Spis treści
- Czym jest content marketing?
- Dlaczego warto postawić na content marketing?
- Strategie content marketingu
- Rodzaje content marketingu
- Content marketing – jakie korzyści można uzyskać dzięki wykorzystaniu marketingu treści?
- Content marketing – skąd czerpać inspirację?
- Jak mierzyć efektywność content marketingu?
- Najczęstsze błędy w content marketingu
- Content marketing – samodzielne działania, czy współpraca z agencją?
Content marketing znany również jako marketing treści to jeden z najważniejszych oraz najskuteczniejszych sposób promocji w sieci. Czym jest dokładnie? Jakie korzyści można uzyskać dzięki wykorzystaniu content marketingu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Czym jest content marketing?
Content marketing to pojęcie, o którym z pewnością słyszał każdy, kto sprzedaje w Internecie, prowadzi stronę internetową, czy promuje się w mediach społecznościowych. Nadal jednak nie wszyscy wiedzą, czym tak naprawdę jest marketing treści, czego potwierdzeniem może być popularność wyszukiwania w Internecie hasła: content marketing co to. W związku z tym należy wyjaśnić, że content marketing stanowi strategię marketingową, która polega na systematycznym tworzeniu oraz publikowaniu wartościowych dla użytkownika treści, co ma na celu pozyskanie i utrzymanie odbiorców z określonej wcześniej grupy docelowej. W tym miejscu warto podkreślić, że tym, co odróżnia marketing treści od tradycyjnych form marketingu bazujących na wysyłaniu jednostronnego przekazu reklamowego jest budowanie długotrwałej relacji z odbiorcą. Celem takiego działania jest uzyskanie wymiernych korzyści, czyli nie tylko wzrostu zaufania do marki, czy uzyskania pozycji eksperta w danej dziedzinie, ale również nakłonienie użytkowników do konkretnych działań, np. zakupu produktu lub skorzystania z usługi.
Content marketing czyli wartościowe treści
Decydując się na wdrożenie strategii content marketingu należy pamiętać, że nie polega on na tworzeniu i publikowaniu jakichkolwiek treści. Najważniejsze jest bowiem to, by były one wartościowe dla odbiorcy, czyli pozwalały mu uzyskać wiarygodne informacje na dany temat. Content marketing realizowany jest z reguły poprzez publikowanie stworzonych treści w Internecie, m.in. w formie artykułów blogowych, poradników, webinariów, podcastów, czy infografik. Warto jednak podkreślić, że marketing treści odnosi się również do publikacji poza Internetem, czyli między innymi w prasie drukowanej, różnego rodzaju katalogach, na ulotkach, czy w drukowanych poradnikach. Miejsce publikacji nie jest w tym przypadku istotne, ponieważ najważniejsze jest to by treść trafiła do określonej grupy odbiorców oraz była dla niej wartościowa, co sprawi, że korzyść odniesie zarówno firma, jak i jej potencjalny klient.
Content marketing to nie tylko treści pisane
Mając świadomość, że content marketing odnosi się nie tylko do publikacji w Internecie warto również pamiętać, że obejmuje on nie tylko treści pisane. W marketingu treści wykorzystać można również infografiki, audiobooki, podcasty, prezentacje multimedialne, zdjęcia, czy webinaria. Przykładów może być oczywiście zdecydowanie więcej, jednak najważniejsze jest to, by odpowiednio dobrać formę treści do rodzaju prowadzonej działalności. W efekcie przekaz będzie nie tylko wartościowy, ale również naturalny i pasujący do wizerunku danej marki.
Dlaczego warto postawić na content marketing?
„Content is king” to sformułowanie użyte przez Billa Gatesa, który już w 1996 roku przewidział, że za sukces stron internetowych w przyszłości będzie zależał od jakości publikowanych na nich treści. Założyciel Microsoftu już wówczas stwierdził, że to właśnie treści będą pozwalały zarabiać w Internecie. Obecnie doskonale widać, że przewidywania te się sprawdziły, ponieważ to nie zwykłe reklamy, a wartościowa treść najskuteczniej pozycjonuje strony internetowe, czy przyczynia się do podejmowania decyzji zakupowych.
