Poniżej słowniczek SEO z często stosowanymi pojęciami. Specjaliści często używają ich swoich wypowiedziach, nie daj się zaskoczyć.

301 redirect

301 redirect to trwałe przekierowanie użytkownika z jednej strony internetowej na inną. 301 redirect ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

404 error

404 error to błąd, który pojawia się na stronie internetowej, gdy użytkownik próbuje otworzyć nieistniejącą stronę. Błędy 404 mają negatywny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

502 error

502 error to błąd, który pojawia się na stronie internetowej, gdy serwer nie jest w stanie odpowiedzieć na żądanie użytkownika. Błędy 502 mają negatywny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

AdWords

AdWords, aktualnie Google Ads, to usługa reklamowa firmy Google, która umożliwia reklamodawcom wyświetlanie swoich reklam na platformie Google i w sieci reklamowej Google.

Above the fold

Above the fold to obszar strony internetowej widoczny bez przewijania. Dobra jakość treści i informacji na obszarze above the fold ma wpływ na poziom klikalności strony.

Algorytm

Algorytm to zestaw zasad i reguł, którymi kieruje się wyszukiwarka internetowa przy określaniu, które strony internetowe wyświetla w wynikach wyszukiwania.

Alt tag

Alt tag to tag HTML, który jest stosowany w celu opisywania obrazów na stronach internetowych. Opis ten jest wykorzystywany przez przeglądarki internetowe, które nie wyświetlają obrazów lub przez osoby korzystające z czytników ekranowych.

Anchor text

Anchor text to tekst, który jest używany jako link do innej strony internetowej. Tekst ten jest zazwyczaj podkreślony i ma inny kolor niż pozostały tekst na stronie.

Analytics

Analytics to narzędzie umożliwiające zbieranie i analizowanie danych dotyczących ruchu na stronie internetowej, takich jak liczba wizyt, źródło ruchu i czas spędzony na stronie.

Authority

Authority to poziom wiarygodności i zaufania, którym cieszy się dana strona internetowa w oczach wyszukiwarki internetowej. Strony o wysokiej autorze są zazwyczaj wyświetlane wyżej w wynikach wyszukiwania.

Backlink

Backlink to link prowadzący do danej strony internetowej z innej strony internetowej. Liczba i jakość backlinków mają wpływ na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania.

Black hat

SEO Black hat SEO to metody pozycjonowania stron internetowych, które są niezgodne z wytycznymi wyszukiwarek internetowych. Przykładami takich metod są keyword stuffing i cloaking.

Blog

Blog to rodzaj strony internetowej, na której publikowane są regularnie aktualizowane wpisy na określone tematy. Blogi są często wykorzystywane do pozycjonowania stron internetowych.

Bounce rate

Bounce rate to wskaźnik mierzący procent użytkowników, którzy opuszczają stronę internetową bez interakcji z nią. Wysoki bounce rate może wskazywać na słabą jakość strony.

Canonical URL

Canonical URL to adres URL strony internetowej, który jest uznawany przez wyszukiwarki internetowe za oryginalny. Jest to przydatne w przypadku duplikowania treści na stronie internetowej.

Citation

Citation to wzmianka o danej marce lub firmie, która występuje w sieci poza własną stroną internetową. Mogą to być na przykład wpisy w katalogach firm czy na portalach społecznościowych.

Clickbait

Clickbait to treści o charakterze prowokacyjnym lub sensacyjnym, których celem jest zwiększenie liczby kliknięć i wyświetleń na stronie internetowej.

Click-through rate (CTR)

CTR to wskaźnik mierzący stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń danej reklamy lub linku. Wysoki CTR wskazuje na skuteczną kampanię reklamową lub dobrze zoptymalizowany link.

Cloaking

Cloaking to metoda stosowana w black hat SEO, polegająca na pokazywaniu wyszukiwarce internetowej innej treści niż użytkownikom. Jest to zabronione przez wyszukiwarki internetowe.

Comment spam

Comment spam to niechciane komentarze, które pojawiają się na stronach internetowych w celu promocji produktów lub usług. Jest to uznawane za nieetyczne i może prowadzić do penalizacji strony przez wyszukiwarki.

Content

Content to treści publikowane na stronach internetowych, takie jak teksty, zdjęcia, filmy czy infografiki. Dobra jakość treści jest kluczowa dla pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania.

Conversion rate

Conversion rate to wskaźnik mierzący procent użytkowników, którzy dokonali określonej akcji na stronie internetowej, takiej jak zakup produktu lub rejestracja na stronie.

Crawl

Crawl to proces, w którym roboty wyszukiwarek internetowych przeglądają strony internetowe w poszukiwaniu informacji i linków. Crawl jest pierwszym etapem pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania.

Deep linking

Deep linking to link prowadzący bezpośrednio do konkretnego podstrony na stronie internetowej, zamiast do strony głównej. Deep linking może poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Directory

Directory to katalog stron internetowych, których celem jest ułatwienie użytkownikom znalezienia konkretnych treści w sieci. Wpisy w katalogach mogą pomóc w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania.

