Spis treści
Osobiście, nawet nie mam pomysłu gdzie poza Internetem mógłbym szukać informacji o noclegu. Nie wyobrażam sobie kupowania biletów lotniczych inaczej niż przez Internet – jak większość Polaków.
Do Internetu sięgamy na bardzo wczesnym etapie planowania wyjazdu. Często, gdy wiemy, że chcemy gdzieś pojechać, szukamy inspiracji gdzie. Tak do wyszukiwarki wpisujemy zapytania: “wakacje z małym dzieckiem góry”, “nocleg z placem zabaw Mazury”.
Już na etapie poszukiwań weryfikujemy ceny, wiarygodność, standard. Gdy coś wzbudza u nas niepewność, rezygnujemy.
Strona Internetowa
Strona internatowa dla obiektu noclegowego (hotel, hostel, pensjonat, agroturystyka, itp) jest aktualnie podstawową i najważniejszą formą przedstawienia oferty potencjalnym klientom.
W ciągu pierwszych sekund po wejściu na stronę wyrabiamy sobie opinie o całym obiekcie. To jak wygląda strona ma kluczowe znaczenie w podjęciu decyzji.
Dbając o dobrą stronę internetową dla swojego obiektu, zwiększasz prawdopodobieństwo konwersji, marżę, a także obniżasz koszty marketingowe.
Zwiększenie zysków przy poprawie współczynnika konwersji przedstawia poniższa przykładowa tabela.
Konwersja | 2% | 10% |
Wizyty | 3000 | 3000 |
Konwersje | 60 | 300 |
Wartość konwersji | 100 zł | 100 zł |
Zysk | 6 000 zł | 30 000 zł |
Jak stworzyć dobrą stronę internetową ?
Odsetek Polaków korzystających ze smartfonów to obecnie 59%, ale jeszcze w 2014 roku było to 41% a w 2013 roku – 35%, co wiele mówi o tempie rozwoju tego procesu. Z kanału mobilnego korzystamy przede wszystkim wtedy, gdy jesteśmy już w podróży i nie mamy dostępu do komputera. Już ponad 50% zapytań wpisywanych do wyszukiwarki pochodzi z urządzeń mobilnych.
Wniosek. Twoja strona internetowa musi być przystosowana pod telefony komórkowe czy tablety. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest tworzenie stron RWD (Responsive Web Design). Aby sprawdzić czy Twoja storna internetowa dobrze się wyświetla na urządzeniach, możesz skorzystać z narzędzia http://testrwd.pl/ lub g.co/mobilefriendly
Ponadto strona powinna być zoptymalizowana pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach (SEO). Wato tu zwrócić uwagę na poprawne tytuły stron, szybkość wczytywania, zabezpieczenie protokołem HTTPS oraz treść.
Mówiąc o treści, mam na myśl tekst, jak i wszelkie dodatkowe materiały: zdjęcia, filmy i grafiki. To w jakiej formie serwujesz treść, wpływa na poziom zainteresowania, zaangażowania użytkowników w treść i przekłada się na większą liczbę konwersji.Pamiętasz jak wygląda kanapka w reklamie popularnej sieci fastfood ? To ta sama kanapka, którą dostajesz w restauracji, jednak odpowiednio sfotografowana. Warto zlecić zdjęcia profesjonalnemu fotografowi dysponującemu profesjonalnym sprzętem, a przygotowanie treści doświadczonemu copywriterowi czy content managerowi.
Obraz przyswajamy o wiele szybciej niż tekst. Nie bez przyczyny istnieje powiedzenie, że “jedno zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów”. Co zdjęcia na Twojej stronie mówią o Tobie ?
Warto na stronie dodać treści pisane językiem korzyści, referencje od osób i firm które nas odwiedziły (social proof), proste i łatwo dostępne dane kontaktowe oraz formularze rezerwacji.
