Spis treści
- Co to Google Ads
- Dla kogo reklama w Google Ads
- Google Ads, czy SEO?
- Ile kosztuje Google Ads
- Zarządzanie kampanią Google Ads
- Formy reklamy w Google Ads
- Najczęstsze błędy w Google Ads
- Kod promocyjny Google Ads
- Jak wybrać agencję / specjalistę Google Ads
- Nauka Google Ads
- Posłuchaj podcast o Google Ads Piotrka Poloka, gdzie byłem gościem
- Prowadzenie kampanii Google Ads
Google Ads to największy system reklamowy na świecie. Pozwala nam zacząć reklamować firmę praktycznie z dania na dzień i rozliczać się tylko za potencjalnych klientów (kliknięcia – przejścia na stronę).
Co to Google Ads
Google Ads (dawniej AdWords) to system reklamowy stworzony przez Google. Pozwala reklamować się w witrynach Google (wyszukiwarka, YouTube, Gmail, itp.) w prostych rozliczeniach za kliknięcia (CPC), wyświetlenia (CPM), obejrzenia (CPV), za daną akcję (CPA). Podstawowym rozliczeniem jest CPC (Cost Per Click – Koszt za kliknięcie), w dalszej części będę się na nim opierał (jeśli czytasz akapit „co to Google Ads” jesteś początkujący i na najbliższe miesiące ta metryka w 100% wystarczy).
Dla kogo reklama w Google Ads
Reklama ta jest praktycznie dla każdego, niezależnie czy prowadzisz duży międzynarodowy biznes, czy też lokalną firmę. Wykluczone jednak są pojedyncze branże [1]https://support.google.com/adspolicy/answer/6008942?hl=pl
Google Ads, czy SEO?
Na początku niemal zawsze warto prowadzić kampanię Google Ads. Wynika to z tego, że jego efekty są widoczne praktycznie od razu. W przypadku pozycjonowania na efekty możemy czekać miesiące po czym okaże się, że nasze założenia były błędne i musimy zmienić strategię.
Rozpoczynając działania od Google Ads, możemy przetestować skuteczność słów kluczowych, jak i przetestować samą stronę, między innymi czy sprzedaje.
Trzeba również pamiętać, że kampania Google Ads nie kończy się na samych reklamach tekstowych w wyszukiwarce. Daje nam wiele dodatkowych możliwości.
Ile kosztuje Google Ads
Reklamę możemy rozpocząć praktycznie od kilku złotych dziennie, dzięki pełnej kontroli wydatków. Koszt reklamy w Google będzie zależał od branży, cyklu życia klienta i aktualnych trendów konsumenckich.
Koszt kliknięcia zależny jest przede wszystkim od konkurencyjności. Na samą stawkę składają się takie czynniki jak: konkurencyjność (CPC), wynik jakości reklamy, przewidywane współczynnik klikalności, optymalizacja strony internetowej. Więcej przeczytasz tutaj: https://support.google.com/google-ads/answer/6297
Tak więc Google Ads opiera się na systemie aukcyjnym, który nagradza wysokiej jakości reklamy niższymi kosztami i lepszym rozmieszczeniem reklam.
Zobaczmy to na przykładzie. Twoja cena = Ranking reklamy konkurencji / wynik jakości + 0.01
Maks. Stawka | Wynik jakości | Ranking reklamy | Rzeczywisty koszt za kliknięcie | |
Reklamodawca 1 | 2 | 10 | 20 | 16/10 + 0.01 = 1.61 |
Reklamodawca 2 | 4 | 4 | 16 | 12/4 + 0.01 = 3.01 |
Reklamodawca 3 | 6 | 2 | 12 | 8/2 + 0.01 = 4.01 |
Reklamodawca 4 | 8 | 1 | 8 | Najwyższe CPC |
Zauważ, że reklamodawca 1 może zapłacić mniej niż reklamodawca 4 i nadal osiągnąć wyższą pozycję ze względu na swój lepszy Wynik Jakości? Tak w skrócie działa Google Ads i dlaczego reklamodawcy dysponujący niewielkim budżetem mogą reklamować się w Google tak samo skutecznie, jak firmy o dużym budżecie.
Do ewentualnego kosztu kampanii Google Ads należy doliczyć obsługę specjalisty – jak widać powyżej, może się to opłacić. Również mogę pomóc, w tym celu zachęcam do kontaktu.
Zarządzanie kampanią Google Ads
Obsługa agencji to zazwyczaj miesięczna stawka za obsługę konta. Rozliczana jest godzinowo lub jako procent od budżetu. Jednak ten drugi przypadek w mojej opinii może tworzyć konflikt interesów – agencji będzie zależało na większym budżecie, by więcej zarabiać.
Cena zarządzania kontem Google Ads zależy od wielu czynników, takich jak wielkość budżetu, branża, cel reklamy, itp. Bez bliższych informacji trudno jest podać dokładną cenę.