Domain authority

Domain authority to miara siły i wiarygodności danej domeny. Domain authority ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Duplicate content

Duplicate content to treści, które są identyczne lub bardzo podobne do innych treści w sieci. Duplikowanie treści na stronie internetowej może prowadzić do problemów z pozycjonowaniem w wynikach wyszukiwania.

E-A-T

E-A-T to skrót od słów Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Są to trzy czynniki, które mają wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

External linking

External linking to link prowadzący do innej strony internetowej spoza domeny, na której znajduje się dany link. Linki zewnętrzne mają wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Featured snippet

Featured snippet to wyświetlany na samej górze wyników wyszukiwania fragment treści, który odpowiada na pytanie użytkownika. Featured snippet zazwyczaj cieszy się wysokim poziomem klikalności.

Footer

Footer to dolna część strony internetowej, na której znajdują się różnego rodzaju informacje, takie jak linki do innych podstron, dane kontaktowe czy regulaminy.

Googlebot

Googlebot to robot wyszukiwarki Google, który przegląda strony internetowe i zbiera informacje o ich treści i linkach. Googlebot ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Head term

Head term to krótkie, popularne słowo kluczowe, na które często szukają użytkownicy w wyszukiwarce internetowej. Head termy są zazwyczaj trudne do pozycjonowania.

Heading tag

Heading tag to tag HTML, który jest stosowany do oznaczania nagłówków na stronach internetowych. Dobrze zoptymalizowane nagłówki mają wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Hreflang

Hreflang to atrybut HTML, który jest stosowany do oznaczania wersji językowych danej strony internetowej. Hreflang ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania w różnych językach.

HTML

HTML to język znaczników stosowany do tworzenia stron internetowych. Dobrze napisany kod HTML może pomóc w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania.

Index

Index to baza danych, w której są przechowywane informacje o stronach internetowych przeglądanych przez roboty wyszukiwarek internetowych. Strony indeksowane są w oparciu o odpowiednie słowa kluczowe.

Internal linking

Internal linking to link prowadzący do innej podstrony na tej samej stronie internetowej. Wewnętrzne linki mają wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

JavaScript

JavaScript to język programowania, który jest stosowany do tworzenia interaktywnych elementów na stronach internetowych, takich jak menu nawigacyjne czy formularze kontaktowe.

Keyword

Keyword to słowo kluczowe, które użytkownik wpisuje do wyszukiwarki internetowej. Wykorzystywanie odpowiednich słów kluczowych ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Keyword density

Keyword density to stosunek liczby słów kluczowych do ogólnej liczby słów na stronie internetowej. Zbyt duża gęstość słów kluczowych może prowadzić do penalizacji strony przez wyszukiwarki internetowe.

Keyword research

Keyword research to proces badania słów kluczowych, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników w wyszukiwarce internetowej. Dobrze przeprowadzone keyword research ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Keyword stuffing

Keyword stuffing to metoda stosowana w black hat SEO, polegająca na nadmiernej ilości słów kluczowych na stronie internetowej. Jest to niezgodne z wytycznymi wyszukiwarek internetowych.

Landing page

Landing page to strona internetowa, na którą trafiają użytkownicy po kliknięciu w link lub reklamę. Dobra jakość landing page ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Link building

Link building to proces pozyskiwania linków prowadzących do danej strony internetowej. Liczba i jakość linków mają wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Link juice

Link juice to wartość, którą przekazuje dany link dla pozycjonowania strony internetowej. Linki z silnych i wiarygodnych stron mają większą wartość.

Local SEO

Local SEO to dziedzina pozycjonowania stron internetowych, która skupia się na pozycjonowaniu firm i usług lokalnych, takich jak sklepy czy restauracje. W tym przypadku wykorzystywane są np. wpisy w katalogach lokalnych.

Long-tail keyword

Long-tail keyword to długa fraza kluczowa, składająca się z kilku słów lub więcej. Long-tail keywords są mniej konkurencyjne, ale mogą przynieść więcej ruchu z wyszukiwarki internetowej.

Meta description

Meta description to krótki opis strony internetowej, który jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Dobrze zoptymalizowany meta description ma wpływ na poziom klikalności strony.

Meta tags

Meta tags to tagi HTML, które są stosowane do opisu strony internetowej dla robotów wyszukiwarek internetowych. Meta tags mają wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Nofollow

Nofollow to atrybut HTML, który jest stosowany do oznaczania linków, które nie mają wpływu na pozycjonowanie strony internetowej.

Organic search

Organic search to wyniki wyszukiwania, które pochodzą z naturalnych wyników wyszukiwarki internetowej, a nie z reklam. Organiczne wyniki wyszukiwania są wynikami pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania.

PageRank

PageRank to algorytm stosowany przez wyszukiwarkę Google do oceny jakości strony internetowej na podstawie liczby i jakości linków prowadzących do niej.

