Spis treści
Wiele osób bezpłatny ruch organiczny z wyszukiwarek traktuje jako darmowy. Ale, czy bezpłatny na pewno równa się darmowy?
Google zostało najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie (co by nie mówić), ze względu na najlepsze jakościowo wyniki wyszukiwania. Twórcą wyszukiwarki od samego początku zależało na wyświetlaniu najlepszych treści, w odpowiednim momencie, w jak najkrótszym czasie.
Od samego początku komunikując, że aby pojawić się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, wystarczy tworzyć dobre treści, którymi inni będą chcieli się podzielić.
Czy opłaca się pozycjonować samemu stronę internetową?
To zależy.
Jeśli masz czas (a ten aktualnie jest najcenniejszy). Możesz spróbować pozycjonować stronę internetową samemu. W studium przypadku opublikowanym kilka dni temu (link), opisałem jak przy minimalnej ilości pracy i minimalnemu nakładowi pracy udało się podnieść ranking strony w ciągu roku.
Może to wydawać się przez to proste. Ale, w tamtym artykule nie uwzględniłem wiedzy jaką posiadam oraz kosztu narzędzi. Efektywność pracy specjalisty z dużym doświadczeniem jest znacznie wyższa, niż początkujących, dopiero uczących się osób.
Koszt pozycjonowania
Koszt pozycjonowania to przede wszystkim czas. W tej „walucie” też postaram się opisać przybliżony koszt poszczególnych czynności, następnie można je łatwo przeliczyć na roboczogodziny (aktualnie stawka to 100 – 200 zł netto / roboczogodzina, oczywiście początkujący student, wykona te prace taniej za roboczogodzinę – nie zawsze się to opłaca, co nie znaczy, że nie nigdy).
Audyt strony
Początek współpracy to zawsze powinien być audyt strony pod katem pozycjonowania. Specjalista dzięki temu, będzie mógł optymalnie rekomendować dalsze działania.
- Mała strona internetowa lokalnego biznesu – 5h
- Mały sklep internetowy – 15h
- Większe sklepy / strony internetowe – 20 – 30h
Treść
Są branże, gdzie treść może być lifestylowa, niewymagający researchu, a są branże gdzie wymagana będzie fachowa, specjalistyczna wiedza.
Przykładowy cennik tworzenia treści SEO
Cena za 1000 znaków | Ilość znaków (w tys.) | Wartość | |
Treści na stronę | |||
Artykuł lifestylowy, niewymagający researchu | 30 | 3 | 90 |
Zaawansowany tekst tworzony na podstawie materiałów od klienta | 40 | 3 | 120 |
Artykuł specjalistyczny, profesjonalny, wymagający researchu i wiedzy fachowej | 60 | 3 | 180 |
Opisy produktów | 40 | 3 | 120 |
Tekst na stronę firmową | 40 | 3 | 120 |
Tekst marketingowy/sponsorowany/reklamowy/mailing | 40 | 3 | 120 |
Prowadzenie bloga | |||
4 wpisy miesięcznie | 4 | 480 | |
8 wpisów miesięcznie | 8 | 960 | |
16 wpisów miesięcznie | 12 | 1440 |
Optymalizacja
W zależności od tego jak duży jest serwis, ile rzeczy jest do poprawy, jaki został zastosowany skrypt (w przypadku popularnego skryptu jak WordPress, będzie to łatwiejsze, niż mniej znany lub dedykowany skrypt).
- Mała strona internetowa lokalnego biznesu – 5h (~500 zł)
- Mały sklep internetowy – 15h (~1000 – 1500 zł)
- Większe sklepy / strony internetowe – 20 – 30h (~2000 – 3000 zł)
Linki
Linki na forach internetowych możemy samodzielnie zdobywać – koszt 0 zł. Koszt zlecenia to 3 – 10 zł za link.
