Michał Wiercimok
  • Strona główna
  • Tu zacznij
    • O mnie
    • Zatrudnij mnie
  • Blog
    • Marketing
    • Blogowanie
    • Biznes
    • Eventy
    • Różne
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Tu zacznij
  • Blog
  • Kontakt
Michał Wiercimok
  • Strona główna
  • Tu zacznij
    • O mnie
    • Zatrudnij mnie
  • Blog
    • Marketing
    • Blogowanie
    • Biznes
    • Eventy
    • Różne
  • Kontakt
  • Marketing

Wyszukiwanie głosowe

  • 5 lutego 2019
  • 3 minute read
Total
0
Shares
0
0
0
0

Według raportów wyszukiwanie głosowe na świecie zyskuje na znaczeniu. Wprowadzony pod koniec 2018 roku asystent Google w Polsce może znacząco przyspieszyć ten trend w naszym kraju. Jak się do tego przygotować?

Od grudnia 2018 dostępny jest w Polsce asystent Google (Google Assistant), oznacza to że Google “rozumie” co do niego mówimy w ojczystym języku. Możemy komunikować się w najbardziej dla nas naturalny sposób – mową.

Już od 2013 roku Google wraz z aktualizacją algorytmu nazwanej koliber, zastanawia się przy wyszukiwaniu nad intencją użytkownika i kontekstem zapytania. Tak by wynik był jak najlepszy. Technologia głosowa to kolejny krok w kierunku poprawy komfortu korzystania z semantyki opartej o przetwarzanie języka naturalnego (Natural Language Processing) w celu rozpoznawania tekstury głosu, zainteresowań i zachowania.

Szacuje się, że w 2020 roku 50% zapytań do wyszukiwarki będzie kierowanych przez głos, a 30% sesji na stronach internetowych będzie odbywać się, bez użycia ekranu[1]https://econsultancy.com/the-future-of-voice-search-2020-and-beyond/.

Google również przez wiele lat zbierał głosowe zapytania do wyszukiwarki, nawigacji w Google Maps itp., które następnie przez delegowane osoby były sprawdzane, porównywane z tym jak Google to interpretował, a następnie ręcznie poprawiane przez te osoby w razie konieczności, ucząc Google.

Jak pozycjonować się w głosowych wynikach wyszukiwania

Zapytania głosowe do wyszukiwarki Google zadawane są najczęściej w postaci pytań. Na przykład “Czy muszę wziąć dzisiaj parasol?”, “Jak ugotować rosół?”. Najeży uwzględnić to w doborze fraz kluczowych do optymalizacji.

W odnalezieniu tego typu fraz może pomóc artykuł: https://michal.wiercimok.pl/frazy-slowa-kluczowe
Oraz narzędzia takie jak answerthepublic.com

Dobór fraz kluczowych dla wyszukiwania głosowego

Warto przygotować odpowiedzi na różnego rodzaju pytania, poradniki (jak, w jaki sposób), informacje gdzie (gdzie można kupić, jak dojechać), nakierowane na intencje zakupowe (informacje o produktach, porównania, wideo)

Dobrym pomysłem może się okazać stworzenie na stronie działu pytań i odpowiedzi, tak zwanych Q&A. Można również aktualne strony wzbogacić o tego typu treść.

Odpowiedzi na pytania powinny być łatwe do odczytania i zrozumienia. Po prostu opisane tak, jakbyśmy odpowiadali w normalnej rozmowie. Nie powinny zawierać wyrażeń, które wymaja zerknięcia w ekran (na przykład “jak na załączonej grafice”).

Warto dodatkowo zapoznać się z oficjalnymi wskazówkami Google na temat wyszukiwania głosowego. Evaluation of Search Speech – Guidelines

Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe

Choć jest możliwe wyszukiwanie głosowe od dawana poprzez zwykłą wyszukiwarkę. Aktualnie większość tego typu zapytań kierowanych jest przez komórkę. Dlatego też wymagania względem tego typu zapytań są takie same jak dla zapytań mobilnych.

