Spis treści
Praca zdalna, w Polsce znana również pod pojęciem „telepraca”, to szybko rozwijająca się forma zatrudniania pracowników. Szacuje się, że do 2020 roku 43% pracowników w USA będzie freelancerami a ciągu dekady nawet 80%[1]Według organizacji freelancersunion.org. Trend ten nie omija również Europy i Polski.
Praca zdalna może być wykonywana zarówno w pełnym wymiarze godzin (etat), jak i jako freelancer. Częściej możemy spotkać się z tą drugą formą, jednak również pracownicy etatowi coraz rzadziej muszą pojawiać się fizycznie w miejscu pracy.
Zjawisko to jest opisywane jako ekonomia GIG (GIG Economy), czyli rynek umów krótkoterminowych, od zlecenia do zlecenia. Oznacza gospodarkę, w której organizacje i przedsiębiorstwa polegają bardziej na niezależnych pracownikach i freelancerach zatrudnionych krótko okresowo, niż na stałych pracownikach. Samo słowo GIG pochodzi z terminologii muzycznej.
W przeszłości praca zdalna kojarzona była z sposobem na dorobienie sobie. Dziś coraz więcej wykwalifikowanych specjalistów rezygnuje z pracy etatowej na rzecz tej formy zatrudnienia. Jest kilka powodów, dla których cały świat zmierza w tym kierunku. Najważniejszy z nich to przede wszystkim cyfryzacja wszystkiego, co nas otacza, rozwój sieci bezprzewodowej [Według Deutsche Telekom, w 2020 roku standard opuści fazę prototypu i zacznie być udostępniany klientom biznesowym (technologia mobilna piątej generacji – 5G)] oraz rozwój urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów, laptopów). Oznacza to, że praca może być wykonana praktycznie z każdego zakątka Ziemi.
Ten sposób pracy pozwala zaoszczędzić czas na transport do biura, a jednocześnie daje czas na podróże, gdy tego chcemy.
Dla firm zatrudnianie tego typu pracowników ogranicza koszty rekrutacji, utrzymania powierzchni biurowych, utrzymania pracownika, szkoleń. Ograniczenie kosztów związanych z zatrudnieniem jednocześnie pozwala na większe wynagrodzenie dla freelancera. Taka forma współpracy daje możliwość wyboru najlepszych, aktualnie dostępnych specjalistów na rynku wtedy i tylko wtedy, gdy są niezbędni.
Praca zdalna, a kwestie prawne
Okazjonalna praca z domu, gdy musisz w nim pilnie pozostać, leży w gestii pracodawcy i jest całkowicie legalna. Co innego, gdy decydujemy się na pracę stuprocentowo zdalną – wówczas, według prawa jest ona telepracą i powinna zostać uregulowana w umowie.
Regularna praca z domu oznacza, że twoja umowa powinna zostać zmodyfikowana pod względem ustalonego miejsca pracy. Warto dodać, że telepracą można określić tylko niektóre zawody – to na przykład grafik, projektant stron internetowych, redaktor/dziennikarz/copywriter, tłumacz, naukowiec, księgowy czy architekt.
Przepisy prawa mówią dodatkowo, że pracodawca ma prawo zlecić pracownikowi tzw. dyżur pracowniczy poza miejscem pracy. Oznacza to, że pracownik jest zobligowany np. do odebrania telefonu służbowego „po godzinach”, w dowolnym miejscu, w tym we własnym domu. Taki dyżur nie musi być dodatkowo płatny, jeśli w jego trakcie pracownik nie podjął się żadnych obowiązków pracowniczych. Jeśli jednak przeprowadził rozmowę służbową w trakcie trwania dyżuru, przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie lub dodatkowe, wolne godziny od pracy.
Digital Nomad
Nomad. Człowiek prowadzący wędrowny tryb życia. W następstwie tak zmieniającego się podejścia do wykonywanej pracy powstało pojęcie „digital nomad” (cyfrowy nomada), charakteryzujące osoby pracujące zdalnie, bez stałego miejsca zamieszkania. Cyfrowi nomadzi często podróżują po świecie, wybierając tanie kraje ze sprzyjającym klimatem.