Zazwyczaj agencje oferują pakiety zarządzania kontem Google Ads za stałą miesięczną opłatą lub procentową prowizją od wydatków reklamowych. W skład zarządzania kontem może wchodzić:
- Analiza i strategia – agencja przeprowadza analizę konkurencji i rynku, aby opracować skuteczną strategię reklamową.
- Tworzenie i uruchamianie kampanii – agencja tworzy i uruchamia kampanie reklamowe, optymalizując je w celu uzyskania jak najlepszych wyników.
- Optymalizacja kampanii – agencja monitoruje i analizuje wyniki kampanii, aby je ciągle ulepszać i dostosowywać do potrzeb klienta.
- Raportowanie – agencja przedstawia regularne raporty dotyczące wyników kampanii i sugestie dotyczące dalszych działań.
- Wsparcie i dostępność – agencja oferuje pełne wsparcie i dostępność dla klienta przez cały czas trwania współpracy.
Ostateczna cena za zarządzanie kontem Google Ads zależy od indywidualnych potrzeb i wymagań klienta oraz oferty agencji. Zalecamy skontaktować się z kilkoma agencjami, aby uzyskać kilka wycen i porównać oferty.
Formy reklamy w Google Ads
Wyszukiwarka – reklama wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google, może się wyświetlać w formie tekstowej lub w formie reklam produktowych.
Sieć reklamowa – reklama na stronach z jednostkami reklamowymi Google Ads (Adsense – dla wydawców). Reklamy te występują najczęściej w formie graficznej. Kierowane mogą być na wiele sposobów, min.: Remarketing (osoby które były na naszej stronie), kontekst, tematy, zainteresowania, wybrane grupy demograficzne, itp.
Remarketing – Mało kiedy dokonujemy zakupu po pierwszym wejściu na stronę, dzięki tej formie reklamy możemy sprowadzić ponownie na naszą stronę osoby, które były u nas wcześniej.
Gmail – reklama w poczcie Google.
Youtube – Druga co do wielkości wyszukiwarka na świecie. Pozawala na reklamowanie się w różnych formach w tym w szczególności wideo.
Najczęstsze błędy w Google Ads
Analizując dosłownie setki kampanii Google Ads na przestrzeni kilkunastu lat, zauważyłem pewne błędy, które powtarzają się najczęściej. Oto niektóre z nich:
- Kampania bez określonego celu.
- Brak podpiętej analityki strony (Google Ads)
- Łączone kampanie w wyszukiwarce i sieci reklamowej
- Brak poprawnej struktury konta.
- Brak dopasowań słów kluczowych
- Brak rozszerzeń reklam
- Uruchamianie kampanii inteligentnej, zamiast „normalnej”.
Kod promocyjny Google Ads
Dla nowych kont Google możesz otrzymać dodatkowe środki w formie kuponu. Nawet wartości 375 zł. Więcej o tym jednak w osobnym wpisie: https://michal.wiercimok.pl/kupon-google-ads/
Jak wybrać agencję / specjalistę Google Ads
Jeśli nie chcesz zgłębiać tajników Google Ads i wolisz w tym samym czasie rozwijając swój biznes. Powinieneś rozważyć zatrudnienie specjalisty Google Ads. Na co warto zwrócić uwagę wybierając takiego specjalistę ?
Doświadczenie – osoby z małym doświadczeniem będą uczyć się na Twoim budżecie.
Status Google Partners – Powiązane z punktem wyżej. Aby zdobyć status Google Partners potrzebne są zdane egzaminy z reklamy, dobra optymalizacja kont, oraz wysokość zarządzanego budżetu. Osoba / Agencja posiadająca takie status może oznaczać się logiem:
Stare logo Google Partners do 2021
Nowe logo Google Partners od 2021
Profil takiej agencji powinien być również możliwy do zweryfikowania na stornie Google (w końcu grafikę, każdy może wstawić na stronę). Poproś o taki link potencjalną agencję. Link wygląda tak: https://google.com/partners/agency?id=5436638539
Transparentność – czy agencja udostępnia konto Google Ads (przynajmniej do odczytu), czy raportuje wyniki kampanii, itp.
Nauka Google Ads
W internecine istnieje wiele źródeł, z których możemy poznać system reklamowy Google.
Szkolenia Google Ads na platformie Skillshop – https://support.google.com/google-ads/answer/7539883?hl=pl
Internetowe Rewolucje – https://learndigital.withgoogle.com/internetowerewolucje
Pomoc Google Ads – https://support.google.com/google-ads
Forum Google Ads: https://support.google.com/google-ads/community?hl=pl
Posłuchaj podcast o Google Ads Piotrka Poloka, gdzie byłem gościem
Prowadzenie kampanii Google Ads
Potrzebujesz pomocy w audycie, lub prowadzeniu kampanii Google Ads? Sprawdź jak mogę pomóc: https://michal.wiercimok.pl/prowadzenie-kampanii-google-ads/
Źródło
↑1 | https://support.google.com/adspolicy/answer/6008942?hl=pl |
---|
1 comment