, który nie powoduje konwersji (zostawienia kontaktu, zakupu w sklepie). Środki zainwestowane, a zysków brak.
Brzmi znajomo ? Dla dużej części przedsiębiorców na pewno. W tym artykule postaram się przedstawić kilka sprawdzonych sposobów na dobór efektywnych fraz kluczowych.
Frazy kluczowe – ich rodzaj
Frazy ogólne – często wpisywane w początkowym etapie podejmowania decyzji zakupowej. Klient wówczas nie do końca wie, jakiego dokładnie produktu lub usługi potrzebuje. Frazy takie najczęściej składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Zwykle są trudniejsze do wypozycjonowania – generują duży ruch na stronie, lecz nie zawsze jest to ruch efektywny, który powoduje sprzedaż.
Frazy rozszerzone – kilkuczłonowe frazy kluczowe. Osoba wpisująca tego typu frazy jest bliższa podjęcia decyzji o zakupie. Ze względu, na niższą konkurencję (np.: Klient szuka laptopa konkretnej marki. O klienta wówczas nie konkurują wszystkie sklepy z laptopami, a jedynie te, które posiadają w ofercie laptopy danej marki) oraz wyższe prawdopodobieństwo zakupu, fraza bardzo atrakcyjna pod względem obcości na wysokich pozycjach w wyszukiwarce
Frazy długiego ogona (long tail) – wielowyrazowe frazy, opisujące dokładny model produktu lub precyzyjnie poszukiwaną usługę, np.: „dobry fryzjer warszawa śródmieście”. Klient używając frazy tego typu, interesuje się daną rzeczą. Już ją zna, rozważa jej zakup. Promowanie tego typu fraz zazwyczaj jest stosunkowo łatwe.
Frazy brandowe – frazy związane z marką firmy. Wpisywane, gdy dana firma jest znana wyszukującemu.
Frazy kluczowe – konkurencyjność
Na konkurencyjność fraz kluczowych, a co za tym idzie na ich koszt promocji zarówno w Google Ads, jak i organicznym pozycjonowaniu, oprócz rodzaju frazy (patrz wyżej), wpływa kilka dodatkowych elementów, takich jak:
- branża (najdroższe branże to ubezpieczenia, pożyczki, kredyty hipoteczne, prawnicy, adwokaci, hosting, pozycjonowanie, forex, itp.);
- ilość konkurentów / klientów;
- sezonowość.
Jak dobrać frazy kluczowe?
Bezpłatne narzędzie bazujące na sugestiach z wyszukiwarek Google oraz Bing. Grupy fraz podzielone są w przejrzysty sposób.
Kolejne bezpłatne narzędzie, które pomaga wyszukać frazy kluczowe. Szybie i intuicyjne.
Płatne narzędzie – niestety bez możliwości bezpłatnego testowania. Pozwala jednak znaleźć wiele niszowych fraz kluczowych, często z niskimi stawkami za kliknięcie (CPC). Jeśli nie chcemy płacić, możemy w podobny sposób, lecz na pewno nie tak efektywny, skorzystać z poniższej metody.
Podpowiedzi w wynikach wyszukiwania Google
Google Trends
Bezpłatne narzędzie do mierzenia trendów i historycznych danych. Przydatne nie tylko do wyszukiwania fraz kluczowych, ale planowania biznesu czy działań marketingowych. Wpisując, np.: „wyprzedaż samochodów”, widzimy, że zawsze ilość wyszukiwań wzrastała po Nowym Roku. Natomiast trend ten zmienia się od 2015 roku, w którym można zauważyć, że liczba wyszukiwań spłaszczyła się i wydłużyła w czasie już od końcówki roku.
Planer słów kluczowych – Google Keyword Planner
https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/Home
Bezpłatne narzędzie Google. Jednak aktualnie (wrzesień 2016), Google wprowadza ograniczenia dostępności dla osób, które nie zarządzają większymi budżetami.
Narzędzie pokazuje średnią ilość zapytań dla danych grup fraz. Pokazuje również trendy wyszukiwań czy trendy mobilne. Dane o ilości wyszukiwań oraz średnim koszcie za kliknięcie powinny być traktowane jako orientacyjne, niejednokrotnie dopiero kampania weryfikuje stawki CPC.
Bardzo dobre narzędzie do doboru fraz. Można, m.in.: sprawdzić z jakich fraz korzysta konkurencja – zarówna w wynikach bezpłatnych, jak i w płatnych Google Ads.
Ahrefs – Keywords Explorer
Płatne narzędzie. Za pomocą tego narzędzia możemy dobierać frazy, szacować ruch, ich koszt w Google Ads. Dzięki ahrefs.com (podobnie jak majestic.com) możemy zbadać pod jakie frazy i w jaki sposób linkuje konkurencja, a co za tym idzie – pod jakie słowa kluczowe stara się pozycjonować stronę w organicznych wynikach wyszukiwania.
Słowa kluczowe. Wybierz najlepsze!
Wszystkie te narzędzia mają na celu pomoc w wyborze najlepszych fraz dla przeprowadzenia skutecznej reklamy w wyszukiwarce. Jednak nie ma nigdy złotej zasady. Dobrane przez nas frazy powinny zostać przetestowane (zwłaszcza przed rozpoczęciem pozycjonowania). Test fraz kluczowych najlepiej jest przeprowadzić kampanią Google Ads (z wykorzystaniem Google Analytics), która pozwoli nam zweryfikować ich skuteczność.
Dzięki takiej kampanii określimy:
- słowa kluczowe, które cieszyły się największym zainteresowaniem,
- frazy, które powodowały konwersję na stronie,
- otrzymamy dostęp do dodatkowych fraz, które były wpisywane przez użytkowników, a nie zostały uwzględnione we wcześniejszym zestawieniu.
Uwaga, 15% fraz wpisywanych w Google każdego dnia jest wpisywana po raz pierwszy!