Reklama hotelu, pensjonatu, obiektu noclegowego
Google AdWords
Jedna z najskuteczniejszych i elastyczniejszych form reklamy. Reklama ta rozliczana jest (prawie zawsze) za kliknięcia w reklamę, czyli dopiero wtedy, gdy potencjalny klient jest zainteresowany Twoją ofertą.
Najpopularniejszą formą reklamy w przypadku obiektów noclegowych jest kampania linków sponsorowanych. Wyświetlane u góry i dołu wyników wyszukiwania, oznaczone jako reklama.
Jak widać wyniki te zajmują czołowe pozycje i nierzadko tylko one są widoczne na pierwszym ekranie. Zwłaszcza na małych ekranach urządzeń mobilnych.
Należy jednak pamiętać, że ponad 30% internautów w codziennym przeglądaniu Internetu wykorzystuje blokowanie reklam, poprzez takie narzędzia jak Adblock. Duża część osób również świadomie nie klika w reklamy. Dlatego warto również zadbać o widoczność w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Aby dobrać frazy do kampanii oraz wstępnie wycenić budżet miesięczny, przydadzą się takie narzędzia jak: Google Keyword Planner, czy też narzędzie, które pozwoli sprawdzić konkurencje jak SEMstorm.
Uwaga!
Jeśli Twój obiekt znajduje się w popularnych porównywarkach noclegów, jak booking.com, lub konkurencja promuje się pod Twoją nazwę. Również zadbaj o widoczność w płatnych wynikach wyszukiwania pod nazwa Twojego obiektu (kampania brandowa).
Koszt za kliknięcie będzie bardzo niski, a Ty nie będziesz płacić prowizji dla pośredników lub nie oddasz potencjalnego klienta konkurencji! Zobacz jak wygląda to na przykładzie jednego z popularnych hoteli, zwróć uwagę jak nisko jest docelowa strona obiektu.
Jeśli internauta wpisuje nazwę Twojego obiektu, prawdopodobieństwo konwersji jest bardzo wysokie. Nie marnuj tego potencjału!
Pozycjonowanie
Najbardziej opłacalne w długofalowej strategii. Pozycjonowanie to proces mający na celu uplasowanie strony internetowej pod konkretnymi frazami kluczowymi na czołowych pozycjach w wyszukiwarkach (jak Google, które obecnie ma około 96% polskiego rynku).
Pozycjonowanie wiąże się z stosunkowo długim okresem pomiędzy rozpoczęciem, a wynikami. Dodatkowo efekty ze względu na częste zmiany w algorytmach nie są pewne.
Wybierając firmę SEO – na pewno nie powinno się kierować jedynie ceną, a metodami jakie stosują. Wciąż na polskim rynku jest wiele firm oferujących pozycjonowanie w bardzo niskich cenach. Ceny te wynikają z niskiej jakości usług, jak i stosowania tańszych, spamowych metod pozycjonowania. Efekty takich działań często kończą się karami z strony Google w tym wykluczeniem z indeksu. Usuwanie tego typu kar jest często bardzo pracochłonne.
Temat pozycjonowania został szeroko opisany we wpisie https://michal.wiercimok.pl/pozycjonowanie-stron-poradnik/
Social Media Marketing – Facebook, Instagram, Twitter, Blog
Wiele firm zakłada konta w mediach społecznościowych tylko dlatego, że inni to robią i jest to modne. Zastanów się jednak nad celem obecności w tych mediach, czy oprócz reklamy swoich noclegów będziesz w stanie przekazać wartościowe treści, będziesz mieć czas na tworzenie tych treści (jak pisałem wyżej treści te muszą być wysokiej jakości), zarządzenie nimi. Pamiętaj również, że treści te trafiają średnio tylko do 10% odbiorców, więc należy zaplanować również budżet na płatne promowanie treści.
Jeśli odpowiedziałeś sobie “tak jestem w stanie”, mam pomysł na reklamę w mediach społecznościowych na najbliższe dwa lata (przestając dodawać nowe treści możesz stworzyć wrażenie opuszczonego obiektu) i masz budżet, to super. Gdyż dla większych obiektów, liczących na lojalność klientów to dobra forma reklamy.
