Pozycjonowanie stron www, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization) jest jednym z najbardziej efektywnych narzędzi promocji w Internecie. Polega ono na wdrożeniu szeregu technik, które sprawiają, iż pozycjonowana strona znajduje się na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania pod określonym słowem lub frazą kluczową.
Istnieje wiele argumentów dowodzących, że pozycjonowanie stron internetowych jest korzystne dla przedsiębiorstw, ale skupmy się na najważniejszych:
- Pozycjonowanie pozwala dotrzeć do klientów posiadających motywacje zakupowe.Większość narzędzi promocji w Internecie wiąże się z nieprecyzyjnym określeniem grupy docelowej, dlatego bardzo często przekaz promocyjny trafia do osób niezainteresowanych reklamowanym produktem. Inaczej jest w przypadku pozycjonowania – pozycjonowanie pozwala skierować na stronę www firmy lub produktu tylko te osoby, które są zainteresowane określonymi słowami kluczowymi, jest zatem narzędziem precyzyjnym.
- Pozycjonowanie jest w oczach odbiorców bardziej wiarygodne, niż narzędzia alternatywne. Internauci są coraz bardziej niewrażliwi na reklamy. Rośnie ilość reklam, lecz spada ich efektywność. Pozycjonowanie jest wyjątkiem, ponieważ nie jest ono postrzegane przez konsumentów jako reklama. Pozycjonowanie pozwala znaleźć internautom dokładnie te informacje, których w danym momencie poszukują.
- Pozycjonowanie nie powoduje negatywnych reakcji potencjalnych klientów. SEO jest najbardziej “nieinwazyjną” techniką promocji w Internecie, dlatego – w przeciwieństwie do banerów, pop-up’ów i innych reklam – nie istnieje obawa, że zirytuje odbiorcę. Przy pozycjonowaniu nie ma ryzyka wystąpienia skrajnej reakcji na szczególnie irytujące reklamy – bojkotu reklamowanych produktów lub reklamujących je firm.
- Pozycjonowanie jest efektywne kosztowo. Pozycjonowanie jest narzędziem, które w porównaniu z innymi technikami promocji, wiąże się z mniejszymi nakładami finansowymi przy dużej liczbie odbiorców. Masowe działania promocyjne (np. banery, mailing, itp.) są kosztowo mniej efektywne. Nie trafiają do osób poszukujących danych produktów lub/i usług. Trafiają do wszystkich. W przypadku pozycjonowania mamy pewność zwrotu z nakładów na promocję, ponieważ korzystając z pozycjonowania, wiemy, że nasza oferta zostanie znaleziona przez osoby gotowe na dokonanie zakupu.
- Pozycjonowanie jest przewidywalne kosztowo. Zaletą pozycjonowania są stałe nakłady, niezależnie od ilości wejść na stronę. W przypadku wykupionych bannerów czy płatnych reklam (np. Google Ads), przedsiębiorstwa płacą za każde kliknięcie w baner lub link promocyjny. Pozycjonowanie jest szczególnie efektywne w dłuższej perspektywie czasu, odporne kosztowo na wahania sezonowe.