Spis treści
Wyszukiwarka w serwisie YouTube jest drugą na świecie pod względem ilości zapytań. Jest jednak często pomijana w planach marketingowych. Co można zrobić, żeby filmy pojawiały się na pierwszych miejscach?
Obok pozycjonowania filmów w YouTube nie można przejść obojętnie. Aktualnie treści wideo są najchętniej konsumowanymi treściami w internecie z wciąż dynamicznym wzrostem.
Historia YouTube
Niewielu zapewne pamięta, ale 25 stycznia 2005 roku uruchomił własny serwis filmów wideo Google Video. Niecałe dwa lata później (9 października 2006) kupiło konkurencyjny serwis właśnie pod nazwą YouTube (założony 14 lutego 2005) za 1.65 miliarda dolarów. Wszystkie filmy z Google Video zostały przeniesione na YT.
Pierwsze wideo na YT zostało wgrane 23 kwietnia 2005 przez jednego z współzałożycieli o imieniu Jawed Karim, przedstawiającego go w zoo w San Diego (swoją dorgą jeśli ktoś będzie w okolicy to polecam się wybrać 🙂 ). Film nadal jest dostępny https://www.youtube.com/watch?v=jNQXAC9IVRw.
Statystyki YouTube
- Co miesiąc serwis odwiedzany jest przez ponad 1,9 miliarda użytkowników[1]https://www.youtube.com/intl/en-GB/yt/about/press/
- Ponad 70% czasu oglądania w YouTube pochodzi z urządzeń mobilnych[2]https://www.youtube.com/intl/en-GB/yt/about/press/
- YouTube uruchomił wersje lokalne w ponad 91 krajach[3]https://www.youtube.com/intl/en-GB/yt/about/press/
- 6 na 10 ludzi woli wideo online od TV na żywo[4]https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/video-trends-where-audience-watching/
- W ciągu ostatnich dwóch lat liczba małych i średnich firm reklamujących się w YouTube wzrosła dwukrotnie[5]Źródło: wewnętrzne globalne dane YouTube, 2016 r.
- Użytkownicy spędzają ponad godzinę dziennie, oglądając filmy w YouTube na komórkach[6]
Źródło: wewnętrzne globalne dane YouTube, styczeń – czerwiec 2017 r. - Najlepiej zarabiającym kanałem na YT w 2018 był Ryan ToysReview, zarabiając ~22 miliony dolarów[7]https://www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2018/12/03/highest-paid-youtube-stars-2018-markiplier-jake-paul-pewdiepie-and-more/
Pozycjonowanie wideo na YouTube
YouTube jest bardzo podobny do wyszukiwarki Google. Tu również zmiany w algorytmie wdrażane są kilkaset razy w roku i choć główne założenia zmieniają się rzadko, warto je śledzić.
Warto zwrócić uwagę, na coraz częściej pojawiające się filmy z portalu YouTube w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Google idąca za trendem rosnącej popularności bardzo mocno inwestuje w YouTube. Jest to powód, dla którego każdy marketer, czy właściciel biznesu online powinien bacznie obserwować i testować to rozwiązanie.
Śledzenie trendów wyszukiwania na YouTube
Tak w całym marketingu, jak i w pozycjonowaniu organicznym, ważna jest przemyślana strategia obecności w YT. Warto z góry stworzyć plan działań, dobrać słowa kluczowe, nagrać materiały odpowiednio wcześniej przed samą publikacją.
Aby śledzić trendy wyszukiwań na YouTube można wykorzystać Google Trends zamieniając filtr z wyszukiwarki Google na wyszukiwarkę YouTube. Można użyć bezpośredniego adresu: https://trends.google.com/trends/explore?gprop=youtube
Warto zauważyć, że w serwisie YouTube wiele zapytań kierowanych jest w celu rozwiania danego problemu, na przykład “Jak pozycjonować stronę”, “Jak zawiązać krawat”, “Jak położyć podłogę”, itp.
Dobre narzędzie analizy słów kluczowych, dostępne jest również w narzędziu Keywords explorer od ahrefs.com.
Pozycjonowanie filmów na YouTube
Na widoczność w wynikach wyszukiwania YouTube wpływają takie elementy jak optymalizacja metadanych filmów, zaangażowanie użytkowników, długość odtworzeń filmów, “trafności”.
Optymalizacja metadanych
Tytuł filmu – znając najbardziej wartościowe frazy kluczowe, po analizie trendów wyszukiwania, jak w przypadku stron internetowych, najważniejsze słowa kluczowe należy zamieścić na początku tytułu, nazwę marki na końcu.
Tytuły powinny być chwytliwe, ale nie “clickbaitowe” (żerowanie na naturalnej ciekawości). Takie tytuły mogą zwiększyć ilość wejść na film, ale będą go szybko opuszczać i mogą powodować niskie zaangażowanie.
Opis filmu – fragment opisu meta dla YouTube, który pozwala mu lepiej zrozumieć co znajduje się na filmie. Opis powinien przedstawiać treść filmu, zawierać odnośniki do dodatkowych źródeł, w tym Twoich innych stron, zachęcać do subskrybowania, czy obejrzenia innych Twoich filmów. Opis filmu może również zawierać odnośniki do poszczególnych miejsc w filmie .