Najważniejsze o czym warto pamiętać to ustalenie celów i strategii obecności w social media, ustalenie odpowiedzialności za dane zadania, oraz zaplanowanie publiakcji i materiałów z wyprzedzeniem. Warto zaznaczyć w kalendarzu najważniejsze okazje i gorące sezony. W zarządzaniu większą ilością portali mogą pomóc takie narzędzia jak buffer.com
Monitoruj opinie, odpowiadaj na bieżąco
Wielu ludzi zadaje pytania publicznie na forach internetowych, gdzie warto pojechać, szuka opinii o noclegach, kierunkach czy też sama ocenia Twój obiekt.
Dzięki nowym technologiom możesz niemal natychmiast odpowiadać na ich pytania i obiekcje. Przykładowo, ktoś na swojej tablicy na Facebooku pyta gdzie warto pojechać w góry, Ty jako profil możesz się polecić.
Narzędzia na jakie warto zwrócić uwagę to bezpłatne Google Alers (nie uwzględnia Social Media), Sentione, Brand24, monitori.pl. Narzędzia te możesz przetestować bezpłatnie.
Również jeśli ktoś napisze coś o Tobie, możesz podziękować za opinie, lub ustosunkować się do krytycznego komentarza. Wyjaśnić potencjalne obiekcje.
Utrzymywania relacji, zwiększanie konwersji
Gdy uda nam się już zainteresować potencjalną osobę do odwiedzania naszej idealnej strony, ale osoba ta jest jeszcze na zbyt wczesnym etapie decyzyjnym, warto zastosować metody zwiększania konwersji (opisywałem już wyżej jak jest to ważne).
Jedną z wciąż skutecznych i zarazem niedocenianych form jest newsletter. Zaoferuj jednorazowy rabat na nocleg w swoim obiekcie, stwórz obietnice promocji dla subskrybentów. Nie marnuj potencjału osób które odwiedziły Twoją stronę (jak również tych które już u Ciebie były), jeśli nawet teraz nie dokonają rezerwacji, będziesz mógł w przyszłości przesłać im swoją promocyjną ofertę.
Dobrym sposobem zwiększania konwersji (średnio o 300% – trzykrotnie więcej zapytań), jest remarketing – opcja ta dostępna jest w program Google Adwords, oraz na Facebook’u.
Poniżej schemat jak działa remarketing.
W podtrzymywaniu długofalowych relacji pomogą nam również profile prowadzone w mediach społecznościowych.
Analiza i optymalizacja
„Połowa pieniędzy wydawanych na reklamę jest wyrzucana w błoto. Problem w tym, że nie wiem, która połowa”
To słowa Johna Wannamaker’a, które w internecie są nieaktualne. Monitoruj skąd pochodzą zamówienia, gdzie warto inwestować, jakie kanały są najskuteczniejsze.
Taki raport jak powyżej możesz uzyskać za darmo, integrując swoją stronę z bezpłatnym narzędziem Google Analytics.
Podsumowanie
Artykuł ten napisany jest dość ogólnie, ale na tyle szczegółowo, by przekazać najważniejszą wiedzę, która przyda się do dalszego pogłębiania technik promocji właścicielom obiektów czy osobom odpowiedzialnym za marketing.
Warto zauważyć, że zostało tu opisanych wiele umiejętności, które nie powinny leżeć w kompetencji jednej osoby. Aby prowadzić profesjonalny marketing według najnowszych i najskuteczniejszych trendów potrzebny jest zespół specjalistów. Nawet najlepszy “człowiek-orkiestra” nie zagra tak samo dobrze jak zespół muzyków – profesjonalna orkiestra.
Gotowy zacząć Hotelowe rewolucje ?
Jeśli szukasz wsparcia w zakresie marketingu obiektu noclegowego zapraszam do kontaktu poprzez poniższy formularz.
Jeśli będziesz potrzebować wskazówek, z chęcią pomogę.
Ciekawa infografika od Google na temat trendów w wyszukiwarce.