Jak przewidział Bill Gates tradycyjne działania marketingowe nie przynoszą obecnie oczekiwanych efektów, a ich skuteczność z roku na rok maleje. Coraz bardziej zauważalne są natomiast efekty, jakie przynosi wdrożenie strategii content marketingu, czyli kierowania do odbiorców wysokiej jakości treści zamiast reklam. Jest to o wiele bardziej skuteczne, ponieważ użytkownicy każdego dnia są atakowani niezliczoną ilością przekazów reklamowych, co sprawia, że już dawno przestali zwracać na nie uwagę. Jest to zjawisko funkcjonujące pod nazwą „ślepota na banery”. Nie jest to jednak jedyna przyczyna niskiej skuteczności tradycyjnej reklamy w Internecie, ponieważ wielu użytkowników używa także mechanizmów blokujących, takich jak np. Adblock.
Niska skuteczność tradycyjnych reklam sprawia, że marketing treści zyskuje w ostatnich latach coraz większą popularność. Firmy dostarczają bowiem w ten sposób informacji wartościowych informacji użytkownikom trafiającym na ich stronę internetową, czy social media. Rozwiązując konkretne problemy stawiają się w roli eksperta, a co za tym idzie mają o wiele większe szanse na przekonanie odbiorcy do podjęcia decyzji zakupowej.
Strategie content marketingu
Content marketing to działania, które należy realizować według określonej strategii, co z pewnością zwiększy ich skuteczność. Określając strategię warto zastanowić się nad celem, który ma być zrealizowany poprzez marketing treści. Realizując działania content marketingowe można bowiem mieć bowiem na celu m.in.:
- pozycjonowanie się w roli eksperta;
- poprawę świadomość marki;
- poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania;
- pozyskiwanie ruchu i budowanie relacji z klientami;
- generowanie linków zwrotnych;
- pozyskiwanie nowych leadów sprzedażowych.
Tworzenie strategii content marketingu można podzielić na cztery etapy, wśród których należy wyróżnić:
- audyt dotychczasowych treści, co pozwala ocenić do ich wartość oraz jakość merytoryczną;
- określenie celu, co umożliwi zaplanowanie działań marketingowych;
- tworzenie nowych treści oraz aktualizację już istniejących;
- publikowanie i udostępnianie stworzonych treści, co pozwoli dotrzeć do większego grona użytkowników.
Podstawą dobrej strategii content marketingu są odpowiednie treści, w przypadku których najważniejsza jest wartość dla użytkownika. Warto jednak mieć świadomość, że treść powinna być również skierowana do określonej grupy odbiorców, a także zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki. Bardzo ważne jest także to, by była unikatowa oraz pozbawiona błędów, które mógłby zauważyć użytkownik.
Rodzaje content marketingu
W przypadku content marketingu wyróżnić można trzy podstawowe typy treści, a mianowicie tekst, grafikę oraz wideo. W każdym z nich występuje jednak bardzo wiele rodzajów contentu, dzięki któremu można pozyskiwać nowych klientów i budować z nimi długotrwałe relacje.
Tekst
Zdecydowanie najczęściej w content marketingu wykorzystywany jest przekaz tekstowy, który nie ogranicza się jednak wyłącznie do treści zamieszczanych na firmowych stronach internetowych, czy blogach. Content marketing obejmuje bowiem również opisy produktów, poradniki, e-booki, czy artykuły sponsorowane zamieszczane na innych stronach internetowych. Zaliczyć do tego można także media społecznościowe i zamieszczane w nich posty.
Grafika
Bardzo ważnym elementem content marketingu jest grafika, która nie tylko stanowi uzupełnienie treści tekstowych, ale jest w stanie również zainteresować odbiorcę, czy przekazać mu informacje w szybki i przystępny sposób. Wśród najczęściej stosowanych form należy wymienić infografiki, zdjęcia, prezentacje multimedialne, czy nawet memy.
Wideo
Content marketing w formie wideo to przede wszystkim różnego rodzaju filmy, wibinary, czy relacje live, które mogą być prowadzone w mediach społecznościowych. Wideo to zdecydowanie najobszerniejszy rodzaj content marketingu, ponieważ może stanowić wizualne przedstawienie formy tekstowej, czy graficznej. Jest również komfortowa dla odbiorcy, ponieważ nie wymaga od niego żadnego zaangażowania.
Content marketing – jakie korzyści można uzyskać dzięki wykorzystaniu marketingu treści?