Na rozwój pracy z różnych zakątków świata wpływa chęć poznania nowych miejsc, ale przede wszystkim rosnąca dostępność tanich lotów, czy skracający się czas podróży. W życiu w nowych miejscach pomaga ekonomia współdzielenia (sharing economy) – dzięki temu, możemy wynająć czyjeś mieszkanie (airbnb), samochód na minuty (traficar), itp.
Najpopularniejszymi krajami wśród cyfrowych nomadów są Tajlandia (zwłaszcza miasto Chiang Mai), Bali (Indonezja), Wietnam, czy Hiszpania. Warto również zajrzeć na takie strony jak: nomadlist.com
Dla chcących poznać kierunek, w jakim ów temat będzie się rozwijać, polecam prezentację Pieter Levels – The future of digital nomads.
Coworking
Wraz z rosnącym odsetkiem osób pracujących zdalnie jako freelancerzy, w wielu miastach na całym świecie zaczęły powstawać wspólne biura (Cowork). Trend ten również bardzo szybko i intensywnie rozwija się w największych, polskich miastach.
Coworki pozwalają na efektywniejszą prace w przestrzeni biurowej oraz dają możliwość spotkania nowych, ciekawych osób, z którymi można wymienić doświadczenia czy nawiązać współpracę. Dzięki nim, nie musimy kupować wyposażenia biura, jak krzesła, stoły, ale też drukarki, z której skorzystamy często w ramach opłaty.
Biura coworkingowe bardzo często można wynająć na godzinę, na jeden dzień, czy na miesiąc i dłużej. Duża elastyczność w tym zakresie powoduje, że możemy testować wiele miejsc pracy. W takich biurach możemy wynająć tylko sale konferencyjną na spotkanie z klientem, czy w celu przeprowadzenia szkolenia.
Dla kogo?
W przypadku pracy zdalnej, mamy większą tendencję do prokrastynacji, czyli odkładnia rzeczy na później. Dlatego praca zdalna jest przede wszystkim dla osób zmobilizowanych, dobrze zorganizowanych, przez co terminowych i potrafiących się skupić na pracy.
Jak zacząć?
Częstym i zrazem dobrym pomysłem jest rozpoczęcie od jednego dnia pracy zdalnej w tygodniu. Pozwoli to samemu przekonać się, czy jest to dla nas i jednocześnie pozwoli pracodawcy na taką ocenę. Prosząc pracodawcę o możliwość pracy zdalnej przedstaw argumenty o oszczędności czasu i większej produktywności, a następnie udowodnij mu wynikami pracy, że dzięki tylko temu zyskuje.
Praca dodatkowa w domu – kierunki
Programista – jedna z najczęściej wyszukiwanych specjalizacji. Zarobki zależne są przede wszystkim od posiadanego doświadczenia i zaawansowania projektów.
Grafik – dizajn ma znaczenie, dostrzega to coraz więcej firm, również w Polsce. Jest to praca, w której liczy się przede wszystkim bardzo dobra znajomość programów graficznych oraz już zrealizowane prace. Co mogę poradzić? Tworząc portfolio, warto chwalić się najlepszymi pracami, ale nie koniecznie wszystkimi. Warto również tworzyć koncepcje dla dużych marek.
Copywriter – inaczej osoba zajmująca się pisaniem treści na zamówienie. Treści najczęściej tworzone są na blogi firmowe, częste są również treści pisane pod kątem pozycjonowania stron (na tak zwane zaplecza SEO), na potrzeby mediów społecznościowych, ale również slogany reklamowe, treści na oferty sprzedażowe itp. Pracę najłatwiej znaleźć na grupach związanych z copywritingiem oraz pozycjonowaniem stron internetowych.
Prowadzenie fanpage – Prowadzenie profilów na Facebooku – ceny za prowadzenie fanpage zaczynają się od około 500 zł miesięcznie (za 2-3 posty tygodniowo).
Marketing szeptany – dodawanie opinii na forach internetowych w komentarzach pod artykułami na portalach, postami na blogach. Popularna forma promocji produktów. Jednak należy pamiętać, że zamieszczanie fałszywych opinii za opłatą może być niezgodne z prawem (o uczciwej konkurencji). Zdarzają się przypadki wysokich wyroków, na przykład we Włoszech (https://marketingprzykawie.pl/espresso/sad-skazal-kare-wiezienia-mezczyzne-ktory-sprzedawal-falszywe-opinie-tripadvisorze/).
