Po czterech latach wysiłków, opóźnień i nieporozumień z branżą reklamową, Google kończy plan wyeliminowania plików cookie ze swojej przeglądarki Chrome. Decyzja o utrzymaniu wszechobecnej technologii śledzenia, znanej jako „cookies”, w Chrome pojawia się po serii niepowodzeń, ponieważ zarówno firmy zajmujące się reklamą cyfrową, jak i organy regulacyjne sprzeciwiały się planowi i proponowanym przez Google technologiom zastępczym.

Blokowanie plików cookie

Użytkownicy Chrome mogą już blokować pliki cookie w ustawieniach przeglądarki. Teraz, zamiast je eliminować, Google będzie wyświetlać użytkownikom monit o włączenie lub wyłączenie plików cookie, powiedział brytyjski organ regulacyjny ds. prywatności, który nadzorował plan Google dotyczący blokowania plików cookie.

„Zdajemy sobie sprawę, że to przejście wymaga znacznej pracy wielu uczestników i będzie miało wpływ na wydawców, reklamodawców i wszystkich zaangażowanych w reklamę online” – napisał w poniedziałek na blogu Anthony Chavez, wiceprezes Google Privacy Sandbox, inicjatywy firmy mającej na celu zastąpienie plików cookie. „W świetle tego proponujemy zaktualizowane podejście, które zwiększa wybór użytkownika… Omawiamy tę nową ścieżkę z organami regulacyjnymi i będziemy współpracować z branżą w miarę jej wdrażania”.

Historia planu usunięcia plików cookie

Google po raz pierwszy ogłosił plan usunięcia plików cookie w 2020 r., mówiąc, że zrobi to w ciągu dwóch lat, aby pomóc chronić prywatność użytkowników podczas surfowania po Internecie. Reklamodawcy sprzeciwili się, twierdząc, że plan Google dotyczący zastąpienia plików cookie zmusi ich do przeniesienia wydatków na produkty cyfrowego giganta wyszukiwania.

Dochodzenie brytyjskich organów regulacyjnych

W 2021 r. brytyjskie organy regulacyjne wszczęły dochodzenie w sprawie tego, czy plan ten zaszkodzi konkurencji w reklamie cyfrowej. Google zobowiązał się do współpracy z organem regulacyjnym i zobowiązał się powiadomić agencję z co najmniej 60-dniowym wyprzedzeniem przed usunięciem plików cookie, aby dokonać przeglądu każdego planu i potencjalnie wprowadzić do niego zmiany.

Przeciąganie się harmonogramu

W miarę jak dochodzenie się przeciągało, harmonogram Google dotyczący usunięcia plików cookie do 2022 r. poślizgnął się.

DataWydarzenie
2020Google ogłasza plan usunięcia plików cookie w ciągu dwóch lat
2021Brytyjskie organy regulacyjne wszczynają dochodzenie
Kwiecień 2022The Wall Street Journal informuje o krytyce technologii zastępczych Google przez brytyjskie organy regulacyjne
Koniec 2022Planowana data wycofania plików cookie zostaje opóźniona

Krytyka technologii zastępczych

W kwietniu The Wall Street Journal poinformował, że brytyjskie rządowe Biuro Komisarza ds. Informacji wyda raport krytykujący proponowane przez Google technologie zastępcze jako głęboko wadliwe. Kilka dni później Google poinformował, że opóźni wycofanie plików cookie poza ostatnio ogłoszoną datę docelową, czyli koniec tego roku.

Źródło:
https://www.wsj.com/tech/google-is-keeping-cookies-in-chrome-after-all-89debea8
https://privacysandbox.com/news/privacy-sandbox-update/
https://support.google.com/google-ads/answer/15192137?sjid=7945961901211580601-EU

Published On: 23 lipca, 2024 / Categories: Marketing /

About the Author: Michał Wiercimok

Google mimo wszystko zachowuje pliki cookie w Chrome 7
Od 2003 roku związany z branżą e-marketingu w tym w szczególności z marketingiem w wyszukiwarkach. Właściciel jednej z najszybciej rozwijającej się i najbardziej perspektywicznej agencji interaktywnej na polskim rynku według Google.

Zostań na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze wskazówki!

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Add notice about your Privacy Policy here.