Działania prowadzone w ramach realizacji strategii content marketingu powinny być systematyczne i długofalowe, co z pewnością wpłynie na jej skuteczność. Co więcej, uzyskane w ten sposób korzyści również będą widoczne jeszcze na długo po zakończeniu tworzenia i publikowania nowych treści. Co można do nich zaliczyć? Przede wszystkim:
Stworzenie wizerunku eksperta
Tworzenie oraz publikowanie wartościowego contentu to doskonały sposób do zbudowania wizerunku eksperta w danej branży. Dzieląc się wiedzą z innymi można bowiem nie tylko wzbudzić zaufanie wśród odbiorców, ale również sprawić, że w przyszłości skorzystają oni z produktów, czy usług oferowanych przez daną markę. Budując pozytywny wizerunek można również poprawić rozpoznawalność marki wśród klientów, co jest bardzo ważne z punktu widzenia sprzedażowego. Zamieszczanie w Internecie treści, które są nie tylko wiarygodne, ale również rozwiązują konkretne problemy użytkowników sprawia, że nie kojarzą się one reklamowo. Czytelnicy w sposób naturalny przywiązują się bowiem do marki, której ufają, a z czasem stają się lojalnymi klientami firmy.
Nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami
Sprzedaż to proces, który może składać się z wielu etapów, a co za tym idzie wymaga czasu. Wdrożenie działań marketingowych pozwala nawiązać relację z potencjalnym klientem, który trafiając na stronę internetową zaczyna interesować się zamieszczonymi tam informacjami. Kierując do niego wartościowe treści można to zainteresowanie stopniowo zwiększać, co z czasem doprowadzi do finalizacji transakcji. Warto jednak mieć świadomość, że efekty tych działań nie będą widoczne od razu, ponieważ zakup może zostać dokonany nawet za kilka tygodni, czy miesięcy.
Opisane wyżej działanie w marketingu nazywane jest jako „wygrzewanie leadów”, co można rozumieć jako budowanie takiej relacji z klientem, która pozwoli mu zaufać danej marce oraz przy niej pozostać. Klient pozyskuje bowiem systematycznie nową wiedzę na interesujący go temat, co sprawia, że z czasem nie traktuje nadawcy treści jako firmy, która chce na nim zarobić, ale eksperta, który rozwiązuje jego rzeczywiste problemy, czy zaspokaja indywidualne potrzeby.
Poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania
Obecnie wśród wyszukiwarek liczy się tak naprawdę tylko Google, który jako monopolista może swobodnie kształtować algorytm pozycjonujący witryny internetowe. Jedną z najważniejszych kwestii, która brana jest obecnie przez niego pod uwagę jest użyteczność strony dla użytkownika, czyli to, czy znajdujące się na niej treści są wartościowe dla odbiorcy. Content marketing pozwala zatem poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na zdecydowanie większy ruch organiczny oraz lepszą konwersję. Warto bowiem mieć świadomość tego, że zdecydowana większość użytkowników odwiedza wyłącznie te witryny, które znajdują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, czyli w TOP 10 Google.
Generowanie większego ruchu na stronie
Jak już wspomniano działania content marketingowe sprawiają, że strona uzyskuje lepszą pozycję wyszukiwarce, a efektem tego jest zdecydowanie większy ruch organiczny. Można w tym przypadku mówić o samonapędzającym się mechanizmie, ponieważ publikując wartościowe treści, które rozwiązują problemy czytelników można liczyć na zdecydowanie większy ruch na stronie. Wzrost popularności witryny z pewnością zostanie zauważony przez algorytm Google, który podniesie tym samym jej pozycję w wynikach wyszukiwania. W efekcie przełoży się to na jeszcze większą liczbę odwiedzających. Dodatkowo można jeszcze zwiększyć ruch na stronie poprzez publikację artykułów sponsorowanych na innych stronach, co również jest ważnym działaniem content marketingu.
Zwiększenie zaangażowania odbiorców
Korzyścią z realizacji strategii content marketingowej jest również zwiększenie zaangażowania odbiorców, do których kierowane są treści. W efekcie nie tylko chętnie wyrażają oni swoje zdanie, ale także przedstawiają własne potrzeby, co pozwala jeszcze bardziej dopasować do nich ofertę. Korzystne z pewnością jest również to, że zaangażowani odbiorcy bardzo często decydują się na udostępnienie treści kolejnym osobom, co zazwyczaj odbywa się poprzez media społecznościowe. W efekcie przekaz trafia do znacznie szerszego grona użytkowników, którzy z czasem mogą stać się klientami firmy. Jak zaangażować odbiorców? Publikowanie wartościowych treści jest oczywistością, jednak warto podkreślić, że dobrą praktyką może być również zapytanie ich o zdanie w konkretnej kwestii, czy stworzenie konkursu z nagrodą za najciekawszą odpowiedź.