Bloger – również vloger, influencer. Coraz więcej osób zarabia na tworzeniu treści w formie bloga, czy wideo. Bloger zarabia na reklamach, współpracy z markami, czy sprzedaży własnych produktów. Zarobki zależą od popularności blogera. Na początku możemy liczyć na bardzo niskie, lub zerowe, jednak z czasem, gdy popularność blogera rośnie, rosną jego zarobki.
Montażysta – jeden z najszybciej rozwijających się zawodów, z powodu rosnącej roli wideo w internecie.
Wirtualna asystentka – relatywnie nowe pojęcie, lecz szybko zyskujące na popularności. Asystentka lub asystent odpowiada na korespondencję, wyszukuje informacje w internecie, przygotowuje oferty, dokumenty, mailingi, umawia spotkania, wysyła podziękowania itp. Ma za zadanie wspomóc swojego klienta w sprawach „mniej ważnych” dla niego. Takiego wsparcia poszukują inni freelancerzy, blogerzy, ale również sklepy internetowe, czy właściciele firm.
Lekcje online – najczęściej nauka języków obcych przez Skype, ale nie tylko.
Prowadzenie sklepu internetowego – własny sklep internetowy możemy prowadzić w kilku modelach. Kiedyś był to relatywnie prosty biznes, nie było dużo konkurencji. Dzisiaj, żeby się przebić musisz mieć unikalny, wartościowy produkt i pomysł (pieniądze) na marketing.
Gdzie szukać, jak zdobywać zlecenia?
Najpopularniejsze portale a których, możesz znaleźć oferty pracy dla freelacerów to:
- oferia.pl
- oferteo.pl
- upwork.com
- freelancer.com
- angel.co
- weworkremotely.com
- remoteok.io
- peopleperhour.com
- guru.com
- fiverr.com (freelancerzy udostępniają swoje usługi – często drobne prace za 5 dolarów)
- cloudpeeps.com
- workingnotworking.com
- wegrowth.com
- craigslist.org
- krop.com
- flexjobs.com
Warto stworzyć własną stronę internetową z ofertą, , która będzie budować zaufanie do nas oraz kreować wizerunek jako eksperta. Opisz siebie w około 300 – 700 znaków. Taki opis powinien być Twoim opisem, ofertą i listem motywacyjnym w jednym.
Dłuższe opisy nikt nie będzie czytał, dlatego najważniejsze informacje dodaj na początku. Dodaj wezwanie do działania (call to action), ja na przykład: „kliknij tu, a skontaktuję się z Tobą w ciągu xx godzin”.
W portfolio dodawaj najlepsze projekty, jeśli coś było fajne 5 lat temu, a teraz już nie jest, możne nie warto tego dodawać? Zadbaj o zgodę od klienta na publikację prac – na przykład już w treści umowy na wykonanie.
Oferta powinna być zwięzła i zawierać informacje o doświadczeniu, umiejętnościach i o tym co możecie wnieść w projekt.
Jeśli pracujesz dla zagranicznych klientów, powiedz w jakiej strefie czasowej pracujesz i kiedy jesteś dostępny. komunikacja jest bardzo ważnym kryterium.
W budowaniu wizerunku eksperta bardzo mocno pomaga również regularne prowadzenie bloga internetowego z dziedziny, w której się specjalizujemy i pomagamy. Prowadzenie bloga pomoże pozycjonować stronę w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych, jak Google. Dzięki temu, w dłuższej perspektywie czasu pozwoli zdobywać bezpłatnie ruch na stronie i nowych klientów.
Innymi metodami są aktywne wyszukiwanie klientów i przesyłanie im swojej oferty na firmowe adresy e-mail (Cold Mailing), wysyłanie wiadomości poprzez portal linkedin.com, czy dzwonienie do nich z propozycją współpracy (Cold Calling).
Podsumowując…
Praca zdalna to świetny wybór dla osób dobrze zorganizowanych, potrafiących skrupulatnie planować każdy dzień. To także doskonały wybór dla osób podróżujących czy zmuszonych do częstego przebywania w domu, na przykład z powodu dzieci. Nie należy jednak traktować jej jako lżejszej alternatywy dla ośmiu godzin w biurze. Co ciekawe – liczne badania dowodzą, że praca zdalna może być bardziej efektywna, niż stacjonarna.
Źródło
↑1 | Według organizacji freelancersunion.org |
---|