Według raportów wyszukiwanie głosowe na świecie zyskuje na znaczeniu. Wprowadzony pod koniec 2018 roku asystent Google w Polsce może znacząco przyspieszyć ten trend w naszym kraju. Jak się do tego przygotować?
Od grudnia 2018 dostępny jest w Polsce asystent Google (Google Assistant), oznacza to że Google „rozumie” co do niego mówimy w ojczystym języku. Możemy komunikować się w najbardziej dla nas naturalny sposób – mową.
Już od 2013 roku Google wraz z aktualizacją algorytmu nazwanej koliber, zastanawia się przy wyszukiwaniu nad intencją użytkownika i kontekstem zapytania. Tak by wynik był jak najlepszy. Technologia głosowa to kolejny krok w kierunku poprawy komfortu korzystania z semantyki opartej o przetwarzanie języka naturalnego (Natural Language Processing) w celu rozpoznawania tekstury głosu, zainteresowań i zachowania.
Szacuje się, że w 2020 roku 50% zapytań do wyszukiwarki będzie kierowanych przez głos, a 30% sesji na stronach internetowych będzie odbywać się, bez użycia ekranu[1]https://econsultancy.com/the-future-of-voice-search-2020-and-beyond/.
Google również przez wiele lat zbierał głosowe zapytania do wyszukiwarki, nawigacji w Google Maps itp., które następnie przez delegowane osoby były sprawdzane, porównywane z tym jak Google to interpretował, a następnie ręcznie poprawiane przez te osoby w razie konieczności, ucząc Google.
Jak pozycjonować się w głosowych wynikach wyszukiwania
Zapytania głosowe do wyszukiwarki Google zadawane są najczęściej w postaci pytań. Na przykład „Czy muszę wziąć dzisiaj parasol?”, „Jak ugotować rosół?”. Najeży uwzględnić to w doborze fraz kluczowych do optymalizacji.
W odnalezieniu tego typu fraz może pomóc artykuł: https://michal.wiercimok.pl/frazy-slowa-kluczowe
Oraz narzędzia takie jak answerthepublic.com
Warto przygotować odpowiedzi na różnego rodzaju pytania, poradniki (jak, w jaki sposób), informacje gdzie (gdzie można kupić, jak dojechać), nakierowane na intencje zakupowe (informacje o produktach, porównania, wideo)
Dobrym pomysłem może się okazać stworzenie na stronie działu pytań i odpowiedzi, tak zwanych Q&A. Można również aktualne strony wzbogacić o tego typu treść.
Odpowiedzi na pytania powinny być łatwe do odczytania i zrozumienia. Po prostu opisane tak, jakbyśmy odpowiadali w normalnej rozmowie. Nie powinny zawierać wyrażeń, które wymaja zerknięcia w ekran (na przykład „jak na załączonej grafice”).
Warto dodatkowo zapoznać się z oficjalnymi wskazówkami Google na temat wyszukiwania głosowego. Evaluation of Search Speech – Guidelines
Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe
Choć jest możliwe wyszukiwanie głosowe od dawana poprzez zwykłą wyszukiwarkę. Aktualnie większość tego typu zapytań kierowanych jest przez komórkę. Dlatego też wymagania względem tego typu zapytań są takie same jak dla zapytań mobilnych.
Ludzie chcą uzyskać odpowiedź na swoje pytanie najszybciej jak to możliwe. Dlatego też coraz chętniej wykorzystują wyszukiwanie Głosowe, dzięki któremu uzyskują odpowiedź bez konieczności wpisywania zapytania na klawiaturze i wchodzenia na stronę internetową.
Na pewno jednym z ważnych elementów, optymalizacji pod katem wyszukiwań głosowych, będzie szybkość wczytywania strony. Już od dawana jest to czynnik rankingowy w „zwykłych” wynikach wyszukiwania.
Mobilność strony internetowej – czy Twoja strona jest odpowiednia dla urządzeń mobilnych przetestujesz narzędziem https://search.google.com/test/mobile-friendly
Szybkość strony internatowej – odpowiedź, na zapytanie głosowe powinna pojawić się bez zająknięcia, dlatego też Twoja strona internetowa powinna być odpowiednio szybka. Prędkość wczytywania strony sprawdzisz narzędziem od Google https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl
Dodać dane strukturalne – pozwalające lepiej zrozumieć stronę internetową. Więcej na http://schema.org/docs/gs.html
Ps.
Rozpoznawanie mowy to nie tak nowy temat, już w 1952 wynaleziono
maszynę zdolną do zrozumienia wypowiedzianych cyfr. https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_speech_and_voice_recognition
Źródło
↑1 | https://econsultancy.com/the-future-of-voice-search-2020-and-beyond/ |
---|