Spis treści
Zastanawiasz się, jak zaplanować działania e-marketingowe na 2018 rok? Co należy zrobić, aby nie tylko nadążyć za zmieniającymi się trendami, ale i wyprzedzić konkurencję? Poniżej kilka moich sugestii, które pozwolą stabilnie budować przewagę nad rywalami w nadchodzącym roku.
Strategia
Od lat obiecujesz sobie, że w końcu zaplanujesz działania na cały rok z góry i nie dasz się zaskoczyć tak oczywistymi momentami jak Dzień Kobiet, Czarny Piątek czy święta? Niech 2018 rok rozpocznie się od zaplanowania kalendarza działań na nadchodzące dwanaście miesięcy.
Strona mobilna
Nie wiem jak to możliwe, ale wciąż wiele firm nie posiada mobilnej wersji swojej strony internetowej. Warto pamiętać, że Google stopniowo wprowadza osobny, mobilny indeks stron, którego rozwój będzie priorytetowy. W pewnym momencie może się okazać, że pomimo wysokich pozycji w „komputerowych” wynikach wyszukiwania, strony niedostosowane do wersji mobile nie będą widoczne na urządzeniach przenośnych. Bazując na doświadczeniach, można zauważyć również korelacje pomiędzy zmianą strony, a wzrostem jej pozycji. Przyczyną mogą być dodatkowe optymalizacje zachodzące przy tej okazji – nie mniej jednak warto o tym pamiętać i uwzględnić w gronie możliwości podniesienia rentowności strony.
Ceryfikat SSL
Bezpieczne połączenie z stroną poprzez protokół SSL staje się już niejako standardem. Dzięki niemu nie tylko uzyskamy bezpieczeństwo, ale i możemy wpłynąć na szybkość witryny. Ta z kolei wpływa na ilość sprzedaży oraz ranking strony w wynikach wyszukiwania. Bezpieczne połączenie jest również od 2014 roku oficjalnym czynnikiem rankingowym, który Google ogłosiło na swoim blogu dla webasterów.
Przyspieszenie witryny
Każda sekunda wczytywania się strony internetowej wpływa na zadowolenie użytkownika. Gdy ładowanie strony trwa zbyt długo (w szczególności na urządzeniach mobilnych), użytkownik zrezygnuje z dokonania zakupu na niej, poszukując alternatywy. Pamiętaj o wybraniu szybkiego hostingu i optymalizacji witryny, w tym w szczególności obrazów na niej umieszczonych.
Zaktualizuj swoją stronę
Używasz jednego z popularnych skryptów takich jak WordPress, Joomla, Drupal, Prestashop itp.? Jeśli nie robisz tego regularnie, to doskonały czas na to, abyś pomyślał o aktualizacji swojego skryptu. Konieczność regularnego dbania o stronę www można porównać do cyklicznej wymiany filtrów i oleju w samochodzie. Zaniedbana witryna z czasem może działać coraz wolniej, jak i być bardziej narażona na ataki. W ich konsekwencji możesz stracić wszystkie, cenne dane.
Sprawdź również, na jakiej wersji PHP działa twoja strona. Zmiana na jej najnowszy wariant może polepszyć bezpieczeństwo, ale i kilkukrotnie przyspieszyć szybkość jej wczytywania.
Remarketing
Wierzysz w miłość od pierwszego wejrzenia? Podstawą zarówno ślubu, jak i sprzedaży są odpowiednio zbudowane relacje. Uda ci się je wykreować poprzez remarketing – stosunkowo proste do uruchomienia narzędzie, pozwalające zwiększyć konwersję na stronie i w sklepie internetowym. Remarketing można zainaugurować w łatwy sposób na platformie Google AdWords oraz poprzez Facebook. Bardziej rozwinięty remarketing wdrożysz dzięki narzędziom takim jak adroll.com, czy też w wersji bardziej zaawansowanej – poprzez firmy pokroju criteo.com.
Atrybucja konwersji
Rosnąca ilość punktów styku konsumenta wciąż rośnie, przez co powstaje problem przypisania wartości konwersji do źródła. Bo, jeśli klient na ścieżce przeszedł przez 15 różnych kanałów, to któryemu należało by przypisać konwersję ? Temu pierwszemu, dzięki któremu nas odkrył, czy ostaniemu, poprez który dokonał zakupu ? A, może wartość rozdzielić porówno ? Kolejne miesiące będą wyzwaniem na tym polu dla merketerów, z pomocą może przyjść narzędzie Google Attribution, czy aktualne Data Driven.
Współpraca z blogerami
Coraz bardziej powszechne unikanie reklam przez samych użytkowników, jak też planowane od 15 lutego 2018 blokowanie natrętnych przekazów w domyślnej konfiguracji przeglądarki Google Chrome (prawie 50% udziału w wykorzystaniu w Polsce – Grudzień 2017, gemius.com), powoduje trudniejsze dotarcie z przekazem reklamowym do potencjalnego klienta.
Współpraca z blogerami pozwoli ci na ominięcie wszystkich blokad reklam oraz wykorzystanie opinii znanych osób w celu dotarcia do użytkowników. Reklamy display pozostaną z kolei uzupełnieniem kampanii prowadzonych z influencerami. Jak myślisz – czy konsumenci chętniej zaufają swoim autorytetom, a może jednemu z kolejnych banerów reklamowych?
Monitoring internetu
Monitorowanie i włączanie się do dyskusji to coraz powszechniejsze działania marketingowe, mające na celu trafienie do osób poszukujących informacji, ale nie używających wyszukiwarek. Jest to wzrastający trend w mediach społecznościowych, którego nie można lekceważyć, choć liczba firm korzystająca z tego rozwiązania jest wciąż mała (dzięki temu, konkurencja także pozostaje niewielka).
Wideo marketing
Według Cisco® Visual Networking Index (VNI), treści wideo odpowiadać będą za 82% całego ruchu w sieciach IP już w roku 2021. YouTube to druga, najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Z racji rozwijania się tego trendu, w prosty sposób można zyskać przewagę nad konkurencją, wykorzystując efekt nowości i niskich stawek zakupu reklamy.
Zmiany w sprzedaży
Coraz większą rolę odgrywać będzie marketing w sprzedaży. Ale nie z hasłami „kup mnie! Kup mnie !”. Potencjalni konsumenci na podstawie opinii i własnych doświadczeń będą wybierać interesujące ich produkty. Rolą działów handlowych (zwłaszcza w b2b) pozostanie domykanie sprzedaży i odzyskiwanie użytkowników poprzez narzędzia identyfikujące ich na stronie. A w B2C tworzenie historii, odziaływanie na emocjach.
Dużą zmianą w sprzedaży w 2018 roku może być wprowadzenie modeli subskrybowanych w wielu branżach, w tym również w sklepach internetowych. Sprzedaż ta będzie polegać na cyklicznym przesyłaniu propozycji produktów do konsumenta, bez konieczności zamawiania ich przez niego. Model ten szybko zyskuje popularność zwłaszcza na zachodzie – warto zwrócić uwagę na przykład zakupu dokonanego przez firmę Unilever, która to pozyskała za miliard dolarów firmę Dollar Shave Club, wykorzystując właśnie wyżej wspomniany wzorzec.