Dobrze, żeby był czytelny, podzielony na akapity, zawierał co najmniej 100 – 150 wyrazów (jeśli to możliwe, jeśli to jakiś prosty, krótki film opis może być krótszy).
Nie spamuj słowami kluczowymi w opisach. Google jest jedną z najlepszych firm technologicznych, tego typu prosty spam bardzo łatwo może odfiltrowywać. Przez co pozycje mogą być obniżone.
Jeśli wcześniejsze filmy, które wrzucałeś na stronę są niezoptymalizowane, popraw je! Aktualizacja filmów może pozytywnie wpłynąć na ich oglądalność.
Tagi – opisujące Twój kanał, oraz sam film wideo; w tagach mogą znaleźć się zapytania jakie mogą kierować potencjalni użytkownicy. Wykorzystaj wiedzę zdobytą przy wyszukiwaniu popularnych słów kluczowych.
Miniatura – powinna przyciągać wzrok i być intrygująca. Dzięki takiej miniaturze współczynnik klikalności w film na przykład z wyników wyszukiwania wzrośnie, co może być pozytywnym sygnałem dla YT.
Dodaj transkrypcję – transkrypcja filmu pozwoli YT lepiej zrozumieć treść filmu, ale przede wszystkim zwiększy jego użyteczność dla osób niedosłyszących.
Słowa kluczowe w wideo – Google / YouTube nawet jeśli nie użyjesz transkrypcji będzie wiedział o czym mówisz w przesłanym filmie. Warto by słowa kluczowe, pod którymi powinien pojawić się Twój film, były zawarte w wideo.
Optymalizacja filmów pod YT
Dodatkowymi rzeczami, o które warto zadbać by film na YouTube pozycjonował się wysoko to:
- wysoka jakość filmów i dźwięku – tu mam na myśli zarówno aspekty techniczne, takie jak wysoka rozdzielczość, dobre oświetlenie, czysty dźwięk oraz wysokiej jakości angażującą treść filmu
- długość filmu – dłuższe filmy rankują lepiej, angażując na dłużej. Ważna jest długość samego oglądania filmu. Dobrą praktyką jest przyciągnięcie widza w pierwszych 15 sekundach tak by został do końca wideo.
- zadbaj o polubienia filmu, komentarze, subskrypcje – poproś oglądających o ocenę filmu, komentarz i subskrypcję. Zwiększy to zaangażowanie w film.
- tytuł pliku – ten punkt prawdopodobnie nie ma żadnego znaczenia lub ma bardzo małe, nie mniej warto poświęcić 15 sekund na odpowiednie opisanie pliku filmu, który będzie dodawany.
Dodatkowy autorytet i zaangażowanie w film można budować poprzez zachęcanie użytkowników do udostępniania filmu, linkowania do niego, osadzania (udostępniania) na innych stronach internetowych.
Płatne reklamy na YouTube
W przeciwieństwie do reklam w wyszukiwarce Google, reklamy na YouTube mogą mieć pozytywny wpływ na pozycję filmów w serwisie. Reklamy takie mogą pomóc w budowaniu pierwszej zaangażowanej publiczności.
Reklamy płatne bardzo często generują dodatkowe bezpłatne wyświetlenia Twoich filmów. Jeśli trafisz do dobrych odbiorców, będą zainteresowani również innymi Twoimi flamami oraz będą je chętnie udostępniać.
Więcej o reklamie na YouTube dowiesz się z strony https://www.youtube.com/intl/PL/yt/advertise/
Nie kupuj wyświetleń na portalach aukcyjnych, systemach wymiany wyświetleń itp. Zwiększą one ogólną ilość wyświetleń filmu (nie jest to czynnik rankingowy), ale zaangażowanie takich wyświetleń jest bliskie 0 (czynnik rankingowy YT).
Co dalej?
Polecam zapoznanie się z darmowymi filmami instruktażowymi na YouTube. Zacząć można od takich kanałów jak:
- https://creatoracademy.youtube.com/
- https://www.youtube.com/user/YouTubeHelp
- https://www.youtube.com/user/creatoracademy
- https://www.youtube.com/user/YouTube
- https://blog.hubspot.com/marketing/youtube-video-advertising-guide
Do zarządzania filmami na YT oraz sprawdzania ich statystyk warto przetestować takie narzędzia jak tubebuddy.com, vidiq.com – pomagają one w optymalizacji filmów, ale pamiętaj, że to tylko narzędzia i mogą się mylić. Najważniejsze jest własne doświadczenie na podstawie analizy wielu filmów i własnych testów.
Wideo w internecie to relatywnie tania forma promocji biznesu, która pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do nowych klientów. Warto w nie już teraz zainwestować, gdyż z czasem będzie coraz droższe.
Zobacz też:
Pobieranie z YouTube
Jak pobrać film z Facebook
Źródło
↑1, ↑2, ↑3 | https://www.youtube.com/intl/en-GB/yt/about/press/ |
---|---|
↑4 | https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/video-trends-where-audience-watching/ |
↑5 | Źródło: wewnętrzne globalne dane YouTube, 2016 r. |
↑6 | Źródło: wewnętrzne globalne dane YouTube, styczeń – czerwiec 2017 r. |
↑7 | https://www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2018/12/03/highest-paid-youtube-stars-2018-markiplier-jake-paul-pewdiepie-and-more/ |