Oszczędności na reklamie
Wdrożenie strategii content marketingu pozwala zaoszczędzić na innych formach reklamy, które w wielu przypadkach są znacznie droższe. Oczywiście kontent marketing również wymaga nakładów, które w dużej mierze zależą od tego, czy treści będą tworzone przez właściciela witryny, czy zlecane opracuje je agencja content marketingowa. Zaletą w tym przypadku jest jednak to, że raz stworzone treści pozostają w Internecie na stałe, co sprawia, że cały czas generują korzyści. Oczywiście warto je aktualizować, czy rozszerzać, co pozwala niskim kosztem docierać do nowych odbiorców.
Content marketing – skąd czerpać inspirację?
Z uwagi na fakt, że content marketing to nieustanne tworzenie wartościowych przekazów bardzo ważne w tym przypadku są pomysły na nowe treści, które będą użyteczne dla odbiorców. Skąd zatem czerpać inspiracje? Możliwości w tym przypadku jest naprawdę wiele, ponieważ pomysły na wartościowe treści można czerpać zarówno z własnej strony, analizy działań konkurencji, aktualnych wydarzeń, czy komunikacji z klientami.
Własne treści
Najprostszym sposobem na tworzenie wartościowego contentu jest wykorzystanie własnych treści, które cieszą się największą popularnością. Śmiało można bowiem założyć, że tworząc powiązany tematycznie content również on będzie cieszył się dużym zainteresowaniem. Co więcej, oba przekazy mogą wzajemnie się uzupełniać, co sprawi, że odbiorca, który zostanie skierowany przez wyszukiwarkę do jednego z nich z pewnością zapozna się również z drugim materiałem.
Własne treści można wykorzystać również w inny sposób. Przykładem może być chociażby posiadanie rozbudowanego artykułu na ciekawy temat. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem może być stworzenie dodatkowej infografiki streszczającej jego treść. Umieszczenie jej w mediach społecznościowych może skłonić wiele osób do zapoznania się z wcześniej stworzonym tekstem, a rozwiązanie to można wykorzystywać regularnie, co pozwoli odświeżać temat, a co za tym idzie trafiać do nowego grona odbiorców.
Komunikacja z użytkownikami
Skąd czerpać pomysły na wartościowy content? Jednym z najlepszych źródeł są komentarze pozostawione przez osoby odwiedzające stronę, czy dotychczasowych klientów. Pozwoli to stworzyć treści, które stanowią odpowiedź na nurtujące ich pytania, a co za tym idzie rozwiązać realne problemy. Tworząc przekaz oczekiwany przez użytkowników można liczyć na to, że nie tylko się z nim zapoznają i docenią, ale będą go również udostępniać.
Witryny konkurencji
W wielu przypadkach konkurencyjne firmy również realizują działania content marketingowe. W efekcie tworząc własne treści można czerpać pomysły z ich stron, poruszając tematy, które cieszą się największym zainteresowaniem. Oczywiście należy pamiętać, że publikowane treści muszą być w stu procentach unikatowe. Wartościowe dla odbiorców może być jednak inne spojrzenie na daną sprawę, czy rozbudowanie danej kwestii, która u konkurencji może być jedynie wspomniana.
Aktualne wydarzenia
Nieograniczoną ilość pomysłów na nowy content można czerpać również z aktualnych wydarzeń w danej branży. Wystarczy tylko odnieść się do nadchodzącego wydarzenia, czy tematu, który jest obecnie na czasie, co z pewnością sprawi, że wiele osób zainteresuje się tego typu treścią. Co więcej, wiele serwisów informuje o wydarzeniach wyłącznie zdawkowo generując błyskawiczne newsy. Ściganie się z nimi nie ma z reguły sensu, jednak rozwiązaniem może być stworzenie rozbudowanej treści, która kompleksowo wyjaśni dany temat. Odbiorcy często szukają bowiem bardziej szczegółowych informacji, doceniając tym samym wyczerpanie tematu.
