Spis treści
Pozycjonowanie to wciąż najpopularniejsza forma promocji sklepów internetowych, długofalowo jest najbardziej opłacalna. Stąd praktycznie we wszystkich biznesplanach sklepów internetowych zapisana jest jako strategiczna. Jak podjeść do pozycjonowania sklepu? W tym wpisie znajdziesz porady.
Jeśli chcesz dużo sprzedawać i z zyskiem, dobre pozycje w wyszukiwarce mogą w tym skutecznie pomóc. Pamiętaj tylko, że pozycje same w sobie nie zwiększą sprzedaży, liczą się również inne elementy, jak użyteczność sklepu, obsługa klienta, czy oferta.
Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego
Platforma sklepowa
Jedno z pierwszych pytań jakie powinieneś sobie zadać to jak założyć sklep internetowy, na jakiej platformie sklepowej. Czy wybrać rozwiązanie w abonamencie (SaaS), czy też sklep na własnym serwerze. Dobra wiadomość jest taka, że aktualnie większość gotowych rozwiązań lepiej lub gorzej jest przygotowana pod SEO. Wybór, powinieneś kierować przede wszystkim swoją wygodą i wymaganiami.
Sam rekomenduję dla początkujących SaaS, gdyż dzięki bardzo niskiej inwestycji dostanie się relatywnie dużo, uda się przetestować co jest potrzebne i czego brakuje przy prowadzeniu sklepu. Jeśli będzie czegoś brakowało, można przenieść sklep na przykład po roku na bardziej dedykowane rozwiązanie.
Wybór platformy ma dość duże znacznie. Uproszczając ten wątek (bo nie o wyborze platformy dzisiaj piszę), do wyboru mamy:
- gotowe platformy w systemie abonamentowym – SAAS (Shoper, IAI, Sky Shop,)
- skrypty z otwartym kodem (open source) do instalacji na własnym serwerze jak Woocommerce, Presta Shop, Magento, itp.
- skrypty dedykowane
Gotowe platformy pozwalają na szybkie i relatywnie tanie uruchomienie sklepu, szczególnie polecane początkującym (ale nie tylko). Platformy te z roku na rok coraz lepiej dbają o SEO (kilka lat temu i dawniej, była w większości przypadków tragedia), należy jednak pamiętać, że nie mamy, lub mamy bardzo ograniczony dostęp do kodu źródłowego, przez co część optymalizacji SEO nie będzie możliwa do wdrożenia.
Otwarte oprogramowanie daje nam największe możliwości, zwłaszcza w mojej opinii połączenie WordPress i Woocommerce. Choć same oprogramowanie jest bezpłatne, to na konfigurację będziesz potrzebować czas i pewnych umiejętności. Lub zatrudnić wyspecjalizowane osoby. Również wiele rozszerzeń jest dodatkowo płatne (nie są to zazwyczaj bardzo wysokie kwoty, ale…).
Dedykowany skrypt. Tu możesz otrzymać najlepsze rozwiązania jak i najgorsze, wszystko to kwestia Twojego budżetu i umiejętności agencji tworzącej oprogramowanie. Rozwiązanie to może być dobre osób, które już prowadzą sklep kilka lat i wiedzą co potrzebują, i czego im brakuje w innych rozwiązaniach.
Słowa kluczowe
Większość osób chcących pozycjonować swój sklep internetowy dobiera bardzo ogólne słowa kluczowe, z dużą ilością wyszukiwań i konkurencyjnością, zarazem z niskim współczynnikiem konwersji. Wypozycjonowanie takich fraz jest bardzo trudne, czasochłonne i drogie.
Warto wcześniej sprawdzić, kto znajduje się pod tego typu frazami. Przykładowo dla frazy „biżuteria” wyszukiwanego średniomiesięcznie 22 000 razy według ahrefs.com
Czy naprawdę myślisz, że te firmy inwestujące lata, duże pieniądze w marketing internetowy, łatwo dadzą się wyprzedzić początkującemu sprzedawcy? Raczej nie.
Dlatego powinieneś skoncentrować się ma bardziej szczegółowych frazach kluczowych z mniejszą konkurencyjnością. Znaleźć swoją niszę. Prawdopodobnie zajmie to sporo czasu, zwłaszcza jeśli nie masz doświadczenia, ale jest to bardzo ważne.
Z drugiej strony wpisując frazę „Suplementy diety” w Google. 8/10 pierwszych wyników wyszukiwania to artykuł blogowe, poradnikowe. A tylko 2 wyniki wyszukiwania to sklepu internetowe. To sygnał, jakiego typu strony będą rankować z większym prawdopodobieństwem pod tą frazą.
On-page SEO
Zadbaj o tytuły podstron <title>
Zadbaj o unikalne opisy Meta Description
Adresy URL
Zadbaj o wysokiej jakości, unikalne opisy kategorii i produktów. Pomóc tu mogą również treści generowane przez użytkowników, na przykład recenzje produktów.
Używaj znaczników danych jak schema.org. Dzięki nim możesz uzyskać nawet 30% wyższy współczynnik CTR w wynikach wyszukiwania[1]https://searchengineland.com/how-to-get-a-30-increase-in-ctr-with-structured-markup-105830.
Techniczne SEO
Filtry wyszukiwania mogą tworzyć duplikaty treści w obrębie witryny, oraz zużywać crawl budget [2]https://webmasters.googleblog.com/2017/01/what-crawl-budget-means-for-googlebot.html.
Podobny problem może występować z paginacją kategorii. Tu często zalecam, by jedynie pierwsza strona kategorii się indeksowała.
Używaj adresów kanonicznych tam gdzie mogą wystąpić duplikaty [3]https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl.
Linkowanie – Link building
Sprawdź jakie strony linkują do storn Twojej konkurencji.
Stwórz strategię linkowania do swojej storny.
Pomysł na linki do sklepu internetowego.
Strony producentów, na podstronach „gdzie kupić”.
Recenzje produktów
Aby wyszukać miejsca na tego typu linki, możemy stworzyć odpowiednie zapytanie w Google. Przykładowo, jeśli chcemy znaleźć strony z recenzjami kremów do rąk, możemy użyć zapytania: intitle:”krem do rąk” intitle:”recenzja”, które zwraca 1 160 wyników.
Następnie wystarczy skontaktować się z autorami, czy nie chcieli by zrecenzować waszego produktu.
Content Marketing
Tworzenie bloga, infografik, materiałów wideo, raportów itp./
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu
Koszt pozycjonowania, jak większości usług wyceniana jest na podstawie pracochłonności. Więcej o tym pisałem już w wpisie https://michal.wiercimok.pl/ile-to-kosztuje-ile-za-to-wziac/.
Pozycjonowanie małego sklepu w wąskiej, mało konkurencyjnej niszy możesz przeprowadzić samemu, jeśli masz czas i chęci do nauki. Musisz jednak zastanowić się czy w tym czasie, nie lepiej będzie rozwijać biznes i obsługę klienta, a zadania zlecić.
Aktualnie wycena pozycjonowania małych sklepów to 1000 – 1500 zł netto miesięcznie. Średnia wartość pozycjonowania sklepu to 3000 – 5000 zł netto. Jednak trzeba Pamiętać, że są branże bardzo konkurencyjne, gdzie stawki są wielokrotnie wyższe, a sklepy tworzą własne działy SEO wewnątrz organizacji.
Jeśli będziesz działać w najbardziej konkurencyjnych branżach, Twój sklep będzie miał dział marketingu z dyrektorem, który doradzi Ci najlepsze rozwiązanie. Jeśli chcesz działać w takich branżach, musisz mieć budżet i czas.