Linki w katalogach stron – teoretycznie są bezpłatne katalogi, ale ich jakość jest zazwyczaj równa 0. Koszt dodanie do Katalogów płatnych to 2 – 20 zł
Artykuły sponsorowane – 50 – 50 000 zł (+ ewentualny koszt stworzenia artykułu). Według Linkhouse [1] https://linkhouse.co/artykuly-sponsorowane-jak-wybrac-portal-i-maksymalnie-wykorzystac-publikacje/, średni koszt publikacji to 197 PLN netto, a średni budżet miesięczny na publikacje to 1852 zł.
Własne zaplecze SEO – koszt to: domena (dobrze by miała historię), stworzenie strony, stworzenie artykułów, stworzenie linków do zaplecza. Mając powyżej dane o średnich cenach, możemy wyliczyć koszt zaplecza. Domena 10 zł, hosting 200 zł, stworzenie strony 500 zł, stworzenie artykułów 1000 zł, podlinkowanie zaplecza 500 zł.
Narzędzia
Na ten temat więcej opisywałem w artykule: Narzędzia SEO.
- Monitoring pozycji ~50 -100 zł / miesiąc
- Audyt stron ~ 500 zł / rok (Screaming Frog)
- Analiza linków ~ 400 zł / miesiąc (ahrefs.com)
- Analiza widoczności ~ 100 zł / miesiąc (Sentuo. ahrefs.com – również posiada tę funkcję)
Koniec kosztów?
Pozycjonowanie to ciągły proces, w szybko zmieniającym się środowisku. Dlatego, cześć kosztów będzie się powtarzać.
Audyt strony warto zrobić, przynajmniej raz w roku, nawet jak jest to mała strona, żeby wiedzieć czy wszystko jest w porządku, czy strona nadąża za trendami i technologią.
Treści na stronie powinny być cały czas rozbudowywane, na przykład poprzez prowadzony blog. Pozwala to budowę Topical authority, dzięki czemu wszystkie podstrony serwisu zyskują na rankingu.
Linki do witryny powinny być budowane systematycznie. Pokazuje to wyszukiwarce, że strona cały czas zyskuje na popularności. Również, nie można zapomnieć o konkurencji, która będzie się starała nas wyprzedzić.
Inne artykuły na ten temat kosztów pozycjonowania
Na temat wyceny pracy pisałem w artykule: Ile to kosztuje? Ile za to wziąć?
Na temat problemów z zrozumieniem kosztów w SEO: Wycena pozycjonowania stron internetowych
Warto również śledzić raporty, przygotowywane przez firmy związane z pozycjonowaniem, np.
- linkhouse.co „Link Building w Polsce”
- senuto.com „eCommerce w Polsce”
Pozycjonowanie stron ile kosztuje?
Jak widzisz. To zależy.
Zależy przede wszystkim od pracochłonności, a ta od konkurencyjności wybranej branż. Na pozycjonowanie składa się dużo „małych” czynności, które zagrają dopiero gdy będą całością, dlatego też budżety SEO są relatywnie wysokie.
Jeśli wybierasz ofertę agencji, nie sugeruj się tylko ceną, a działaniami, które obejmuje pozycjonowanie. Agencja może zaproponować pozycjonowanie za 500 zł miesięcznie (co może wystarczyć), ale nie oczekuj, że ktokolwiek spędzi kilkadziesiąt godzin miesięcznie przy pracy nad stroną w tym budżecie.
Część prac można samemu wykonywać, na przykład treści na bloga. Sam nawet sugeruję spróbować klika artykułów w swojej branży (w końcu znasz się na tym najlepiej), wtedy zobaczysz czy jest to dla Ciebie, cz też zajmuje za dużo czasu i lepiej zlecić te działania.
1 comment
Każdy artykuł uświadamiający co składa się na koszty pozycjonowania jest przydatny. Dużo firm ciągle myśli, że jak zatrudni specjalistę SEO to ma wszystko z głowy i nie uwzględnia żadnego budżetu na dodatkowe działania seo.