Google Analytics ma już prawie 20 lat. Mimo znacznych zmian w świecie Internetu, narzędzie samo w sobie nie zawsze nadążało za tymi przemianami… Postęp technologiczny i zmiany prawne spowodowały, że starsza wersja GA oddaliła się od precyzyjnego raportowania wydarzeń na Twojej stronie. Przez to, stare GA niepoprawnie zliczało użytkowników (za pomocą plików cookie) i dostarczało tylko informacje o odwiedzonych stronach (liczba odsłon). Jednakże, co tak naprawdę działo się na tych stronach, pozostawało wielką tajemnicą. W związku z tym narzędzie wymagało dodatkowego zaangażowania w postaci implementacji tzw. zdarzeń, które miały na celu rozwiązanie opisanego problemu.

Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) doskonale radzi sobie z technologicznymi i prawowitymi ograniczeniami. Dokładniej rejestruje użytkowników (co nie było możliwe w przypadku starego GA) i informuje o oglądanych stronach oraz ich aktywności.

Pod względem raportowania danych, stare GA skupiało się bardziej na wizytach niż na użytkownikach, co prowadziło do krótkowzrocznego spojrzenia na sytuację. Jednak w przypadku biznesu ważne jest spojrzenie holistyczne, a nie punktowe. GA4 zapewnia już tę możliwość, dzięki czemu lepiej zrozumiesz zachowanie użytkowników – nie tylko na stronie, ale także podczas dokonywania zakupów. Dzięki zmianie modelu przypisywania atrybucji lepiej będziesz w stanie ocenić wpływ działań marketingowych na konwersje, przechodząc z ostatniego kliknięcia (Last Click) na model oparty na danych (Data-Driven Attribution).

See, Think, Do, Care. 

Metodologia zastosowana w Google Analytics 4 idzie o wiele dalej w prezentacji danych i tego, co się dzieje na naszej stronie internetowej. Nie nazywa się już tak elegancko jak „ABC” (Acquisition, Behavior and Conversion), ale teraz używa się terminu „STDC”, co jest skrótem od See, Think, Do, Care. Jest to framework analityczny, który został świetnie wprowadzony przez firmę Google w nowej wersji Google Analytics. Ta nowa metodyka skupia się przede wszystkim na pomiarze konwersji, ale także na pracy z klientem, którego już wcześniej pozyskaliśmy.

Etap SEE

Pierwszy etap modelu STDC, zwany SEE, to inicjacja podróży klienta, skupiając się na szerokim gronie odbiorców, którzy być może nie są jeszcze świadomi Twojego produktu czy marki. Chociaż nie mają oni jeszcze zamiaru zakupu, mogą być potencjalnie zainteresowani tym, co masz do zaoferowania.

Etap THINK

W etapie „myślenia”, drugim w podróży konsumenta, grupa docelowa zawęża się do osób aktywnie poszukujących informacji przed zakupem. W tym momencie, Twoim zadaniem jest udzielić im rad, jak Twój produkt lub usługa może być odpowiedzią na ich potrzeby.

Etap DO

Na tym etapie klient ma klarowną wizję swoich potrzeb i jest gotów do zakupu. Twoim zadaniem jest uwypuklenie, że Twoja oferta to strzał w dziesiątkę. W modelu STDC, teraz musisz odpowiadać na precyzyjne potrzeby i utrzymać zainteresowanie na Twojej stronie.

Etap CARE

W fazie „CARE” twoim zadaniem jest przekształcić klienta w gorącego fana Twojej marki. Skup się na tych, którzy złożyli zamówienie na Twojej stronie, ponieważ ich lojalność przekłada się na stały przypływ korzyści.

Wdrożenie Google Analytics 4

Wdrożenie Google Analytics to nie tylko konfiguracja samego narzędzia, ale i szeregu pozostałych usług Google, dla pełnego zbierania danych. Może potrwać od kilku dni do kilku tygodni. Same sprawdzenie czy dane są zbierane może zająć 24–48 godzin.

Co będziemy potrzebować?

Dostęp do Google Ads (proszę o podanie ID konta, kiedyś mieliśmy dostęp, ale nie widze aktualnie)
Dostęp do Google Analytics (najlepiej administratora)
Dostęp do Google Tag Manger (najlepiej administratora)
Dostęp do Google Search Console (musi być jako właściciel)
Dostęp do CMS/FTP strony. 

FAQ

Czy Google Analytics 4 jest darmowy?

Tak, GA4 jest dostępny za darmo, choć istnieje również wersja płatna dla dużych firm.

Czy GA4 jest trudny w obsłudze?

Może być nieco skomplikowany dla początkujących, ale dzięki wielu przewodnikom i zasobom można szybko się nauczyć.

Czy GA4 wspiera analizę na urządzeniach mobilnych?

Tak, GA4 jest zoptymalizowany również pod kątem analizy danych z urządzeń mobilnych.

Jakie są główne zalety korzystania z GA4?

Lepsze śledzenie użytkowników, zaawansowane raportowanie, i integracja z Google Ads to tylko kilka z wielu zalet GA4.

Podsumowanie

Różnice pomiędzy Google Analytics 3 a 4, są bardzo duże, dlatego nie należy porównywać danych między tymi narzędziami. Wynika to przede wszystkim z zmiany metodologii i sposobu obliczania niektórych metryk.

Usługi Universal Analytics zakończą przetwarzanie danych z dniem 1 lipca 2023 r. Mimo to, raporty Universal Analytics pozostaną dostępne przez kolejny rok. Nowo zgromadzone dane będą kierowane wyłącznie do usług Google Analytics 4.

Google Analytics jest wciąż rozwijane i dodawane są do niego nowe narzędzia, między innymi dla tego wdrożenie Google Analytics 4 nigdy nie zostanie ukończone. Dodatkowo analiza internetowa to proces składający się z kilku etapów. Pierwszym etapem jest zbieranie danych, następnie następuje raportowanie tych danych. Kolejnym krokiem jest wyciąganie wniosków na podstawie raportów oraz formułowanie hipotez. Dopiero po przejściu przez te etapy możemy przystąpić do ewentualnej konfiguracji brakujących informacji i doskonalenia analizy.

Dodatkowe źródła:

maciejlewinski.pl – warto zapisać się do newsletteru bezpłatnego Maćka, znajdziesz również oferty szkoleń

zastrozna.pl – o efektywnym wykorzystaniu Google Analytics

damianrams.pl – darmowy kurs Analytics, ciekawy blog o analityce

modrzewski.com – darmowy kurs Analytics

karoldziedzic.pl – Kursy Google Analytics oraz Google Ads oraz bezpłatny newsletter

Published On: 29 czerwca, 2023 / Categories: Marketing /

About the Author: Michał Wiercimok

Google Analytics 4 7
Od 2003 roku związany z branżą e-marketingu w tym w szczególności z marketingiem w wyszukiwarkach. Właściciel jednej z najszybciej rozwijającej się i najbardziej perspektywicznej agencji interaktywnej na polskim rynku według Google.

Zostań na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze wskazówki!

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Add notice about your Privacy Policy here.