Pay-per-click (PPC)

Pay-per-click to model reklamy internetowej, w którym płaci się tylko za kliknięcie w reklamę. PPC ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Penalty

Penalty to kara, którą może nałożyć na stronę internetową wyszukiwarka za niezgodność z jej wytycznymi. Penalty mają negatywny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

RankBrain

RankBrain to sztuczna inteligencja stosowana przez wyszukiwarkę Google do dopasowywania wyników wyszukiwania do intencji użytkownika.

Redirect

Redirect to przekierowanie użytkownika z jednej strony internetowej na inną. Przekierowania mają wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Responsive design

Responsive design to projektowanie stron internetowych w taki sposób, aby dobrze wyglądały na różnych urządzeniach, takich jak komputery, tablety i telefony komórkowe. Responsive design ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Rich snippets

Rich snippets to bogatsze wizualnie wyniki wyszukiwania, które wykorzystują różne elementy, takie jak zdjęcia, oceny produktów, opinie klientów itp. Rich snippets mają wpływ na poziom klikalności strony.

Robots.txt

Robots.txt to plik umieszczany na serwerze strony internetowej, który informuje roboty wyszukiwarek internetowych o tym, które strony na stronie internetowej mają zostać zaindeksowane, a które nie.

Search engine marketing (SEM)

Search engine marketing to dziedzina marketingu internetowego, która skupia się na pozycjonowaniu stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania oraz za pomocą płatnych reklam i innych narzędzi. SEM to PPC + SEO. Często SEM traktowany jest jako samo PPC

Search engine optimization (SEO)

Search engine optimization to proces optymalizacji strony internetowej w taki sposób, aby poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Search volume

Search volume to liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego w wyszukiwarce internetowej w określonym czasie. Search volume ma wpływ na wybór słów kluczowych do pozycjonowania strony internetowej.

SERP

SERP to strona wyników wyszukiwania, czyli lista stron internetowych odpowiadających na dane zapytanie użytkownika. SERP ma wpływ na poziom klikalności strony.

Sitemap

Sitemap to plik XML, który zawiera informacje o wszystkich stronach internetowych na danej stronie, umieszczany na serwerze. Sitemap ma wpływ na indeksowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Social media

Social media to platformy internetowe służące do komunikacji i interakcji między użytkownikami. Obecność na social media nie ma bezpośredniego wpłwu na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

SSL

SSL to protokół szyfrowania danych, który jest stosowany na stronach internetowych w celu zabezpieczenia informacji przekazywanych między użytkownikami a serwerem strony. Obecność SSL ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Title tag

Title tag to tag HTML, który jest stosowany do oznaczania tytułu strony internetowej. Dobrze zoptymalizowany title tag ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Traffic

Traffic to ilość ruchu na stronie internetowej, czyli liczba odwiedzin przez użytkowników. Liczba ruchu na stronie ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

TrustRank

TrustRank to algorytm stosowany przez wyszukiwarki internetowe do oceny wiarygodności i zaufania danej strony internetowej. TrustRank ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

URL

URL to adres strony internetowej, który jest wykorzystywany do jej identyfikacji w internecie. Dobrze zoptymalizowany URL ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

User experience (UX)

User experience to poziom satysfakcji użytkownika z korzystania z danej strony internetowej. Dobra jakość UX ma wpływ na poziom klikalności strony.

Voice search

Voice search to wyszukiwanie za pomocą mowy, które jest coraz bardziej popularne ze względu na rozwój asystentów głosowych. Voice search ma wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Web analytics

Web analytics to proces analizy ruchu na stronie internetowej i jego źródeł. Web analytics ma wpływ na optymalizację strony internetowej pod kątem pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.

White hat SEO

White hat SEO to etyczne metody pozycjonowania strony internetowej zgodne z wytycznymi wyszukiwarek internetowych.

XML sitemap

XML sitemap to plik zawierający informacje o strukturze strony internetowej i jej podstronach, który jest przesyłany do wyszukiwarek internetowych w celu lepszego indeksowania strony.

Yoast SEO

Yoast SEO to popularny wtyczka do WordPressa, która pomaga w optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO. Yoast SEO zawiera wiele narzędzi do analizy treści i zoptymalizowania meta danych.

Zero-click search

Zero-click search to wynik wyszukiwania, który nie wymaga kliknięcia na stronę internetową. Jest to zazwyczaj wynik wyszukiwania odpowiedzi na pytania lub krótkich informacji, które są wyświetlane bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Published On: 23 lutego, 2023 / Categories: Marketing /

About the Author: Michał Wiercimok

Słowniczek SEO 7
Od 2003 roku związany z branżą e-marketingu w tym w szczególności z marketingiem w wyszukiwarkach. Właściciel jednej z najszybciej rozwijającej się i najbardziej perspektywicznej agencji interaktywnej na polskim rynku według Google.

Zostań na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze wskazówki!

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Add notice about your Privacy Policy here.