Ludzie chcą uzyskać odpowiedź na swoje pytanie najszybciej jak to możliwe. Dlatego też coraz chętniej wykorzystują wyszukiwanie Głosowe, dzięki któremu uzyskują odpowiedź bez konieczności wpisywania zapytania na klawiaturze i wchodzenia na stronę internetową.

Na pewno jednym z ważnych elementów, optymalizacji pod katem wyszukiwań głosowych, będzie szybkość wczytywania strony. Już od dawana jest to czynnik rankingowy w “zwykłych” wynikach wyszukiwania.

Mobilność strony internetowej – czy Twoja strona jest odpowiednia dla urządzeń mobilnych przetestujesz narzędziem https://search.google.com/test/mobile-friendly

Szybkość strony internatowej – odpowiedź, na zapytanie głosowe powinna pojawić się bez zająknięcia, dlatego też Twoja strona internetowa powinna być odpowiednio szybka. Prędkość wczytywania strony sprawdzisz narzędziem od Google https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl

Dodać dane strukturalne – pozwalające lepiej zrozumieć stronę internetową. Więcej na http://schema.org/docs/gs.html

Ps.
Rozpoznawanie mowy to nie tak nowy temat, już w 1952 wynaleziono
maszynę zdolną do zrozumienia wypowiedzianych cyfr. https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_speech_and_voice_recognition

Źródło[+]

Źródło
↑1https://econsultancy.com/the-future-of-voice-search-2020-and-beyond/
Total
0
Shares
Udostępnij 0
Tweet 0
Udostępnij 0
Powiązane tematy
  • Pozycjonowanie
Previous Article
Pozycjonowanie filmów na YouTube 1
  • Marketing

Pozycjonowanie filmów na YouTube

  • 2 lutego 2019
Zobacz post
Next Article
Pobieranie z YouTube 2
  • Różne

Pobieranie z YouTube

  • 26 marca 2019
Zobacz post

Newsletter

Podobał Ci się artykuł? Dołącz do newslettera!

Może Ci się spodobać
Topical Authority — czym jest? 3
Zobacz post
  • SEO

Topical Authority — czym jest?

  • Michał Wiercimok
  • 24 maja 2023
Zmienność rankingu algorytmu wyszukiwania Google około 17 maja (niepotwierdzone) 4
Zobacz post
  • SEO

Zmienność rankingu algorytmu wyszukiwania Google około 17 maja (niepotwierdzone)

  • Michał Wiercimok
  • 19 maja 2023
Co to jest ROAS? 5
Zobacz post
  • Marketing

Co to jest ROAS?

  • Michał Wiercimok
  • 17 maja 2023
Pozycjonowanie Bing 6
Zobacz post
  • Marketing
  • SEO

Pozycjonowanie Bing

  • Michał Wiercimok
  • 26 marca 2023
Wszystko, co musisz wiedzieć o ciasteczkach stron trzecich 7
Zobacz post
  • Marketing

Wszystko, co musisz wiedzieć o ciasteczkach stron trzecich

  • Michał Wiercimok
  • 15 marca 2023
Przekierowanie 302 8
Zobacz post
  • SEO

Przekierowanie 302

  • Michał Wiercimok
  • 7 marca 2023
Google Signals - co to jest? 9
Zobacz post
  • Marketing

Google Signals – co to jest?

  • Michał Wiercimok
  • 2 marca 2023
Google Performance Max 10
Zobacz post
  • Google Ads

Google Performance Max

  • Michał Wiercimok
  • 28 lutego 2023

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

Dowiaduj się co nowego w e-marketingu

Michał Wiercimok
  • Pozycjonowanie Katowice
  • Mapa Strony
  • O mnie
  • Kontakt
  • Polityka plików cookies

Input your search keywords and press Enter.