Analityka
Pomysły na content warto czerpać również z analizy Internetu, czego przykładem mogą być chociażby popularne słowa kluczowe w danej branży. Oczywiście należy zdawać sobie sprawę z faktu, że treści poruszających daną tematykę z pewnością powstało już wiele, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć przekaz, który będzie od nich lepszy. Warto bowiem mieć świadomość, że pozycja w wyszukiwarce nie jest przypisana na stałe, a algorytm Google może bardzo szybko wywindować w górę artykuł, który jest użyteczny i cieszy się zainteresowaniem odbiorców.
Jak mierzyć efektywność content marketingu?
Efekty jakie przynosi realizacja strategii content marketingu należy regularnie mierzyć, co pozwala optymalizować prowadzone działania. W tym celu wykorzystuje się KPI (Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności. W content marketingu może to być między innymi liczba unikalnych użytkowników, ilość linków przychodzących, liczba wyszukań zapytania o marce, czy zaangażowanie użytkowników przejawiające się pisaniem komentarzy lub ilością dokonanych transakcji. Oczywiście KPI może być znacznie więcej, a ich monitorowanie umożliwiają profesjonalne narzędzia, czego przykładem może być chociażby Google Analytics.
Najczęstsze błędy w content marketingu
Co może sprawić, że działania content marketingowe będą mało skuteczne? Otóż, przyczyną takiego stanu rzeczy są błędy, które można popełnić w takcie opracowywania strategii content marketingowej, czy samego opracowywania treści. Do najczęstszych należy zaliczyć:
- brak zdefiniowania grupy docelowej – grupa docelowa to użytkownicy, do których kierowany jest przekaz. Określenie jej pozwala dopasować treści pod konkretnych odbiorców;
- nieustalone cele do zrealizowania – marketing treści powinien być realizowany w konkretnym celu, co pozwala zmierzyć jego skuteczność;
- brak konsekwencji – działania content marketingowe to inwestycja długoterminowa, która wymaga systematyczności oraz konsekwencji. Nowe treści muszą być publikowane regularnie, co pozwoli utrzymać zainteresowanie użytkowników;
- brak planu publikacji – plan publikacji nazywany również content planem to podstawa marketingu treści. Pozwala bowiem kontrolować terminy publikacji oraz kolejność poruszanych tematów;
- brak różnorodności – jak już wspomniano content marketing obejmuje różne formy przekazu, co sprawia, że nie warto skupiać się wyłącznie na jednej z nich (np. własnym blogu) bagatelizując inne (np. infografiki zamieszczane w mediach społecznościowych);
- pominięcie promocji contentu – nawet najlepsze treści wymagają promocji, co sprawi, że trafią do większego grona odbiorców. W związku z tym należy udostępniać je w mediach społecznościowych, czy linkować do nich;
- brak analizy wyników – skuteczność prowadzonych działań należy na bieżąco analizować, co pozwoli optymalizować przyjętą wcześniej strategię.
Content marketing – samodzielne działania, czy współpraca z agencją?
Content marketing to ogół działań, które mogą być realizowane samodzielnie lub zlecone profesjonalnej agencji. Samodzielne opracowanie strategii marketingowej oraz tworzenie treści we własnym zakresie na pierwszy rzut oka wydaje się rozwiązaniem opłacalnym ekonomicznie, jednak warto w długoterminowej perspektywie trudno mówić o efektywności. Wynika to z faktu, że profesjonalna agencja content marketing jest w stanie wykonać te działania nie tylko szybciej, ale w wielu przypadkach również lepiej. Podstawą jest w tym przypadku audyt, który pozwala specjalistom stworzyć strategię content marketingu. Następnie według opracowanego wcześniej planu tworzone są treści, których publikacja następuje zarówno na stronie klienta, jak i w innych miejscach, co pozwala dotrzeć do nowych odbiorców. W efekcie współpraca z agencją pozwala uzyskać znacznie lepsze efekty, a pozorne oszczędności uzyskane dzięki samodzielnym działaniom stają się tak naprawdę utraconymi korzyściami.
Podsumowując należy stwierdzić, że content marketing to obecnie nie tylko najefektywniejsza, ale również jedna z najtańszych form reklamy. Jej skuteczność uzależniona jest jednak nie tylko od jakości tworzonych treści, ale wielu innych czynników, które wpływają na sukces. W związku content marketing warto realizować we współpracy z profesjonalistami, którzy podejdą do tego tematu w sposób kompleksowy.