Jest to jeden z kluczowych czynników optymalizacji strony mający wpływ na pozycję witryny w Google. Tag <title> tworzy tytuł strony widoczny w pasku tytułowym przeglądarki, niebieski, podkreślony wers w wynikach wyszukiwań oraz opis przy udostępnianiu w mediach społecznościowych.
Ilość znaków wyświetlanych w wynikach wyszukiwania (SERP) mierzona jest w pixelach (szacowana optymalna wartość to 512px[1]https://www.screamingfrog.co.uk/page-title-meta-description-lengths-by-pixel-width/). Tytuł ten nie powinien przekraczać 60 znaków (wliczając w to spacje). Należy jednak pamiętać, że często na urządzeniach mobilnych i ta wartość jest za wysoka. Również z testów wynika, iż im krótszy tytuł tym lepiej.
W treści znacznika <title> powinny zawarte zostać słowa kluczowe. Należy przy tym pamiętać, iż najbardziej istotne słowa kluczowe powinny znaleźć się jak najbliżej początku tytułu.
Jeśli strona nie ma tytułu lub tag tytułowy jest pusty, Google i inne wyszukiwarki będą decydować na własną rękę, co z zawartości wyświetlić na stronie wyników.
Uwaga: wiele osób mówi „metatagi tytułów”, mimo że z technicznego punktu widzenia tytuły nie są metatagami.
Więcej o doborze słów kluczowych przeczytasz w artykule: https://michal.wiercimok.pl/frazy-slowa-kluczowe/
Jak napisać dobry tag tytułowy?
Tag title jest zazwyczaj pierwszą rzeczą, na którą zwróci uwagę potencjalny użytkownik podczas wyszukiwania. Więc to jest Twoja szansa na zrobienie pozytywnego pierwszego wrażenia.
- Skoncentruj się na opisie: Tytuł powinien opisywać zawartość strony.
- Niech będzie krótki i chwytliwy: Postaraj się nie przekraczać 50-60 znaków, tytuł powinien zachęcać do wejścia na stronę.
- Dodaj słowa kluczowe: Dodaj najważniejsze słowo kluczowe, jeśli się uda, również z długiego ogona. Jednocześnie unikaj tytułów, które są tylko listą słów kluczowych lub powtarzaniem odmiany tego samego słowa kluczowego (np. “”Tanie opony, Najlepsze opony, Kup Opony, Sprzedaż opon). Takie metody działały w 2000 roku, dziś już zdecydowanie nie.
- Musi być unikalny: Praktycznie nigdy tytuł ten nie powinien się powielać.
- Pisz z myślą o ludziach, a nie wyszukiwarkach: zwracaj się do człowieka, to powinien być podstawowy cel.
Optymalny format
Optymalny format tworzenia tytułów zależy od konkretnego projektu i celu. Nie mniej poniższy format będzie najczęściej rekomendowany:
<title>Fraza kluczowa – Nazwa marki<title>
Marka (brand) w tytule strony – Jeśli Twoja marka jest rozpoznawała warto dodać jej nazwę w tytule. Wpływa to ogólnie na użyteczność strony. Google może sam zadecydować o sposobie wyświetlania tytuły z brandem. Na przykład zamiast “Słowo kluczowe – Nazwa marki” może wyświetlić: “Nazwa marki: Słowo kluczowe”.
Warto pamiętać:
Nagłówki z numerami są o 36% bardziej skłonne do generowania kliknięć. Jednocześnie nieparzyste nagłówki mają 20% lepszą niż CTR nagłówków z liczb parzystych.[2]https://moz.com/blog/5-data-insights-into-the-headlines-readers-click
80% czytelników nigdy nie wychodzi poza nagłówek: według niektórych źródeł średnio 8 na 10 osób przeczyta nagłówek , ale tylko 2 na 10 przeczyta resztę. [3]https://moz.com/blog/5-data-insights-into-the-headlines-readers-click
Dlaczego Google nie używa mojego tagu tytułu?
Zdarza się, że Google wyświetla inny tytuł strony niż wskazany przez nas. Najczęstszymi powodami mogą być:
- Brak tagu title, lub źle zaimplementowany.
- Tag wypełniony jest nadmierną ilością słów kluczowych
- Tytuł nie pasuje do zapytania.
- Masz alternatywny tytuł dla mediów społecznościowych, który lepiej pasuje do zapytania.
- Tytuł pobierany jest z (już nieaktualizowanego) katalogu Google: dmoz-odp.org
Jeśli Google zmienia Twój tytuł, warto pomyśleć o jego przebudowie i optymalizacji.